سریع غذا خوردن چه تاثیری بر بدن دارد؟

به گزارش مجله ستاره، بسیاری از مردم غذای خود را سریع و بدون فکر می خورند. این یک عادت بسیار بد است که می تواند منجر به پرخوری، افزایش وزن و چاقی گردد. در دنیای شلوغ امروزی، مردم اغلب سریع و با عجله غذا می خورند. با این حال، مغز شما به زمان احتیاج دارد تا سیگنال های پر بودن معده را پردازش کند. در واقع، ممکن است 20 دقیقه طول بکشد تا مغز شما بفهمد که سیر هستید.

سریع غذا خوردن چه تاثیری بر بدن دارد؟

همانطور که گفته شد حدود 20 دقیقه طول می کشد تا مغز سیگنال های سیری را دریافت کند و به شما احساس سیری بدهد. جویدن آهسته غذا به بدن شما زمان کافی می دهد تا متوجه گردد که دیگر نباید غذا بخورید. این روش دیگری است که می توانید از خوردن، بیشتر از اشتها خودداری کنید و وزن خود را کنترل کنید.

وقتی سریع غذا می خورید، غذا بیشتر از آنچه بدن واقعا احتیاج دارد دریافت می گردد. با گذشت زمان، دریافت کالری بیش از حد می تواند منجر به افزایش وزن گردد.

تاثیر منفی سریع غذا خوردن بر بدن

یک مطالعه بر روی بچه ها نشان داده که 60 درصد از کسانی که سریع غذا می خورند نیز پرخوری می نمایند. افرادی که سریع می خورند 3 برابر بیشتر محتمل است اضافه وزن داشته باشند. چاقی یکی از بزرگترین مسائل سلامتی در سراسر دنیا است.

سریع غذا خوردن نه تنها خطر اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد، بلکه با سایر مسائل سلامتی نیز مرتبط است.

تند غذا خوردن ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک را افزایش دهد. بعلاوه ممکن است منجر به هضم ضعیف و کاهش لذت شما از غذا گردد.

  • سریع غذا خوردن با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که افرادی که سریع غذا می خورند در مقایسه با کسانی که آهسته غذا می خورند 2.5 برابر بیشتر محتمل است به این بیماری مبتلا شوند.
  • یکی دیگر از معایب چاقی ناشی از سریع غذا خوردن، افزایش احتمال ابتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین است. احتیاجی به گفتن نیست که اگر سطح قند خون شما کنترل نگردد، ممکن است زندگی شما به خطر بیوفتد.
  • تند خواران معمولا هضم ضعیف دارند. آنها ممکن است لقمه های بزرگ تری بخورند و غذای خود را کمتر بجوند، که ممکن است بر هضم تاثیر منفی بگذارد.
  • فرآیند هضم در دهان شما آغاز می گردد و با نگذاشتن زمان کافی برای تجزیه غذا، معده تان را مجبور می کنید اسید بیشتری ترشح کند تا پس از رسیدن غذا به آن تجزیه گردد. اسید افزایش یافته می تواند باعث احساس گرسنگی گردد و به نوبه خود باعث پرخوری گردد. حتی می تواند متابولیسم شما را در طول زمان کند نموده و باعث افزایش وزن شما گردد.
  • سریع غذا خوردن جدا از اینکه شما را چاق می نماید بلکه احتمال ابتلا به بیماری قلبی را در طولانی مدت افزایش می دهد، حتی اسید اضافی معده نیز می تواند باعث سوزش شدید معده گردد.
سریع غذا خوردن خطر اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد

آهسته تر غذا خوردن چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

آیا می دانید چند بار باید غذای خود را بجوید؟ ممکن است این سوال را نادیده بگیرید، اما در واقع یک علم مهم پشت آن نهفته است. جویدن صحیح غذا فواید زیادی برای بدن شما دارد، از یاری به هضم و بهبود جذب مواد مغذی گرفته تا کاهش خطر مسائل گوارشی مانند نفخ و یبوست.

جویدن صحیح، ذرات بزرگ غذا را به قطعات کوچکتر تجزیه می نماید، که به تسهیل هضم یاری می نماید و به بدن اجازه می دهد تا مواد مغذی را بهتر دریافت کند.

اهسته غذا خوردن فایده بسیاری برای بدن دارد زیرا سطح هورمون های سیری شما را افزایش می دهد و به شما یاری می نماید احساس رضایت بیشتری داشته باشید و از این رو کالری دریافتی را کاهش دهید. بعلاوه باعث بهبود هضم و لذت بردن از غذا می گردد.

نحوه جویدن چه تاثیری بر بدن دارد؟

نحوه جویدن می تواند تاثیر زیادی بر توانایی بدن شما در جذب و متابولیسم غذا داشته باشد. جویدن برای سلامت گوارش یک گزینه کلیدی است، زیرا ذرات بزرگتر را به قطعات قابل هضم تجزیه می نماید و باعث فراوری بزاق می گردد که برای بلعیدن بدون ناراحتی معده لازم است. اگر غذا به درستی جویده نگردد، عوارض جانبی ناخوشایندی مانند گاز، نفخ یا حتی سردرد ممکن است به علت ورود مواد هضم نشده به بدن ما ایجاد گردد. عمل جویدن بعلاوه باعث فراوری آنزیم هایی می گردد که به تجزیه بهتر غذاها یاری می نماید و در عین حال سطح اسید هیدروکلریک در روده را افزایش می دهد و pH را تنظیم می نماید و به هضم بیشتر یاری می نماید.

اگر می خواهید آهسته تر غذا بخورید، در اینجا چند تکنیک وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

1. جلوی صفحه نمایش غذا نخورید. غذا خوردن در مقابل تلویزیون، کامپیوتر، گوشی هوشمند یا دستگاه های دیگر ممکن است باعث گردد سریع و بی فکر غذا بخورید. بعلاوه می تواند باعث گردد که اندازه غذای خود را از دست بدهید. با دقت غذا بخورید: هنگام غذا خوردن، باید روی وعده غذایی خود تمرکز کنید تا متوجه شوید که چه زمانی سیر هستید و از وعده غذایی خود به درستی لذت ببرید.

2.گرسنه نمانید. با خوردن میان وعده های سبک می توانید از گرسنگی شدید جلوگیری کنید. زیرا گرسنگی شدید باعث می گردد خیلی سریع غذا بخورید و تصمیمات غذایی ضعیفی بگیرید.

3. غذا را کاملا بجوید. قبل از قورت دادن، غذای خود را بیشتر بجوید. سعی کنید هر لقمه غذا را 20 تا 30 بار بجوید. به این ترتیب دستگاه گوارش شما احتیاجی به کار سخت تر برای تجزیه غذا پس از خوردن ندارد.

غذا را کاملا بجوید

4. غذاهای غنی از فیبر بخورید. غذاهای پرفیبر مانند میوه ها و سبزیجات نه تنها بسیار سیر نماینده هستند، بلکه جویدن آنها زمان زیادی می برد.

5. غذای سالم و سبک انتخاب کنید. غذاهای سالم و سبک را به خصوص در طول شب نسبت به سایر گزینه ها انتخاب کنید و تا حد امکان از خوردن فست فودها اجتناب کنید.

غذای سالم و سبک انتخاب کنید و از خوردن فست فود اجتناب کنید.

6. لقمه های کوچک بگیرید. خوردن لقمه های کوچکتر ممکن است به شما یاری کند سرعت غذا خوردن خود را کاهش داده و زمان خوردن وعده غذایی خود را طولانی تر کنید. شما می توانید از قاشق کوچک تر برای کم کردن اندازه غذا بهره ببرید.

منبع: هفت گنج
انتشار: 16 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2231

به "سریع غذا خوردن چه تاثیری بر بدن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریع غذا خوردن چه تاثیری بر بدن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید