شناسایی 220 اثر تاریخی جدید در لارستان

به گزارش مجله ستاره، شناسایی آثار تاریخی لارستان

سرپرست هیات باستان شناسی لارستان از شناسایی آثار تاریخی لارستان که بیش از 220 مورد می باشد همراه با محوطه آن در این منطقه خبر داد. بر اساس گزارش ایرنا از مسئول روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا سرداری سرپرست هیات باستان شناسی لارستان به جزییات چندین مورد شناسایی آثار تاریخی لارستان اشاره کرده و گفت: فصل اول این بررسی ها در حال حاضر در بخش ها و دهستان های شمالی این شهرستان مانند جویم، بنارویه، کاریان، اوز، بیدشهر، دهفیش و فیشور در حال انجام است که تا به امروز موجب شناسایی آثار تاریخی لارستان در بیش از 220 مورد و محوطه های تاریخی وابسته به آن شده است. در ادامه در قسمت های جنوبی مانند بیرم، صحرای باغ و بالاده نیز این بررسی ها ادامه خواهد داشت. با خبرنگاران همراه شوید تا در مورد این خبر بیشتر بدانید.

شناسایی 220 اثر تاریخی جدید در لارستان

وی ادامه داد: این بررسی ها که می تواند به عنوان پایه ای برای شناخت توالی فرهنگ های تاریخی در این منطقه، کاوش های باستان شناسی، حفاظت و احیای آثار تاریخی، رشد گردشگری و پایش طرح های عمرانی شهرستان نیز قلمداد شود، با همکاری فرمانداری، شورای شهر، شهرداری و بخشداری ها و دفتر نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان لارستان عملیاتی شده است. او همچنین اضافه کرد: برنامه مطالعاتی تنظیم شده برای بررسی های باستان شناسی و شناسایی آثار تاریخی لارستان در راستای تکمیل نقشه و اطلس باستان شناسی ایران می باشد که زیر نظر پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در حال اجرا است.

علیرضا سرداری، عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی اضافه کرد: لارستان که در واقع به عنوان یکی از نخستین شهرستان ها در تقسم بندی مدرن کشوری در اوایل دهه 1300 محسوب می شود، در حال حاضر یکی از شهرستان های بزرگ ایران بوده و بخشی از قلمرو لارستان بزرگ یا لارستان کهن در جنوب استان فارس به شمار می آید. وی همچنین اضافه کرد: از سوی دیگر، منطقه لارستان یک ناحیه بینابینی و دالان ارتباطی بین فرهنگ های پیش از تاریخ و تاریخی حوزه مرکزی فارس می باشد که در ارتباط با سواحل و پسکرانه های خلیج فارس بوده است. وی اضافه کرد: این منطقه از دیدگاه تاریخی، به عنوان حوزه فرهنگی و تاریخی مستقلی نیز محسوب می شود که براساس مدارک باستان شناسی پیشینه سکونت در آن از دوران پارینه سنگی یا همان عصر حجر و درحدود 100 هزار سال پیش ثابت شده است.

سرداری همچنین اضافه کرد: در ادامه شواهدی از جوامع هزاره پنجم قبل از میلاد که معروف به فرهنگ باکون نیز می باشد جزء موارد شناسایی آثار تاریخی در این منطقه بوده که به صورت تداوم زندگی اجتماعی پیش از تاریخ تا دوره هخامنشی ادامه یافته است. به گفته این استاد دانشگاه شواهد باستان شناسی نشان می دهد که منطقه لارستان در دوران اشکانی، ساسانی و اسلامی یکی از پرجمعیت ترین سرزمین های ایران بوده که شناسایی آثار تاریخی لارستان و حضور بقایای زیادی از شهرها و بناهای این دوران مانند قلعه ها، آتشکده ها، قنات ها، آب انبارها، پل ها و همچنین گورهای سنگ چین که منتسب به عشایر کوچ نشین می باشد دلیلی بر این امر بوده و همچنین با مدارک تاریخی و زبان شناسی نیز همخوانی دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 937

به "شناسایی 220 اثر تاریخی جدید در لارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 220 اثر تاریخی جدید در لارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید