تختخوابی که از آسیب رسیدن به مغز نوزادان نارس پیشگیری می نماید

به گزارش مجله ستاره، خبرگزاری خبرنگاران- پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا، تختخوابی ابداع نموده اند که می تواند از آسیب رسیدن به مغز نوزادان نارس پیشگیری کند.

تختخوابی که از آسیب رسیدن به مغز نوزادان نارس پیشگیری می نماید

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از نیواطلس، هنگامی که یک نوزاد نابالغ به جهان می آید، باید مغز او که هنوز در حال رشد است، اکسیژن کافی را دریافت کند. شاید یک ابزار جدید پزشکی بتواند با تقلید از ضربان قلب و تنفس والدین، به این کار یاری کند.

هم بزرگسالان و هم نوزادان هنگامی که تحت فشار روانی قرار می گیرند، تمایل دارند عمیق تر نفس بکشند. این کار میزان هوایی را که به بدن وارد می گردد، کاهش می دهد و بدین ترتیب سطح اکسیژن در جریان خون آنها کاهش می یابد. در نتیجه، اکسیژن کمتری به مغز می رسد و اگر این اتفاق اغلب و در زمان طولانی برای نوزاد نارس پیش بیاید، شاید آسیب مغزی رخ دهد.

پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) برای رفع کردن این مشکل، یک تختخواب مخصوص نوزاد موسوم به Calmer ابداع نموده اند. این تختخواب طوری طراحی شده است که در محل نگهداری نوزادان نارس قرار می گیرد. هنگامی که نوزاد در تختخواب Calmer می خوابد، تختخواب بالا و پایین می رود و حرکاتی شبیه به تنفس و ضربان قلب والدین را شبیه سازی می نماید؛ به گونه ای که گویی نوزاد در آغوش والدین قرار گرفته است.

اگرچه بهتر است که والدین یا پرستار، نوزاد را در آغوش بگیرند؛ اما این کار به خاطر شلوغ بودن بیمارستان به خصوص در دوره شیوع کروناویروس همواره ممکن نیست.

پژوهشگران طی یک آزمایش بالینی، 16 نوزاد نارس را هنگام دریافت نمونه خون در آغوش یک پرستار قرار دادند و 12 نوزاد دیگر را هنگام انجام دادن همان آزمایش، روی تختخواب Calmer گذاشتند.

هنگامی که پژوهشگران سطح اکسیژن مغز نوزادان را اندازه گیری کردند، دریافتند که نتیجه در هر دو گروه یکسان است. این نشان می دهد که تختخواب Calmer می تواند به اندازه آغوش والدین و یا پرستار برای نوزاد نارس مؤثر باشد.

دکتر لیزا هولستی (Liisa Holsti)، سرپرست این پژوهش گفت: ما بسیار خشنود هستیم که آزمایش ها نشان داده اند تختخواب Calmer می تواند برای نوزدانی که مغز آنها نسبت به درد و استرس آسیب پذیر است، سودمند باشد. ما در حال گسترش ارزیابی های خود در خصوص این تختخواب هستیم و قصد داریم آن را در کشورهایی که سطح درآمد متوسط یا پایینی دارند، به کار بگیریم.

این پژوهش در مجله Pain Reports به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1549

به "تختخوابی که از آسیب رسیدن به مغز نوزادان نارس پیشگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تختخوابی که از آسیب رسیدن به مغز نوزادان نارس پیشگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید