روش هایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان آپارتمانی در زمستان

به گزارش مجله ستاره، معمولا حضور گیاهان می تواند به خانه شما طراوت و زیبایی ببخشید و همچنین در روحیه شما نیزاثر گذار است. یکی از بهترین ویژگی هایی که دارند تهویه هوای خانه است و جدا از آن به محیط انرژی می بخشند. اما برای این که شما بتوایند برای طولانی مدت آن ها را داشته باشید و از زیبایی که به خانه شما می بخشند استفاده کنید. لازم است تا مراقبت هایی را انجام دهید. اصولا گیاهان در فصول سرد ممکن است دچار مشکل سرما زدگی شوند. به همین دلیل در این مقاله ما تصمیم گرفتیم به این موضوع بپردازیم که سرما زدگی گیاهان چیست و چطور ایجاد می شود و البته چه راه حل هایی وجود دارد که با به کار گیری آن ها می توانیم از سرما زدگی گیاهان آپارتمانی در زمستان جلوگیری کنیم! پس اگر شما هم دچار این مشکل می شوید و در پی راه حل می شد، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای مطلب با خبرنگاران همراه باشید!

روش هایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان آپارتمانی در زمستان

سرمازدگی گیاهان در په شرایطی رخ می دهد؟

بعد از شنیدن کلمه سرما زدگی اولین چیزی که به فکر ما خطور می کند، این است که در اثر سرمای شدید ناشی از برف و باران گیاهان دچار آسیب شده اند! یا هوا به شدت سرد است و درجه هوا رو ب منفی می رود! درست است که این موارد همگی به سرما زدگی ربط پیدا می کنند اما باید بدانید تا دلایل بریا ایجاد سرما زدگی نیستند! چرا که ممکن است در یک شب که هوا کاملا صاف است و خبری از ابر و باران هم نیست اما باد می وزد، گیاهان شما دچار سرما زدگی شوند!

یا حتی شاید برای شما پیش آمده است که مشغول رسیدگی و سر زدن به گیاهان و گلدان هیا خود بوده اید و متوجه شده اید که دچار سرما زدگی شده اند در حالی که کل هفته و روزهای گذشته هوا کاملا صاف بوده است! پس با این حساب باید به این سوال پاسخ داد که سرما زدگی در چه مواقعی ممکن است رخ دهد؟؟ می توانیم بگوییم بدترین شرایطی که ممکن است گیاه دچار سرما زدگی شود وجود هوای صاف است در حالی که باد می وزد و این در حالی است که برخی از افراد تصور می کنند هوای ابری یا بارانی خطری بیشتری برای گیاهان دارد و آن ها تهدید می کنید در حالی که اینطور نیست!

علائم سرمازدگی در گیاهان به چه صورت ظاهر می شود؟

  • ساقه گیاه دچار افتادگی می شود
  • برگ ها حالت چروکیده پیدا می کنند
  • جوانه ها و برگ ها زردمی وشند و از بین می فرایند
  • رگبرگ ها حالت قهوه ای رنگی پیدا می کنند.
  • در نهایت حاشیه و تمام برگ قهوه ای می شود

البته نکته ای که باید بدانید این است که زمانی که گیاه دچار سرمازدگی می شود معممولا عمر آن به انتها نمی رسد و هنوز می توانیم با انجام امور و تدابیری آن را زنده نگه داریم!

آیا سرمازدگی و یخ زدگی در گیاهان با یکدیگر تفاوت دارد؟

شاید تا به امروز تصور می کردید که سرما زدگی و یخ زدگی در گیاهان دو فرآیند کاملا مشابه به یکدیگر است اما باید بدانید که اینطور نیست و این دو با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. البته نقطه مشترک هردو این است که در دمای صفر و منفی صفر این اتفاق رخ می دهد. متاسفانه اگر گیاه شما دچار یخ زدگی شد به این معناست که عمر گیاه به انتها رسیده است و این در حالی است که همانطور که اشاره کردیم با سرما زدگی گیاه شما از بین نمی رود و می توانید آن را نجات دهید. یخ زدگی یعنی آب درون بافت سلول ها گیاه تبدیل به کریستال های یخ شده است، کریستال های یخ تشکیل شده به سلول های گیاه آسیب می رساند و باعث از بین رفتن بافت سلولی گیاه می شوند و که این انتها عمر گیاه را رقم می زند. اما در سرمازدگی سطح رویی گیاه به واسطه سرما آسیب می بیند و سرما به لایه های عمیق تر گیاه نفوذ نمی کند. در سرمازدگی کاهش دما باعث تشکیل کریستال های یخ در بافت سلولی گیاه نمی شود و سرما باعث آسیب به برگ ها، جوانه ها و گل می شود. می توان گفت که گیاه در سرمازدگی آسیب می بیند اما سرما باعث انتها عمرش نمی شود.

ارائه راه حلهایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان آپارتمانی در زمستان

قبل از هرچیزی باید بگوییم مراقبت هایی که لازم است در جهت جلوگیری از سرما زدگی گیاه خود انجام دهید، کاملا وابسته به این است که آن را در چه محیطی نگهداری می کنید. به طور مثال مراقبت های مکان های باز و بسته با یکدیگر تفاوت دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  • اگر شما از آن دسته افراد هستید که در نیمه اول سال گیاهان خود را در حیاط یا پشت پنجره نگهداری می کنید بهتر است با فرا رسیدن نیمه دوم سال و شروع فصل پاییز اگر شرایط برای شما مهیا است آن ها را به داخل خانه انتقال دهید.اما فرآیند انتقال گیاه باید به آرامی صورت گیرد ابتدا آن را چند روز در بیرون و محیط سایه دار قرار دهید و در نهیات به داخل خانه منتقل کنید.
  • بعد از این که گیاه خود را به داخل خانه منتقل کردید باید آن را در معرض نور خورشید قرار دهید و مطمئن باشید که در طول روز نور کافی دریافت می کند.
  • بعد از انتقال گیاه به داخل خانه، آن را در مکان خیلی گرمی قرار ندهید. چرا که ممکن است دچار پژمردگی شود و آسیب ببیند.همواره به رطوبت و دمای داخل خانه توجه داشته باشید چرا که این دو فاکتور مهمی برای شاداب ماندن گیاه است و اگر زیاده رویی شود گیاه شما آسیب می بیند.
  • ساده ترین راه برای چک کردن میزان رطوبت گیاه، چک کردن خاک است با این کار می توانید متوجه شوید که گیاه شما در چه وضعیتی است! سعی کنید در آبیار یگیاه افراط نکنید و گیاه را از وسایل گرمایشی که سبب جذب رطوبت آن می شود دور نگه دارید!

این موارد، مسائلی بود که برای نگهداری از گیاه در داخل خانه در فصل زمستان باید رعایت شود! حال اگر گیاه خود را در خارج از خانه ق به دلایلی مانند سنگین بودن گلدان ها یا شرایطی که جابجایی گیاه را سخت می کند قرار می دهید، مراقبت های دیگری دارد که به شرح زیر است: ساده ترین راه حل برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان در محیط های رو باز استفاده از روکش یا کاور بر روی گیاهان است شما می توانید از انواع مختلف روکش ها و کاور ها برای انجام این کار استفاده کنید.

چطور می توانیم گیاهان را در فصل زمستان کاور کنیم؟

راه های متفاوتی برای انجام این کار وجود دارد که متداول ترین آن ها به شرح زیر است:

  • استفاده از روزنامه
  • استفاده از پوشش پارچه ای
  • استفاده از پوشش پلاستیکی

استفاده از روزنامه

روزنامه یکی از در دسترس ترین وسایل برای کاور کردن گیاهان است و هزینه ای نیز برای شما ندارد. این روش بیشتر برای گیاهانی مناسب است که کوچک و کوتاه هستند و بر روی گیاهان ساقه دار جواب نمی دهد.البته این روش بیشتر برای زمانی است که هوا به طور ناگهانی افت پیدا می کند. برای انجام این کار تنها کافی است که چند لایه روزنامه را به دور گیاه بپیچید.

پوشش پارچه ای

می توان گفت بهترین روش برای کاور کردن گیاهان در فصل زمستان استفاده از کاور پارچه ای است و می تواند به بهترین شکل ممکن از گیاه محافظت کند. کاور های پارچه ای که برای محافظت از گیاهان در برابر سرما و سرما زدگی قابل استفاده است در طرح ها و رنگ های متفاوت موجود هستند و می توانید از گلفروشی ها یا لوازم باغبانی آن ها را خریداری کنید. این روکش ها هم جنس ماسک های پزشکی هستند و وزن کمی دارند، رطوبت را خود جذب نمی کند و باعث سرمازدگی گیاه بر اثر جمع شدن رطوبت نمی شود.

پوشش پلاستیکی

معمولا این نوع پوشش زیاد توصیه نمی شود چرا که تهویه مطبوعی برای گیاه ندارد.سعی کنید انتخاب این پوشش آخرین انتخاب شما باشد یا در مواقعی از آن استفاده کنید که چاره دیگری ندارید. چرا که به دلیل تهویه نشدن هوا به درستی می تواند به یکی از دلایل اصلی برای سرما زدگی گیاه تبدیل شود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم راه کارهایی بریا محافظت از گیاهان در فصل زمستان چه در داخل و چه در خارج از خانه بیان کنیم. اما اگر گیاه شما دچار سرما زدگی شد. باید در اولین فرصت آن را به یک مکان گرم تر مانند داخل خانه منتقل کنید. لازم است تا قسمت هایی از گیاه که دچار سرما زدگی شده است را جدا کنید ولی برای انجام این کار عجله نداشته باشید و اجازه دهید به فصل بهار نزدیک شوید. امیدواریم که این مطلب برای مشا مفید واقع شده باشد.

مطالب مرتبط

مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

مراقبت از گل ها و آبیاری آنها هنگام سفر

معرفی گیاهان آپارتمانی سایه دوست

بهترین گل های آپارتمانی سرسخت و زیبا

منبع: هومتیک
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2100

به "روش هایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان آپارتمانی در زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش هایی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان آپارتمانی در زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید