راهنمای کامل کرم های ضد آفتاب و نحوه مراقبت از پوست

به گزارش مجله ستاره، خبرنگاران: گرچه سال جاری به جای سواحل شنی آرام، شما احتمالا کرم ضد آفتاب خود را در حیاط خانه و کنار استخر استفاده خواهید کرد، اما همچنان برای محافظت از پوست خود در مقابل اشعه های مضر، به محصولات مراقبت کننده در مقابل آفتاب احتیاج مبرم دارید. به هر حال، این موضوع همچنان سوژه داغی است که ما در آن غرق می شویم و بسیار گیج کننده است، علاوه بر این که سال به سال در حال تحول است.

راهنمای کامل کرم های ضد آفتاب و نحوه مراقبت از پوست

برای رمزگشایی از اطلاعات نامفهومی که محصولات ضد آفتاب را در برگرفته اند، از متخصصان خواستیم تا با طبقه بندی محصولات ضد آفتاب، ما را در راستا انبوه فراوریات موجود در بازار راهنمایی نمایند، تا بتوانیم شما را در انتخابی آگاهانه برای بهترین محافظ های پوست کمک کنیم. این اطلاعات را به عنوان راهنمای آموزش خانگی برای انتخاب کرم های ضد آفتاب معقول برای کل خانواده در نظر بگیرید.

اشعه یو وی ای و یو وی بی چیست؟

نور خورشید که به ما می رسد ترکیبی است از دو اشعه مضر برای ما: موج بلند ماورای بنفش ای (UVA) و موج کوتاه ماورای بنفش بی (UVB).

پرتو یو وی ای (UVA) به عمق ضخیم ترین لایه پوست یعنی میان پوست (dermis) نفوذ می نماید. در نتیجه قرار دریافت در معرض آفتاب بدون محافظ های پوستی، می تواند به پیری زودهنگام و چین و چروک های پوست () و نیز سرکوب سیستم ایمنی منجر گردد.

پرتو های یو وی بی (UVB) معمولاً لایه های سطحی پوست شما را می سوزانند که همان اپیدرم یا لایه های رویی هستند و زیر آنها، میان پوست یا درمیز که لایه ضخیم و محکمی است قرار گرفته است.

کریستین گوانزون، مدیر آموزش بازاریابی مارک کرم های ضد آفتاب کولا می گوید: پرتو های یو وی بی، در ایجاد سرطان پوست نقش مهمی ایفا می نمایند. شدت پرتو های یو وی بی با فصل، محل و نیز ساعت روز تغییر می نماید. شدت این پرتو در ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر به اوج خود می رسد. سوختگی پوست بر اثر آفتاب نه فقط حس بسیار بدی دارد بلکه می تواند در دراز مدت موجب بروز آسیب های دائمی گردد.

بنابراین یافتن کرم ضد آفتابی که شما را در مقابل هر دو پرتو حفاظت کند مهم است.

اس پی اف (SPF) چیست؟

اس پی اف، یعنی عامل محافظت در مقابل آفتاب. تمامی کرم های ضد آفتاب بر اساس شماره اس پی اف آن ها طبقه بندی می شوند که به میزان توانایی آن ها در منحرف کردن اشعه یو وی بی اشاره دارد. نرخ اس پی اف در محصولات ضد آفتاب، با مقایسه مدت زمان لازم برای سوختن پوستی که بر روی آن کرم ضد آفتاب مالیده شده و پوستی که محافظت نشده است، محاسبه می گردد. میزان اس پی اف از دو تا +50 درجه بندی می گردد. هرچقدر عدد اس پی اف بیشتر باشد، پوست شما بیشتر در مقابل آفتاب محافظت می گردد.

رتبه بندی ستاره ای چگونه عمل می نماید؟

میزان محافظت در برابر اشعه یو وی ای، با تعداد ستاره هایی که روی بطری های کرم های ضد آفتاب معین شده اندازه گیری می گردد. این درجه بندی از صفر تا پنج ستاره است. ستاره های بیشتر یعنی محافظت بهتر.

به گفته انجمن متخصصان پوست در بریتانیا، یک کرم ضد آفتاب 4 تا 5 ستاره، مادام که با مدت زمان بودن در سایه و داشتن لباس مناسب همراه باشد، به طور کل به عنوان کرمی با استاندارد های بالا برای محافظت در مقابل آفتاب در نظر گرفته می گردد.

شما احتمالا بر روی برخی بطری های کرم ضد آفتاب کلمه UVA را در یک دایره مشاهده نموده اید. این در واقع یک علامت گذاری اروپایی است و به این معناست که محافظت یو وی ای آن دست کم یک سوم اندازه اس پی اف است و بنابراین نشان می دهد که با استاندارد های اروپایی همخوانی دارد.

کرم های ضد آفتابی که شما را در مقابل هر دو اشعه یو وی ای و یو وی بی محافظت می نماید، گاهی تحت عنوان طیف وسیع (broad spectrum) شناخته می شوند.

چه مقدار کرم ضد آفتاب باید استفاده کرد؟

پاسخ برای افراد مختلف متفاوت بوده و بستگی به نوع پوست و سایز شما دارد. اگرچه دکتر رتو پیرانو، مدیر لابراتوار نیوئا سان می گوید: شما به چیزی حدود 2-3 قاشق چایخوری کرم ضد آفتاب برای پوشش کافی بدن و 2-3 قاشق چایخوری دیگر برای پوشش پوست صورتتان احتیاج دارید. جالب اینجاست که بیشتر ما برای خود مدت زمان خود- محافظتی معینی داریم که بین 5 تا 40 دقیقه است، اما شما برای پرهیز از سوختگی نباید به این اکتفا کنید.

از قلم نیاندازید که برای حفاظت از پوستتان، باید هر دو ساعت یکبار کرم ضد آفتاب بزنید.

از میان کرم های مختلف ضد آفتاب چگونه کرم مورد نظرتان را انتخاب می کنید؟

کرم های یکبار در روز:

شما شاید از فرمول هایی که ادعا می نمایند استفاده از آن ها فقط یکبار در روز کافی است و تمام روز از شما محافظت می نمایند، بیزار باشید. نتایج یک مطالعه از سوی مجله ویچ در سال 2016 نشان می دهد که اس پی اف موجود در کرم های ضد آفتاب یکبار در روز، پس از شش تا هشت ساعت از زمان استفاده از آنها، به میزان 74 درصد کاهش یافته است.

ابی کلیو، مدیر شرکت آلتراسان تاکید نموده، فارغ از این که چند بار کرم ضد آفتاب بزنید، شما نباید همه روز در معرض آفتاب باشید، گرچه توصیه می کنیم هر دو ساعت یکبار از آن بهره ببرید.

او گفته: در مقابل آفتاب هوشمندانه عمل کنید. پوست خود را خوب بشناسید و درجه مناسب محافظت از پوست را با در نظر دریافت رنگ طبیعی پوست و این که چقدر در مقابل سوختگی آسیب پذیر هستید انتخاب کنید.

کرم های آفتاب مقاوم در برابر آب:

خانم کلیو می گوید: برخلاف تصور، مقاومت در برابر آب به معنای ضد آب بودن نیست. هیچ کدام از محصولات ضد آفتاب ضد آب نیستند. مقاومت در برابر آب به این معناست که محصول برای مقاوم بودن به مدت 40 دقیقه در زیر آب آزمایش شده باشد. این کاملا بستگی به نوع محصولی دارد که شما انتخاب می کنید.

فرمول های مقاومت در مقابل آب برای استفاده در مواردی است که افراد در آب غوطه ور می شوند، از جمله شنا کردن و یا عرق کردن هنگام ورزش در فضای باز.

کرم های ضد آفتاب ضد حشرات:

کرم های ضد آفتاب حاوی مواد ضد حشرات به نظر با یک تیر دو نشان زدن است چرا که هم شما را در مقابل آفتاب محافظت می نمایند و هم حشرات آزار دهنده را از شما دور نگه می دارند، اما بنا به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) بهتر است کرم ضد آفتاب را جدا از کرم های ضد حشره استفاده کرد.

به گفته سی دی سی، به طور کل، مسافران احتیاج به استفاده مکرر و به میزان بالاتری از کرم های ضد آفتاب در مقایسه با کرم های ضد حشره دارند. تحقیقات نشان می دهد که وقتی محصولات ضد حشرات حاوی دیت (DEET) بر روی کرم ضد آفتاب مالیده می شوند، ممکن است موجب کاهش یک سومی اس پی اف موجود در کرم ضد آفتاب شوند.

کرم های ضد آفتاب نوزادان و بچه ها:

به جای استفاده از یک بطری کرم ضد آفتاب برای کل خانواده، بهتر است که برای خرید کرم های ضد آفتاب مخصوص بچه ها هزینه کنید، چرا که این گونه محصولات به طور خاص برای حفاظت از پوست لطیف آن ها فرمول بندی و فراوری شده اند تا خطر بروز هر نوع واکنش آلرژیک را به حداقل رسانند.

راج ساندهان، کارشناس مشاور موستلا، از برند های معروف محصولات نوزادان و بچه ها می گوید: پوست نوزاد به مراتب نازک تر از پوست یک فرد بزرگسال است. پوست کودک از سنین 0- 2 سالگی در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته است. نوزادن دارای عملکرد پوستی نارس برای ایجاد مانع حفاظتی هستند و در نتیجه احتیاجمند مراقبت های بسیار بیشتری می باشند.

ساندهان توصیه می نماید، کرم هایی با درجه بندی اس پی اف بالای 50 (SPF50+)، با محافظت در برابر پرتو های UVA و UVB، با فرمول مقاومت بالا در مقابل آب، کاملا از پوست در مقابل آفتاب محافظت می نمایند.

او اضافه کرد: کرم های ضد آفتاب می بایست برای پوست های حساس، از جمله پوست مستعد اتوپیک مناسب باشند و حاوی ماده شیمیایی پارابن نباشند.

طول عمر متوسط کرم های ضد آفتاب چقدر است؟

میانگین طول عمر بیشتر کرم های ضد آفتاب دوسال است، اما برای احتیاط بیشتر، بهتر است کرم های تمام نشده ضد آفتاب خود را پس از تعطیلات دور ریخته و منتظر استفاده از آن در تعطیلات سال بعد نمانید.

چنانچه محصول کهنه به نظر برسد و دانه دار، آبکی یا زنگ برگشته باشد، و یا این که بویش عوض شده باشد، این سر نخی است برای شما که آن را دور بیاندازید. اطلاعات تاریخ انقضای کالا معمولا در زیر بطری آن قید شده است.

چه نوع کرم ضد آفتابی برای شما بهترین گزینه است؟

از آنجا که پوست صورت نازک تر و آسیب پذیرتر از پوست بدن است و نیز 80 درصد از چین و چروک ها ناشی از آفتاب است، بنابراین هزینه کردن برای خرید کرم محافظت مخصوص صورت ارزشمند است (حتی اگر کرم صورت زمینه حاوی اس پی اف باشد، شما همچنان به کرم جداگانه ضد آفتاب برای مالیدن روی آن احتیاج دارید.)

دکتر رترو پیرانو، از شرکت نیوئا توصیه می نماید، محصولی را انتخاب کنید که سبک وزن باشد، از پیری پوست صورت جلوگیری کند (به وسیله محافظت UVA/UVB)، و حاوی فرمولی باشد که برای چشم ها مفید است و از نظر چشم پزشکی آزمایش شده (به این معنا که این محصولات برای استفاده روی پوست لطیف دور چشم مجوز ایمنی گرفته اند.) مخصوصا اگر شما به طور مداوم از لنز چشم استفاده می کنید.

آیا می توانید کرم ضد آفتاب را بر روی اسپری برنزه نماینده بمالید؟

دکتر پیرانو به ما یادآوری می نماید: اسپری های برنزه نماینده، محافظت از پوست را در مقابل آسیب های ناشی از آفتاب افزایش نمی دهد. فارغ از آن که شما محصولات خود-برنزه بهره ببرید یا نه، همواره توصیه می گردد که رفتار مناسب ایمنی در مقابل آفتاب از خود نشان دهید. از جمله این که در سایه بمانید، خود را بپوشانید، و یا کرم ضد آفتاب بهره ببرید. (فرقی نمی نماید رنگ پوست شما چه باشد)

اگر قصد استفاده از محصولات خود- برنزه را قبل از رفتن به تعطیلات دارید، از قلم نیاندازید که از کرم ضد آفتاب برای تاثیر مضاعف کرم برنزه نماینده بهره ببرید. بیشتر کرم های ضد آفتاب بسیار مرطوب نماینده هستند، هرچقدر پوست شما مرطوب تر باشد، رنگ برنزه شما بهتر خواهد بود.

منبع: independent

منبع: برترین ها
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1061

به "راهنمای کامل کرم های ضد آفتاب و نحوه مراقبت از پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل کرم های ضد آفتاب و نحوه مراقبت از پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید