خبرنگاران کنایه های شیرین یک گویش باستانی

به گزارش مجله ستاره، سمنان-خبرنگاران-کتاب فرهنگ جامع و ضرب المثل های سمنانی توسط خسرو عندلیب متخلص به گویا در سال 1385 برای اولین بار با شمارگان 2100 نسخه توسط انتشارات آبرخ به چاپ رسید.

خبرنگاران کنایه های شیرین یک گویش باستانی

کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات و ضرب المثل های سمنانی شامل اصطلاحات عامیانه، کنایات و ظرافت های ادبی است و در 578 صفحه و با گردآوری 2 هزار و 673 ضرب المثل و اصطلاحات گویش سمنانی منتشر شده است.

در این کتاب، مولف ضرب المثل های گویش سمنانی را جمع آوری و با درج آوانویسی زبانی به همراه یک لوح فشرده صوتی تلفظ دقیق کلمات و جملات را بیان می کند.

گویش باستانی سمنان از دیدگاه زبان شناسی بسیار دارای اهمیت است و پژوهشگران بزرگی در جهان از جمله آرتور کریستین سن دانمارکی و در ایران منوچهر ستوده به پژوهش درباره این گویش پرداخته اند به طوری که کتابی با عنوان گویش سمنان از سن در سال 1915 میلادی در کپنهاک دانمارک منتشر شد.

بخشی از کتاب

زبان سمنانی بر طبق تحقیقاتی که محققین زبان شناس در این زمینه بعمل آورده اند دارای ریشه ای کهن و دیرینه است. این گویش جزو دسته زبان های مادی و پارتی است و این امر می تواند از مهم ترین بنیان های فرهنگ این خطه و مایه افتخار و مباهات هر فرد سمنانی باشد.

زبان شناسان جهان با توجه به قدمت گویش محلی سمنانی و واژه های شکیل و استعارات شگفت انگیز آن تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده اند و پژوهشگرانی چون کریستین سن، هونوم شنیدلر، مستر جیمز باست، مستر کری، ویلهم گیگر، بریکتو و لیلا توشی شویلی از افرادی هستند که در آثار پژوهشی خود به این گویش پرداخته اند.

نمونه ای از ضرب المثل های کتاب

اُوین واری مِشو، ری واری اِشتَ

مثل آب می رود، همچو ریگ ایستاده است

کنایه به فردی است که سعی و کوشش زیاد می کند اما از کارش نتیجه نمی گیرد.

ای خِرابَ حموم، صِ جومه داری دارِ؟

یک حمام خرابه صد جامه دار دارد؟

ری تَئی لَلَکُن دارِ

ریگ به کفش داره

درباره نویسنده

خسرو عندلیب سمنانی متخلص به گویا فرزند علی اکبر در شهریورماه 1322 در سمنان به جهان آمد و در سال 1391 در 69 سالگی دارفانی را وداع گفت. وی که از سال 1344 دبیر زبان انگلیسی بود، هفته نامه ای استانی تحت عنوان گویا را در سال 1358 به صورت نیمه رنگی به راه انداخت که فقط 18 شماره متوالی از آن انتشار یافت.

از کتاب های منتشر شده وی می توان به میرغضب قرن بیستم، مغول ها آمدند، پکه پور، بنیادهای هویتی سمنان، پیشینه طب سنتی در سمنان و تعدادی آثار پژوهشی و ارزشمند دیگر اشاره کرد.

زبان سمنانی در 30 بهمن 1394 با شماره ثبت 1114 به ثبت ملی رسید.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 839

به "خبرنگاران کنایه های شیرین یک گویش باستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کنایه های شیرین یک گویش باستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید