عکس ، انفجار نورداستریم در کمترین فاصله از دپوی مواد شیمیایی کشنده !

به گزارش مجله ستاره، محققان در کوشش برای ارزیابی اندازه احتمالی آلودگی پس از انفجار خطوط لوله گاز نورداستریم هستند.

عکس ، انفجار نورداستریم در کمترین فاصله از دپوی مواد شیمیایی کشنده !

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، محققان عجله دارند تا دریابند که آیا انفجارها در خطوط لوله گاز نورد استریم با تحریک آلاینده های ناشی از سلاح های شیمیایی که پس از جنگ جهانی دوم رها شده اند، هرج و مرج زیست محیطی بیشتری ایجاد نموده است یا خیر.

بیشتر بخوانید:

فوری | واتساپ به دنیای آنلاین بازگشت؛ سهام متا افت کرد

عکس | این خودرو حاصل کار 100 مهندس ژاپنی و چینی است!

انفجارهایی که خطوط لوله را در دریای بالتیک در 26 سپتامبر منفجر کرد، بسیار نزدیک به جزیره بورنهولم دانمارک رخ داد؛ منطقه ای که در سال 1947 عوامل جنگ شیمیایی انبار شده به عنوان بخشی از غیرنظامی سازی آلمان پس از جنگ ریخته شد.

هانس ساندرسون، دانشمند محیط زیست در دانشگاه آرهوس دانمارک، می گوید که حدود 32000 تن سلاح شیمیایی حاوی حدود 11000 تن مواد شیمیایی فعال جنگی در این سایت دفع شد. با گذشت زمان، محفظه های فلزی بیشتر کلاهک های دور ریخته شده احتمالاً خورده شده اند و باعث می شوند که محتویات آن به داخل رسوبات اطراف نفوذ کند. ساندرسون نگران است که خروج متان از خط لوله پاره شده ممکن است آن آلاینده ها را به ستون آب فرستاده باشد، جایی که می تواند به حیات وحش دریایی آسیب برساند.

آلاینده ها شامل ایزوتوپ رادیواکتیو سزیم-137، مواد شیمیایی سمی مقاوم در برابر شعله به نام دی فنیل اترهای پلی برومینه و فلزات سنگین از جمله جیوه، کادمیوم و سرب است.

دریای بالتیک اساساً یکی از آلوده ترین دریاهای روی کره زمین است. بنابراین پر از زباله است. این انفجارها در نزدیکترین فاصله ممکن به محل تخلیه این سلاح های شیمیایی اتفاق افتاده است.

ساندرسون می گوید وقتی تصاویر متان منتشر شده را دید که در منطقه وسیعی در اطراف خط لوله پاره شده حباب می نماید، متوجه شدم که رسوب زیادی وجود دارد که دوباره به ستون آب پرتاب می گردد. محققان آغاز به نمونه برداری از آب دریا و رسوبات منطقه نموده اند تا دقت مدل های خود را بهبود بخشند.

ساندرسون می گوید هر رسوبی که مختل شده باشد برای مدت طولانی در آب دریا معلق می ماند. دریای بالتیک نسبتا ساکن است و جزر و مد یا جریان قابل توجهی ندارد. علاوه بر این، گرادیان دما در ستون آب به این معنی است که آب به لایه هایی تقسیم می گردد که به خوبی مخلوط نمی شوند.

رادنی فورستر، دانشمند علوم دریایی در دانشگاه هال بریتانیا که کارهای زیادی در اطراف دریای بالتیک انجام داده است، می گوید: من فکر می کنم دلیلی برای نگرانی وجود دارد. با توجه به میزان و مقیاس نشت متان، او می گوید:مقادیر زیادی از رسوبات قرار است دوباره جابجا شوند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 آبان 1401 بروزرسانی: 4 آبان 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2149

به "عکس ، انفجار نورداستریم در کمترین فاصله از دپوی مواد شیمیایی کشنده !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، انفجار نورداستریم در کمترین فاصله از دپوی مواد شیمیایی کشنده !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید