برت فراگنر تاریخ و تمدن ایران را ارزشمند می دانست

به گزارش مجله ستاره، به گزارش خبرگرازی کتاب ایران، برت فراگنر، ایران شناس ژرف نگر و پیش کسوت، اهمیت و اعتبار و امتیاز تمدن ایران را در این می دانست که در طول تاریخ، توانایی تعامل و ارتباط با فرهنگ ها و تمدن های دیگر داشته است. تعاملی که به خلق مدنیت و فرهنگی تلفیقی و رنگارنگ انجامیده است و رنگ ایرانی به فرهنگ و تمدن ملل گوناگون، از اندلس تا ورارود، زده است. این توانایی برای ارتباط و تعامل و تلفیق، آن هم در یک گستره زمانی و مکانی درازدامن، ایران را در نظر فراگنر، خاص و مجذوب کننده و ارجمند می کرد.

برت فراگنر تاریخ و تمدن ایران را ارزشمند می دانست

فراگنر به زبان فارسی به عنوان زبان میانجی و توانا و کارآمد، برای ارتباط و تعامل علمی و ادبی و دیوانی در این قلمرو جغرافیایی و فرهنگی وسیع، توجه ویژه داشت. قلمرویی که از حلب تا کاشغر، از هند تا یمن و از سغد تا بلغار توسعه داشته است؛ قلمرو تاریخی و فرهنگی زبان فارسی.

فراگنر تمدن ایران را ارزشمند می دانست چون توانسته بود با تمدن ها و فرهنگ های دیگر در ارتباط و دادوستد زاینده باشد. زبان فارسی را ارج می نهاد زیرا برای قرن ها این قابلیت را داشته که ابزار این تفاهم و تعامل شود.

ایران، با درگذشت برت فراگنر، دوست و دوستاری مهم را از دست داد. دانشمندی که در مجامع علمی و دانشگاهی جهان نام ایران را با حرمت می برد. از تمدن و تاریخ و فرهنگ ایران چهره ای عرضه می کرد خلاف آنچه که امروز به آن نامبردار شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1983

به "برت فراگنر تاریخ و تمدن ایران را ارزشمند می دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برت فراگنر تاریخ و تمدن ایران را ارزشمند می دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید