فرار رو به جلوی اپراتور موبایل در ماجرای قطعی آنتن در خاموشی های برق، دم خروس وزارت ارتباطات در حمایت از اپراتورها بیرون زد
به گزارش مجله ستاره، اپراتور موبایل دلیل اختلال شبکه در روز های اخیر را قطعی برق بیان کرد و وزارت ارتباطات هم از آن حمایت کرد؛ تا اینکه اخبار غیررسمی از نقص باتری های ایستگاه های موبایل درز کرد و تایید شد. فرافکنی کردند زیرا اپراتور بابت کم کاری مقصر است و وزارت ارتباطات هم وظیفه نظارت را انجام نمی دهد.
به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرنگاران، ماجرای قطعی های شبکه موبایل در پی قطعی های برق دچار پیچیده شده و کار به مسائل غیرفنی کشیده است.
اپراتور موبایل علت اختلال شبکه در روز های اخیر را قطعی برق اعلام نموده است. وزارت ارتباطات هم از این نظر اپراتور حمایت نموده و بر آن صحه گذاشته است؛ به این ترتیب هم اپراتور و هم وزارت ارتباطات از هرگونه تقصیر در این دردسر نو مردم خود را مبرا نشان دادند.
اما چندی نگذشت که معین شد این فقط ظاهر قضیه است که آن طور که خوشایند اپراتورها و وزارت ارتباطات بوده به مردم نشان داده شده است.
واقعیت چیز دیگری است.
آدرس غلط در مقصر قطعی های موبایل در خاموشی ها از کجا آب می خورد؟
خردادماه هنوز اوایل قطعی های مکرر بود. آن موقع هم قطعی شبکه موبایل هنگام خاموشی های شبکه برق دیده می شد.
در آن موقع، اپراتور ایرانسل با صدور اطلاعیه ای مقصر این ماجرا را قطعی برق دانسته بود و هیچ اشاره ای هم به دیگر عوامل احتمالی دخیل در این مشکل ننموده بود. شاید به تعبیری بتوان گفت ایرانسل فرار رو به جلویی در این ماجرا داشت تا اگر انتقادی مطرح شد دست بالاتر را داشته باشد.
این شرکت اعلام نموده بود: این مجموعه شرایطی را فراهم نموده تا امکان بهره مندی سایت های ارتباطی از باتری های پشتیبان فراهم و در زمان قطعی برق، انرژی لازم برای ادامۀ فعالیت تجهیزات سایت ها، از این طریق تأمین گردد و حتی در سایت های اصلی، دیزل ژنراتور مستقر در سایت، هنگام قطعی برق، وارد مدار می گردد.
باتری های به کار رفته در سایت های ایرانسل، هنگام قطع برق، امکان ادامۀ خدمات رسانی چند ساعتۀ سایت را فراهم می نمایند؛ اما با وجود قطعی مکرر و پیوستۀ برق که همه روزه با فواصل زمانی کوتاه در حال وقوع است، نه تنها امکان شارژ مجدد باتری های پشتیبان سایت ها فراهم نیست، بلکه تجهیزات ارتباطی سایت ها، در معرض آسیب شدید و جدی قرار دارند.
ایرانسل امیدوار است با کوشش و پیگیری مراجع مربوطه، از جمله وزارت نیرو، مشکل قطعی برق سریعتر حل شده و خدمات رسانی سایت های ارتباطی، بدون این چالش، ادامه پیدا کند.
اپراتور بابت کم کاری مقصر است و وزارت ارتباطات از موضوع مطلع نبوده یعنی نظارت ننموده یا مطلع بوده و چشم پوشی نموده، پس مقصر است
مهر تایید وزارت ارتباطات بر ادعای اپراتورهای موبایل
اما کمی بعد دردسر خاموشی ها برای مدت کوتاهی حل شد و اکنون که دوباره پدیدار شده، باز هم همان آدرس غلط این بار هم از سوی وزارت ارتباطات و هم بار دیگر از سوی ایرانسل تکرار شده است.
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم وقتی کاربران شبکه های اجتماعی از او خواستند که فکری به حال شرایط شبکه مختل تلفن همراه در زمان قطعی های برق کند، در جواب، تقصیر را به گردن قطعی برق انداخت. روشی که پیش از او اپراتور موبایل هم در پیش گرفته بود.
وزیر در توئیتی نوشت: همه باید جوابگو باشند. باتری دکل های تلفن همراه برای 2 ساعت جوابگوی قطعی برق هستند. پس از دشارژ کامل، نیازمند 8 ساعت اتصال شارژ هستند تا به طور کامل شارژ شوند. متاسفانه در بعضی نواحی 8 ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در کوشش برای بهبودی ایم و از مشکل به وجود آمده پوزش می طلبیم.
مدیرعامل ایرانسل هم اخیرا باز هم بر موضع قبلی خود در ماجرای اختلال در شبکه موبایل تاکید نمود. او گفته: باتری های سایت های ایرانسل، هنگام قطع برق، امکان ادامه خدمات رسانی چندساعته را فراهم می نمایند. اما در شرایط قطعی برق با فواصل زمانی کوتاه، امکان شارژ مجدد باتری های سایت ها فراهم نیست و حتی تجهیزات سایت ها، در معرض آسیب شدید و جدی هستند.
دم خروس وزارت ارتباطات از حمایت از اپراتورها بیرون زد
در شرایطی که اخبار غیررسمی از نادرستی ادعای اپراتور موبایل و وزارت ارتباطات در این ماجرا حکایت داشت و تناقض هایی مطرح شده بود، اپراتور رایتل از پایداری شبکه خود باوجود قطعی برق اطلاع داد.
این اپراتور در اطلاعیه ای گفت: شبکه ارتباطی این اپراتور با توجه به اختلال فعلی در سیستم برق کشور از پایداری مناسبی برخوردار است و مشترکین کمترین مشکل را برای استفاده از اینترنت دارند.
علاوه بر موضوع ذکر شده، رایتل به مشترکین خود مزایای مختلفی از جمله، امکان تماس درون شبکه رایگان و بهره مندی از پایین ترین تعرفه های ارتباطی کشور را ارایه می دهد.
در همین زمان بعضی گزارش ها از نقص در سرویس پشتیانی اپراتورهای موبایل رسید که در آنها تصریح می شد ایستگاه های موبایل باوجود الزام قانونی فاقد باتری های سالم و کافی برای تداوم سرویس در زمان قطعی برق هستند.
این تناقض این سوال را جدی کرد که اگر شرایط و اثرات قطعی برق یکسان است، در شرایطی که در شهر عظیمی مانند تهران، به علت قطعی برق، آنتن اپراتورهای عظیم که چندین برابر رایتل آنتن و کاربر دارند، قطع می گردد، چه طور اپراتور کوچک تری مانند رایتل از قطعی برق دچار اختلال نمی گردد؟ ایا به جز قطعی برق، عامل دیگری هم در پایداری شبکه اپراتورها دخیل است که از نظرها دور مانده است یا به عبارت دیگر مخفی نگه داشته شده است؟
نهادهای دیگر وظیفه رگولاتوری وزارت ارتباطات را انجام می دهند
با بالاگرفتن ابهامات و سوالات، همه توجه ها به سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جلب شد. در شرایط عادی، راه صحیح و حرفه ای برای آنالیز این ابهامات این است که از این سازمان به اسم نهادی که وظیفه و ادعای نظارت مستمر بر فعالیت اپراتورها را دارد، سوال گردد که واقعیت چیست؟ آیا تجهیزات اپراتورها برای پشتیبانی نقصی ندارند؟
خبرنگار بسیار با روابط عمومی این سازمان تماس گرفت اما این مقام مسئول این بار هم به تلفن خود جواب نداد و واسطه کردن مدیران دیگر وزارت ارتباطات نزد وی برای پاسخ گویی درباره این مسئله مهم این بار کارساز نیفتاد.
با سکوت رگولاتوری، مراجع دیگر در صدد شفاف سازی برآمدند. فرامرز رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات، اخبار غیررسمی درباره قطعی ایستگاه های موبایل به علت عدم سلامت باتری های ایستگاه ها را تایید کرد. به این ترتیب مقصران اصلی دیگر در ماجرای اختلال موبایل شناسایی شدند.
انتهای پیغام/
منبع: خبرگزاری فارس