درمان بیماری گیاهی با شیر

به گزارش مجله ستاره، یکی از بیماری های مهلک گیاهی، بیماری سفیدک پودری است. سفیدک پودری همان بیماری است که به صورت گرد سفیدی روی برگ های گیاه تان می نشیند. با استفاده از شیر این بیماری را درمان کنید!

درمان بیماری گیاهی با شیر

ممکن است همه شرایط را برای گیاهان تان فراهم نموده باشید اما باز هم مسئله ای برای آنها به وجود آید، مانند همین بیماری سفیدک پودری. انگار برخی چیزهای واری کنترل ماست. هنگامی که شرایط مناسب ایجاد می گردد، عوامل بیماری زای زاینده سفیدک پودری بر روی گیاه ما مستقر می شوند. اگر گیاه تان را سالم نگه دارید و در بین شاخسار آن گردش هوا ایجاد کنید، گیاه از شر خیلی از بیماری ها در امان می ماند، اما گاهی هم احتیاج به استفاده از قارج کش است.

سفیدک پودری دقیقا چیست؟

سفیدک پودری به گروهی از بیماری ها گفته می گردد که تمامی آنها به صورت پودر سفیدی، برگ، ساقه و گاهی حتی گل گیاه را هم می پوشانند. این بیماری معمولا گیاه را نمی کشد اما آن را تضعیف می نماید و سطح فتوسنتز را کاهش می دهد و در نتیجه محصول یا گل دهی گیاه کم می گردد.

عامل بیماری، که یک قارچ است، اسپورهای خود را به وسیله جریان باد در هوا و بین گیاهان پخش می نماید. سفیدک پودری شرایط مرطوب را به شرایط خیس ترجیح می دهد. اسپورهای این قارچ به محض بالا رفتم رطوبت تشکیل می شوند و با پایین آمدن رطوبت هوا، از بین می فرایند.

اسپورها می توانند زمستان را بر روی گیاه یا بقایای گیاهی مثل برگ های ریخته شده روی زمین، سر نمایند و زنده بمانند. پس یکی از روش های کنترل این بیماری نظافت باغچه تان است.

مهم نیست کدام یک از گیاهان تان مبتلا به سفیدک پودری شده، این بیماری به سرعت منتقل می گردد و تمام گیاهان تان را آلوده می نماید. پس نکته مهم در کنترل این بیماری، این است که سریعا دست به کار شوید.

استفاده از شیر به عنوان قارچکش

شیر یکی از برترین سلاح ها برای مبارزه با سفیدک پودری است. ده ها سال است که از شیر به عنوان یک داروی قارچ کش استفاده می گردد. بعلاوه از آن برای افزایش قدرت پراکندگی و چسبندگی دیگر قارچکش ها هم استفاده می گردد. اخیرا قدرت مبارزه شیر در برابر سفیدک پودری کدو و خیار به خوبی فهمیده شده و از آن در کنترل این بیماری استفاده می گردد.

چه طور از شیر برای مبارزه با سفیدک پودری استفاده کنیم؟

طرز تهیه محلول قارچکشی که باغبانان خانگی از آن استفاده می نمایند:

1 قسمت شیر + 2 تا 3 قسمت آب

به همین سادگی! این محلول را درست کنید و آن را 10 تا 14 روز یک بار بر روی برگ های گیاه اسپری کنید. البته این محلول به عنوان پیشگیرنده تاثیر بیشتری دارد تا به عنوان یک درمان.

مکانیسم عمل شیر به عنوان قارچکش چیست؟

در سال های اخیر تحقیقات زیادی بر روی اسپری کردن محلول شیر بر روی گیاهان مختلف اجرا شده است. نتایج این تحقیقات موفقیت آمیز بودن این درمان را ثابت نموده است.

اما درباره اینکه شیر چگونه این کار را می نماید، شاید کسی هنوز دقیقا نمی داند! ظاهرا پروتئین های موجود در شیر، هنگامی که در برابر آفتاب قرار می گیرند، خاصیت گند زدایی پیدا می نمایند. پس برای اینکه شیر کار خود را به درستی انجام دهید باید این درمان را در آفتاب یا مکانی بسیار روشن انجام داد.

محلول شیر را کاملا به تمام قسمت های گیاه بپاشید، تا زمانی که محلول از پیکر گیاه تان چکه کند و سرازیر گردد. اگر تا به حال شیر را در مقابل آفتاب قرار داده باشید و یا رایحه شیر خراب به مشام تان رسیده باشد، می دانید که بوی خوبی ندارد، اما این بوی ناپسند به زودی پراکنده می گردد. برای اینکه تاثیر این درمان را به چشم خودتان ببینید، به تعدادی از گیاهان تان محلول شیر بپاشید و تعدادی دیگر را شیر پاشی نکنید.

جالب است که بدانید می توانید به جای شیر، از سرشیر هم بهره ببرید و این درمان را با آن انجام دهید.

یکی دیگر از روش های مبارزه با این بیماری اسپری کردن آب به صورت روزانه روی بافت های بیمار گیاه است. همانطور که گفتیم عامل این بیماری از شرایط مرطوب، و نه خیس، خوشش می آید پس اسپری آب هم می تواند شرایط را برای این قارچ نامساعد کند و آن را از بین ببرد. فقط مواظب باشید که گیاه را ظهرهنگام آبپاشی نکنید تا شاخسار گیاه دچار سوختگی نشوند.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2107

به "درمان بیماری گیاهی با شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بیماری گیاهی با شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید