بهشتی پور: استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، خطایی استراتژیک از جانب اروپاست

به گزارش مجله ستاره، یک کارشناس مسائل بین الملل ،اقدام اروپا در استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران را خطایی استراتژیک مطرح نمود و گفت: آنها با اتخاذ این تصمیم راه ماجراجویانه ای را در خصوص برجام و فعالیت هسته ای ایران شروع نموده اند.

بهشتی پور: استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، خطایی استراتژیک از جانب اروپاست

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید و آسیاب های بادی آمستردام هلند را نظاره گر باشید.

حسن بهشتی پور در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که این اقدام اروپایی ها ایران را ترغیب می نماید که به دوران قبل از برجام بازگردد گفت: این در صورتی است که اروپایی ها بهتر از همه می دانند که ماندن ایران در برجام چه یاری موثری به همکاری های بیشتر ایران و آژانس و نظارت این آژانس بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران می نماید.

وی با بیان این که در صورتی که اروپایی ها این مکانیسم را به پیش ببرند و به بند 37 برجام نیز متوسل شوند در آن صورت این احتمال وجود دارد که قطعنامه هایی که علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسیده بود و تحریم هایی که لغو شده بود بازگردد و ایران به عنوان تهدید نماینده صلح و امنیت در عرصه بین المللی مطرح گردد،اظهار داشت: در این صورت برخلاف تحریم های آمریکا که یک جانبه بود، کشورهای مختلف که اکنون با ایران کار می نمایند از جمله ترکیه، چین و روسیه مجبور خواهند شد این تحریم ها را اجرایی نمایند.

بهشتی پور با تاکید بر این که این اقدام اروپایی ها باعث می گردد ایران به سمت رفتارهای رادیکال ترغیب گردد ،گفت: مفهوم این موضوع این است این احتمال وجود دارد تهران تصمیم بگیرد همکاری خود را با آژانس قطع کند و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را لغو کند،قطعا این اقدامات هم به ضرر ایران و هم به ضرر اروپا خواهد بود چرا که باعث افزایش ناآرامی در منطقه خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین المل با بیان این که استدلال ایران در خصوص کاهش تعهدات برجامی استدلال روشنی است ، اظهار داشت : ایران اعلام نموده به خاطر این که طرف های اروپایی به تعهدات خود در اجرای برجام عمل نکردند و در راستای ایجاد تعادل در برجام اقدام به کاهش تعهدات خود نموده و اگر اروپایی ها به تعهدات خود عمل نمایند، ایران در اقدامات خود تجدید نظر می نماید.

بهشتی پور با اعتقاد به این که اروپاییان با فعال کردن مکانیسم ماشه راه ماجراجویانه ای را در پیش گرفته اند ، اظهار کرد: این در حالی است که هنوز ایران به برجام عمل می نماید چرا که بخش مهمی از برجام موضوع نظارت های آژانس بوده که همچنان ادامه دارد .

وی با تاکید بر این که اروپایی ها با این اقدام به جای این که یاریی به حل مشکل نمایند، موضوع را پیچیده تر و بغرنج تر می نمایند، خاطر نشان کرد: آنها به جای فشار به ایران باید به آمریکایی ها فشار بیاورند که با خروج از برجام باعث ایجاد این مسائل شده اند .

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 655

به "بهشتی پور: استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، خطایی استراتژیک از جانب اروپاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشتی پور: استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، خطایی استراتژیک از جانب اروپاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید