خسرو سینایی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت

به گزارش مجله ستاره، خسرو سینایی کارگردان، فیلم نامه نویس و آهنگساز سینمای ایران که از مدتی قبل به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود، در گذشت.

خسرو سینایی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت

خسرو سینایی متولد 29 دی 1319 در ساری، کارگردان، فیلم نامه نویس و آهنگساز پیش کسوت و پیروز سینمای ایران بود. آثار او همیشه از تم های اجتماعی قابل توجه و مستندگونه ای بهره می بردند. سینایی در سال 1387 پیروز به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده دریافت کرد؛ مستندی که روایت گر مصائب مردان و زنان لهستانی بود که در سال های 1941 و 1942 به ایران مهاجرت کردند.

سینایی مدرک کارگردانی و فیلم نامه نویسی خود را از آموزشگاه هنرهای نمایشی و رشته تئوری موسیقی را از کنسرواتوار وین کسب کرد. او از سال 1346 در وزارت فرهنگ و هنر و از سال 1352 در تلویزیون ایران آغاز به فعالیت کرد. سینایی پس از انقلاب نقش پررنگی در حفظ و احیای سینمای مستقل ایران داشت. فیلم زنده باد… به کارگردانی و نویسندگی سینایی اولین فیلم بعد از انقلاب است که در یک جشنواره تراز اول بین المللی یعنی جشنواره کارلووی واری در سال 1980 جایزه گرفت. او افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین بعضی از آثارش را نیز بر عهده داشت. از دیگر فیلم های او می توان به جزیره رنگین، عروس آتش و هیولای درون اشاره نمود.

  • در شب با شکوه اهالی فرهنگ و هنر یادگاری خسرو سینائی رونمایی شد

حبیب احمدزاده نویسنده و مستندساز ایرانی که تحقیقات فیلم گفت وگو با سایه را برای سینایی انجام داده بود، چندی پیش خبر ابتلای خسرو سینایی به بیماری کرونا را هم اعلام نموده بود. او با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت: حدود ساعت 16 امروز خسرو خوبان به نور پیوست. تا خبر مرگ یکی از دوست داشتنی ترین چهره های چند دهه اخیر سینمای ایران تأیید گردد. فرح اصولی همسر خسرو سینایی هم که از هنرمندان حوزه تجسمی است این خبر را تأیید کرد.

خسرو سینایی را بیشتر با فیلم سینمایی عروس آتش به یاد می آورند. فیلمی که حمید فرخ نژاد را به سینمای ایران معرفی کرد و درباره آداب و رسوم عشیره ای بود که ازدواج دختر عمو و پسر عمو را از پیش معین شده می دانستند. سینایی در قالب یک فیلم انسانی نشان داد که چطور دخترانی که از این حکم سر باز می زنند به مرگ محکوم می شوند. این فیلم سینمایی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر گرفت.

به جز آن سینایی برای ساخت مستند-داستانی های پرتره مثل گفت وگو با سایه درباره صادق راهنمایی شهرت دارد. فیلم جزیره رنگین کمان آخرین فیلم او که سال 1393 ساخته شد هم مستند-داستانی درباره زندگی احمد نادعلیان بود؛ فیلمی که فرصت اکران درست و حسابی پیدا نکرد.

سینایی درباره ساختن فیلم های مستند-داستانی می گفت: چرا من فرمول مستند-داستانی را برای بعضی از فیلم هایم گذاشتم؟ چون به محض اینکه کاری مهر مستند می خورد تماشاگر عادی ممکن است با آن زاویه پیدا کند و آن را نبیند. اگر قرار است فیلم به سینما بیاید و جنبه نمایشی آن به ترتیبی باشد که بیننده عادی هم برایش جالب باشد، این می تواند یک فرمول مناسب برای مستندسازی باشد. به خصوص که سینمای ما قرار است در ارتقای فرهنگ جامعه یاری کند.

خبرنگاران مگ درگذشت خسرو سینایی را به جامعه سینما و فرهنگ و هنر ایران و خانواده ایشان تسلیت می گوید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1146

به "خسرو سینایی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسرو سینایی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید