حدادعادل: فلسفه وجودی بنیاد سعدی تخصصی کردن آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است

به گزارش مجله ستاره، رئیس بنیاد سعدی آموزش زبان فارسی را کاری تخصصی خواند و گفت: بنیادسعدی امروز به مرجعی برای استادان زبان فارسی به غیر فارسی زبانان تبدیل شده است.

حدادعادل: فلسفه وجودی بنیاد سعدی تخصصی کردن آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، غلامعلی حدادعادل با حضور در برنامه یک روز تازه شبکه پنج سیما درباره گسترش زبان فارسی در خارج از کشور و فلسفه شکل گیری بنیاد سعدی گفت: موضوع آموزش زبان فارسی به خارجیان و گسترش زبان فارسی در دنیا یکی از وظایف حاکمیتی ماست و در بقیه کشور های دنیا نیز همین طور بوده است.

حداد عادل افزود: در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت آموزش و گسترش زبان فارسی را در اداره ای معاونت بین الملل خود به عهده داشت تا اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکیل شد و تمام فعالیت های فرهنگی خارج از کشور از جمله زبان فارسی به این سازمان منتقل شد و حدود 20 سال امور مربوط به زبان فارسی در خارج از کشور به کمک این سازمان دنبال می شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به این جمع بندی رسیدیم که آموزش و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور، احتیاج به سازمانی مستقل دارد، افزود: با بررسی های اجرا شده و در جلسات این شورا به این نتیجه رسیدیم که مادامی که زبان فارسی یکی از وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات باشد، سطح آن از یک اداره بالاتر نمی رود و حق زبان فارسی ادا نمی شود.

وی ادامه داد: برهمین اساس شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرد بنیادی مستقل زیر نظر ریاست جمهوری با هیأت امنایی با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر امور خارجه، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعةالمصطفی تشکیل شود و حالا حدود 8 سال است که این بنیاد کار خود را ادامه می دهد.

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه در واقع ما برای تدبیر امور زبان فارسی در خارج از کشور احتیاج به وزارت خارجه کوچکی در خارج از ایران داریم، افزود: ساختار این سازمان کوچک نیز باید مانند وزارت خارجه و به شیوه ای باشد که مناطق مختلف دنیا در آن تفکیک شود و برای هر کشوریا منطقه ای یک میز و کارشناس داشته باشد و در حال حاضر به این فضا بسیار نزدیکیم و برای هر منطقه مانند اروپای غربی و شرقی، هند و پاکستان و دیگر مناطق کارشناس متخصص داریم.

حدادعادل در پاسخ به اینکه آیا مدرسان زبان فارسی را بنیاد سعدی به خارج از کشور اعزام می کنند، گفت: ما انواع و اقسام مدرس داریم؛ تعدادی مدرسان دانشگاهی هستند که بیشتر ادبیات را به دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا درس می دهند که این استادان را وزارت علوم اعزام می کند.

وی افزود: تعدادی هم در دانشگاه ها هستند که زبان فارسی را به عنوان واحد اختکمک می گیرند که گاهی وزارت علوم و گاهی هم ما معلم به آنجا اعزام می کنیم.

رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: تعداد زیادی هم کلاس آزاد وجود دارد که معلم آن را ما می فرستیم و البته بسکمک از این معلمان را اعزام نمی کنیم، بلکه بومی آن کشور، اما با ما مرتبط هستند و ما بیشتر از آن ها پشتیبانی می کنیم.

وی با بیان اینکه فلسفه بنیاد سعدی این بود که کار آموزش زبان فارسی را به خارجیان تخصصی کند، افزود: تخصص آموزش زبان به هم زبانان با غیر هم زبانان متفاوت است و این تبدیل به یک رشته تخصصی در دنیا شده است که نظریه های مختلف زبان شناسی و روانشناسی در آن دخیل است و در کشور ما هم حدود 30 سال است که کارشناسی ارشد این رشته به وجود آمده و تدریس می شود و چند سالی است که دوره دکترای آن نیز ایجاد شده است.

حداد عادل تاکید کرد: نگاه بنیاد سعدی علمی و تخصصی کردن آموزش زبان فارسی به خارجیان است و به تعبیر مارکس و هگل، آموزش زبان فارسی به خارجیان تا پیش از تأسیس بنیاد سعدی، روی سر ایستاده بود، اما ما تلاش کردیم روی پا بایستد و علمی شود.

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به کتاب های تألیف شده بنیاد سعدی برای آموزش فارسی گفت: در این سال ها ما بیش از 30 کتاب در زمینه متناسب با مهارت چهارگانه خواندن، نوشتن، شنیدن و درک مطلب فارسی تالیف و چاپ کرده ایم که شامل دستور زبان، واژگان و صحبت کردن است.

وی شرح داد: یکی از سوالات ما در بنیاد سعدی آن بوده که زبان فارسی را با چه هدفی می آموزند و برهمین اساس تعدادی از کتاب های ما هدفمند تالیف شده است. ممکن است فارسی آموزی برای گردشگری، اشتغال، زیارت و یا ادامه تحصیل در ایران باشد و حتی ما کتاب هایی برای افرادی که کمی فارسی می دانند و قصد ادامه درمان خود در ایران دارند را تالیف کردیم.

حداد عادل در سرانجام کتاب های تألیفی بنیاد سعدی را در زمینه آموزش و گسترش زبان فارسی از قبیل آموزش کاربردی واژه، چارچوب، شیراز، لذت خواندن، مینا و گام اول است که کتاب پایه ای گام اول، به 14 زبان واسط ترجمه شده است را معرفی کرد و گفت: در حال حاضر بنیاد سعدی به مرجعی برای معلمان و استادان زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، فارسی آموزان و دانشجویان زبان فارسی که در خارج یا داخل از ایران هستند، تبدیل شده است و ما سعی می کنیم به همه این دوستان کمک کنیم.

منبع: ایبنا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1348

به "حدادعادل: فلسفه وجودی بنیاد سعدی تخصصی کردن آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدادعادل: فلسفه وجودی بنیاد سعدی تخصصی کردن آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید