سالانه 16 هزار مقاله در حوزه علوم پزشکی کشور چاپ می گردد

به گزارش مجله ستاره، زنجان -خبرنگاران- مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در تولیدات علمی رتبه 16دنیا و اول منطقه را دارد و سالانه 16هزار مقاله در حوزه علوم پزشکی کشور چاپ می گردد.

سالانه 16 هزار مقاله در حوزه علوم پزشکی کشور چاپ می گردد

به گزارش خبرنگاران، دکتر حسین وطن پور شامگاه آدینه در مراسم اختتامیه اولین رویداد کار آفرینی سلامت در زنجان اضافه نمود: در حالیکه اقدامات برای ارتقاء عمودی دانشگاه ها مثمر ثمر نیست، پژوهشگران و فناوران باید در شرایط کنونی احتیاج کشور را در بخش های مختلف برطرف نمایند.

وی گفت: موفقیت های حاصل شده در بخش آموزش و تربیت نخبگان در داخل و خارج از کشور، ایران را به رتبه اول در منطقه تبدیل نموده است.

این مسئول ادامه داد: ایران جزء کشورهای یک تا پنجم در صادرات نیروی انسانی نخبه به از خارج کشور واقع شده است و اگر استعداد نبود و آموزش ها رخ نمی داد چنین مساله ای نیز به وقوع نمی پیوست.

وطن پور اضافه نمود: متاسفانه پژوهش های اجرا شده در میزان فراوری ناخالص داخلی کشورمان هیچ تاثیری ندارد و هم اکنون 670 مرکز تحقیقات در وزارت بهداشت، درمان و آموزش وجود دارد که اغلب آنها در حد اسم باقیمانده است.

وی گفت: وزارت بهداشت بر چاپ مقالات نیز نظارت جدی اعمال می نماید و سامانه های مختلفی در این خصوص به کارگیری شده است، با این وجود سال گذشته تعدادی محقق مقاله تقلبی ارائه نموده بودند که موجب تقلیل رتبه شد.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: پژوهش پایه فناوری محسوب می گردد و این حوزه باید در راستای برطرف نیارهای کنونی کشور راهنمایی گردد.

** گاز هلیوم در کشورمان فراوری می گردد

وی افزود: در زمان حاضر گاز هلیوم که کاربرد اساسی در دستگاه های ام آر آی دارد در کشورمان فراوری می گردد و به هر دلیلی کمبود آن مسائلی را در خدمات رسانی به گروه های هدف بوجود می آورد.

وطن پور اضافه نمود: پیشرفت های کنونی موجب شده که داروهای هسته ای و بایوتیک نیز توسط نخبگان و همت بالای جوانان این مرز و بوم در کشور فراوری گردد.

این مسئول ادامه داد: در زمان حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گام بزرگی در جهت الکترونیکی کردن سلامت برداشته است و در این میان اطلاعات لازم باید بیش از گذشته در دسترس مردم قرار گیرد.

وی گفت: متاسفانه سرانه استفاده از ام آر آی در بعضی شهرهای کشورمان یک اعلام شده است به این معنی که هر فرد در سال حداقل یک بار این کار را انجام می دهد که این وضعیت در هیچ کشوری وجود ندارد.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بسیاری از کمبودها در کشور وجود دارد که فقط افراد خاصی با شناسایی آنها و اراده ای قوی برای برطرف این مسائل اقدام می نمایند.

وی اعلام نمود: مسئولان باید از تنگ نظری دوری و فناوران را شناسایی و از آنان حمایت نمایند چراکه با تغییر رفتار بسیاری از مسائل برطرف می گردد.

این مسئول ادامه داد: یکی از کارهای مهم این وزارتخانه تعریف آمایش فناوری بر دانشگاه های علوم پزشکی کشور است و در این میان استان زنجان به عنوان قطب فناوری دارو اعلام شده است و در این راستا حمایت های لازم نیز انجام می گردد.

وطن پور، برگزاری استارتاپ های تخصصی، ایده بازار و جشنواره ها و فن بازار را از جمله مسیرهای توسعه ای گفت و گفت: این اقدامات برای جوانان و با هدف بهره گیری از خلاقیت آنان انجام می گردد.

وی بر لزوم همکاری پارکهای علم و فناوری با حوزه سلامت تاکید نمود و گفت: با توافق وزارت علوم و تحقیقات رئیسان دانشگاه های علوم پزشکی از اعضای هیات امنای پارکهای علم و فناوری محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگاران، رویداد کارآفرینی سلامت برای اولین بار در شمالغرب کشور با محورهای پزشکی و سلامت (اینوهلث) از روز چهارشنبه در زنجان شروع شد و شامگاه آدینه با معرفی برگزیدگان اول تا سوم به کار خود انتها داد.

9646/6085

منبع: ایرنا
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 196

به "سالانه 16 هزار مقاله در حوزه علوم پزشکی کشور چاپ می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه 16 هزار مقاله در حوزه علوم پزشکی کشور چاپ می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید