روستا یعنی میمند

به گزارش مجله ستاره، یکی از سنگ نگاره های کشف و آنالیز شده توسط فرانسویان، قدمت این روستا را به 12000 سال به عقب برد.

روستا یعنی میمند

امروز در صفحه گردشگری خبرنگاران به روستایی 3000 ساله می رویم. روستای میمند که در شهر بابک استان کرمان واقع شده. روستا یعنی میمند.

سکونتگاه کوچکی در دل کوه وجود دارد که به معنی واقعی کلمه کوچک است. محلی برای تشکیل اجتماع که به جهت اقلیم آب وهوایی در قالب چهره ای متفاوت شکل گرفته.

پلکانی عریض در دل کوه که داخلش موجوداتی به نام انسان، سکنی گزیدند. زیبا و صمیمی است. هزاران سال از زندگی درون غار می گذرد، اما رایحه این زندگی در استان کرمان و حوالی شهر بابک، در روستای میمند هنوز به مشام می رسد و از معدود روستاهای صخره ای است با موجودات زنده.

یونسکو مزین به روستای صخره ای میمند

میمند در 38 کیلومتری شمال شرقی شهربابک استان کرمان قرار گرفته است. این روستا پر است از جاذبه های بی نظیر و زیبا. زیبا و شگفت، شگفت و چشم نواز .

در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و نام بلند ایران را با شاخصه دست کند بودن خود برافراشته است .

از آن گذشته زندگی که هنوز در آن جریان دارد نیز به نوبه خود پای گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را به این روستا باز نموده است .

وجود رودخانه های اطراف نیز خود مزید بر علت است که هنوز طراوتِ خوش زندگی در روستا -ولو اینکه صخره ای باشد و کهن- به چشم می خورد .

درست است که تاریخ دقیق آغاز زندگی در میمند در دست نیست. اما جالب است بدانید یکی از سنگ نگاره های کشف و آنالیز شده توسط فرانسویان، قدمت این روستا را به 12000 سال پیش عقب برد .

اما آنچه معین است اینکه استحکام این روستا برای 3000 سال است که حفظ شده .

چرا میمند؟

اینکه چطور شد که مردم در این روستا ساکن شدند، هنوز معلوم نیست. اما سه دسته روایت هست .

اول اینکه در دوره ای انسان ها خداوندگار خود را در ارتفاعات و کوه ها جستوجو می کردند و برای همین در نزدیک ترین مکان به او، این روستا را به وجود آوردند .

روایت دوم: مردم در دوره ساسانی به این بخش پناه آورده و مجبور بودند با دست خالی سرپناهی برای خود بسازند، بنابراین در دل کوه پیش رفته و خانه واره هایی برای خود ساختند .

و درنهایت این که یکجانشینی در قسمت کوچ سه مرحله ای، نیاز به سرپناهی طولانیتر از چادر داشت. بنابراین، انسان دست به کندن کوه ها زد و برای خود این مکان را آفرید .

حرف آخر

دیدن این روستا گذشته از این که دل شما را می رباید، میتواند باعث گردد آن را با نحوه زندگی کردن خود مقایسهاش کنید. از نظر نگارنده اگر یکی از اهالی روستای میمند را از آنجا به شهر بیاوریم و بخواهیم تنها برای یک ماه در شهر زندگی کند، مانند ماهی که از آب بیرون افتاده باشد، خواهد خشکید .

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 737

به "روستا یعنی میمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستا یعنی میمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید