خواص پنیر چیست؟ (مزایای خوردن پنیر)

به گزارش مجله ستاره، پنیر خواص درمانی و ارزش غذایی گسترده ای دارد. حفظ سلامت و استحکام استخوانها و دندانها و بهبود رشد بچه ها از خواص پنیر و مزایای خوردن آن است.

خواص پنیر چیست؟ (مزایای خوردن پنیر)

پنیر از قدیمی ترین فرآورده های جانبی شیر است که مصرف آن به ویژه در وعده صبحانهدر میان ایرانیان از قدمت طولانی برخوردار است. پنیر، فرآورده ای است متشکل از چربی وپروتئین شیر به همـراه کلسیم و فسفری که به صور مختلـف بـا پـروتئین شـیر ترکیـب شدهاند.

همچنین پنیر علاوه بر چربی، پروتئین و کلسیم و فسفری که با پروتئین ترکیب شدهدارای مقادیر کمی از کلیه اجزای تشکیل دهنده شیر، نظیر گلوسیدها، نمکهای معدنیمحلول، مواد ازتـه غیرپروتئینی و غیره است و بعضی از این مواد با اینکـه مقدارشـاننسبت به محتوای موجود در شیر کمتر است، بر خصوصیات پنیر تاثیر گزارند.

خواص پنیر تنها به ارزش غذایی آن بسندهنشده، از خواص درمانی بسیار برای سلامت و رشد برخوردار است. مصرف پنیر کم چرب و کمنمک میزان ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش میدهد.

به طور کلی خواص پنیر و مصرف آن می تواندباعث محافظت از فرد در مقابل ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت، پوکیاستخوان، خرابی دندان ها، ریزش موی سر و چین و چروک پوستی گردد . در ادامه این مطلب با خواص پنیر، انواع و ارزش غذایی آن آشناشوید.

انواع پنیر

پنیر از پرطرفدارترین و پرمصرف ترینمحصولات غذایی دنیا است که با انواع شیر و با روشهای مختلف میتوان آن راتهیه نمود.یکی از راههای طبقه بندی انواع پنیر، گروه بندی آن براساس میزان سفتی پنیر است وشامل انواع زیر میگردد:

  • پنیر خشک: این نوع پنیر بسیار سفت و خشکبوده یکی از انواع آن پنیر پارمزان است.
  • پنیر نیمه خشک: بسیاری از انواع پنیر دراین دسته قرار میگیرند و شامل انواع چدار و فتا میگردد.
  • پنیر نرم یا نیمه نرم: پنیرموتزارلا، کممبر و انواع محلی از مهمتریناعضای این خانواده هستند و هم به صورت همراه با غذا و هم به تنهایی قابل مصرف است.
  • پنیر خیلی نرم: ماسکارپونه، پنـیر خامهای، ریکوتا و کاتج چیز پنـیرهای مشهور این گروه هستند.

خواص پنیر (طبیعت وخواص درمانی)

پنیرهای تازه دارایطبع سرد و تر بوده و هرچه پنیر کهنه تر باشد طبع آن گرمتر میگردد. بعضی از مهمترینخواص پنیر و فواید مصرف آن شامل موارد زیر میباشد:

  • انواع پنیر، سرشار از پروتئین و کلسیم استو مقادیر زیادی هم فسفر دارد. همچنین حاوی بسیاری از مواد موجود در گوشت است.بنابرانی غذایی بسیار مقوی و مغذی برای همه گروههای سنی به ویژه بچه ها ونوجوانان در حال رشد و زنان باردار محسوب میگردد.
  • از خواص پنیر افزایش حفظ و سلامتدندانها است. پنیر به دلیل میزان بالای کلسیم موجود در آن برای سلامت دندانهامفید است. همچنین دارای خاصیت ضد میکروبی در حفره دهان بوده و مانع از اسیدی شدهبزاق دهان و در نتیجه تشدید پوسیدگی دندانها میگردد.
  • مصرف پنیر جایگزین بسیار مناسبی برای شیربوده، به ویژه برای افرادی که حساسیت به لاکتوز داشته و نمی توانند شیر مصرف نمایند.
  • مصرف پنیر هنگام شب و قبل از خواب بهداشتن خواب راحت و آرام یاری میکند.
  • پنیر غنی از کلسیم، فسفر و سایر عناصرغذایی است، همچنین بهترین نسبت کلسیم به فسفر که برای سلامت استخونها احتیاج است درپنیر و شیر یافت میگردد، از این رو یکی از مهمترین خواص پنیر افزایش سلامت واستحکام استخوانها و پیشگیری از پوکی استخوان میباشد.
  • مواد مغذی موجود در شیر و پنیر از جملهکلسیم و منیزیم خطر مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.
  • پنیر دارای چربی طبیعی بوده و لذا یاری به کاهشوزن و تناسب اندام از خواص پنیر و فواید مصرف آن است.

مضرات پنیر (توصیه های پزشکی و موارداحتیاطی)

  1. پنیر حاوی نوعی ماده به نام تیرامیناست که تجمع زیاد آن در مغز باعث کندی ذهن میگردد. در حالت طبیعی آنزیمهایموجود در بدن قادر به تجزیه این ماده هستند ولی درصورت زیاده روی در مصرف پنیر، آنزیمها نمی توانند چنانکه باید آن را بشکند، به همین دلیل است که متخصصان تغذیه توصیه مینمایند از مصرفپنیر به تنهایی اجتناب کرده، آن را همراه با نان و گردو مصرف کنید.
  2. استفاده از پنیرهای شور و با چربی زیادبرای بیماران قلبی عروقی و مبتلا به فشار خون بالا مضر است.
  3. زیاده روی در مصرف پنیر برای مبتلایان به ورم کبدو کیسه صفرا توصیه نمی گردد.
  4. توصیه میگردد از پنیر تازه به دلیل احتمالابتلا به بیماری تب مالت خودداری گردد.

گروه سلامت خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1317

به "خواص پنیر چیست؟ (مزایای خوردن پنیر)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص پنیر چیست؟ (مزایای خوردن پنیر)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید