توافق شهرداری مشهد و میراث فرهنگی خراسان رضوی برای سامان دهی پردیس آرامگاه فردوسی

به گزارش مجله ستاره، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در جلسه ای مشترک با شهردار مشهد و رئیس کمیسیون عمران توس برای سامان دهی پردیس آرامگاه فردوسی به مساحت 42 هکتار موافقت نامه ای را به امضا رساند.

توافق شهرداری مشهد و میراث فرهنگی خراسان رضوی برای سامان دهی پردیس آرامگاه فردوسی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی این استان، امروز شنبه 8 دیماه دراین جلسه گفت: این اداره کل با شهرداری به تفاهم رسیده که در راستای منافع مردم برای احیای توس گام بردارند.

او با بیان این که توسعه آرامگاه فردوسی و تامین خدمات مورد احتیاج گردشگران در این محدوده از برنامه های ماست، گفت: برای تامین این خدمات، محدوده 42 هکتاری از کشف رود تا جلوخان آرامگاه در نظر گرفته شده و مطالعات فاز صفر آن نیز انجام شده است.

او توضیح داد: در محدوده 42 هکتاری انتفاع نیز وجود دارد و باید ساز و کار بهره برداری از آن نیز پس از احیا معین گردد.

مکرمی فر با اشاره به برنامه های در حال اجرا برای احیای توس اظهار کرد: احیای برج و باروی توس که پژوهش های باستان شناسی آن از سال جاری آغاز شده و امیدواریم زمانی که 106 برج شهرتاریخی توس به سرانجام برسد سکوه و عظمت توس نمایان تر گردد.

او گفت: برای احیای برج و باروی توس دولت در سفر استانی به خراسان رضوی 9 میلیارد تومان اختصاص داده که سالانه 3 میلیارد تومان به این پروژه تزریق خواهد شد.

مکرمی فر ادامه داد: هم چنین احیای ارگ کهندژ در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است، که مطالعاتی برای تعریف راستا ورودی به ارگ و راستا بازدید نیز انجام شده است.

او به طرح بازنگری موزه توس اشاره نمود و اضافه نمود: مطالعات بازنگری درموزه توس انجام شده و اواخر سال جاری طرح بازنگری درموزه توس نیز آغاز خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید نمود: بعضی خلاء های فرهنگی از جمله موزه مفاخر و مشاهیرخراسان، موزه معاصر خراسان وجود دارد و توس این ویژگی را دارد که به ایجاد این مجموعه ها در آن ایجاد گردد.

هم چنین مکرمی فر به کمبود اماکنی از جمله موزه ها در مناطق مختلف شهر مشهد اشاره نمود و گفت: بعضی مناطق به شدت از نبود مراکز فرهنگی از جمله موزه های مردم شناسی رنج می برند، در منطقه ای مانند بولوار طبرسی می توان موزه مردم شناسی ایجاد کرد تا شهروندان این مناطق نیز حس هویت های محلی را داشته باشند.

او ادامه داد: در مناطق تازه سازمانند الهیه و قاسم آباد نیز با کمبود فضاهای فرهنگی از جنس موزه روبرو ایم ، علاوه بر این به دلیل ساختار امروزی و ساختار شهری، بحث های هویتی دراین مناطق باید پر رنگ تر گردد.

مکرمی فر به طرح احیای 8 محورتاریخی درمشهد اشاره نمود و گفت: با احیای عناصر ارزشمند در این 8 محور می توانیم زمینه را برای احیای این راستا مهیا کنیم که کوچه باغ حسن خان یکی از این 8 گذر است.

هم چنین مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی در این جلسه گفت: 233 اثر تاریخی در مشهد وجود دارد که باید برای همه آن ها طرحی آماده کنیم و آن ها را احیا کنیم.

او با بیان این که طی 20 سال اخیر تنها خانه تاریخی ملک بوده که از یک خرابه به مرکز آفرینیش های هنری تبدیل شده است، اضافه نمود: در شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و کاشان خانه های تاریخی را به هتل و موزه تبدیل نموده اند در مشهد نیز باید این اتفاق بیفتد که ایت احتیاجمند عزم جدی و همکاری دستگاه هایی مانند شهرداری با میراث فرهنگی است.

خبرهای خوب برای 25 اردیبهشت 98

هم چنین دراین جلسه محمد رضا کلائی شهردار مشهد برضرورت بهسازی ورودی به آرامگاه فردسوی تاکید نمود و گفت: جداره سازی راستاسه راه فردوسی تا پل کشف رود باید به گونه ای انجام گردد که رنگ و بوی متناسب را داشته باشد.

او اضافه نمود: هم چنین جداره سازی کشف رود از هر طرف حدود 10 کیلومتر از برنامه هایی است که از سال آینده آغاز خواهیم کرد.

کلائی با اشاره به توافق انجام شده برای ساماندهی پردیس اظهار کرد: با توجه به زمان محدودی که در اختیار داریم این پروژه مشترک نیز باید با سرعت انجام گردد.

او ادامه داد: پروژه ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی که هم اکنون در حال اجراست برای این که امکان رفت و آمد مردم نیز هم زمان با اجرای پروژه وجود داشته باشد، به دو فاز تقسیم شده و فاز یک آن که 60 درصد پروژه را شامل می گردد تا 25 اردیبهشت روز فردوسی، به بهره برداری خواهد رسید.

شهردار مشهد برای همکاری در احیای راستا دسترسی و راستا بازدید در کهندژ توس نیز اعلام آمادگی کرد و گفت: توس فصل مشترک مناسبی برای همکاری شورای اسلامی شهر، شهرداری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

کلائی برضرورت حفظ بناهیا تاریخی تاکید نمود وادامه داد: علاوه برتوس بناهای واجد ارزش در شهر مشهد که عموما تخریب می شوند را باید مورد توجه ویژه قرار دهیم و با برنامه ای منسجم و هماهنگی ، طی فرآیندی تملک و مورد بهره برداری قرار گیرند، به عنوان مثال در کوچه باغ حسن خان واقع در بافت پیرامونی حرم مطهر چندین بنای تاریخی وجود دارند که می توان برای آن ها برنامه ای تعریف و مالی شان کرد.

او اضافه نمود: قرارگیری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یک سازمان فرصت است ، این اداره کل به ما اعلام کند که کدام اثر تاریخی دراولویت حفظ و احیا با رویکرد گردشگری قرار گرفته است.

بولوار شاهنامه ساماندهی می گردد

هم چنین در این جلسه مسعود ریاضی رئیس کمیسیون ویژه عمران توس گفت: ساماندهی راستابولوار ساهنامه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

او اضافه نمود: یکی از خلاء های فعلی توس این است که تورهای گردشگری از هتل ها به مقصد توس باید راه اندازی گردد.

درسرانجام این جلسه صورتجلسه ساماندهی بولوار پردیس به امضا رسید. موضوعات مورد توافق در این جلسه شامل دریافت مشاور از سوی میراث فرهنگی، تهیه طرح با رعایت ضوابط و مقررات میراث فرهنگی، اجرایی کردن نقشه های مصوب با موضوع شهرداری و حفظ مالکیت میراث فرهنگی و نحوه پرداخت هزینه های ناشی از این توافق است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 364

به "توافق شهرداری مشهد و میراث فرهنگی خراسان رضوی برای سامان دهی پردیس آرامگاه فردوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق شهرداری مشهد و میراث فرهنگی خراسان رضوی برای سامان دهی پردیس آرامگاه فردوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید