اگر این ابرها را در آسمان دیدید ، نترسید!، عکس

به گزارش مجله ستاره، ابرهای ماماتوس بعضی از غیرمعمول ترین و متمایزترین شکل های ابری هستند که مجموعه ای از برآمدگی ها یا کیسه های پایه ابر بیرون می آیند.

اگر این ابرها را در آسمان دیدید ، نترسید!، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، شکل تشکیلات ابر ماماتوس می تواند بسیار متفاوت باشد. از شکل برجسته کلاسیک گرفته تا یک لوله درازتر که از بالای ابر آویزان شده است، ابرهای ماماتوس معمولاً در ارتباط با ابرهای کومولونیمبوس بزرگ، تشکیل می شوند. به طور معمول، تلاطم در درون ابر کومولونیمبوس باعث تشکیل این کیسه می گردد، به خصوص در قسمت زیرین سندان بیرون زده در حالی که به سرعت به سطوح پایین نزول می نماید. این امر روند معمول تشکیل ابر در رشد رو به بالا را معکوس می نماید و یک پایه ابر ناهموار ایجاد می نماید.

جسد هومو ارکتوس راز بزرگ فرار از اروپا را فاش کرد!

عکس| این ماشین غولپیکر معروف با باتری برقی کار می نماید!

ماماتوس اغلب در ارتباط با ابرهای کومولونیمبوس تشکیل می گردد که به نوبه خود به علت توده بزرگ هوای ناپایدار خود، رعد و برق را به همراه می آورد. ابر ماماتوس عموماً در ناپایدارترین کومولونیمبوس تشکیل می گردد، به این معنی که احتمال تگرگ، باران شدید و رعد و برق نیز در مجاورت آن وجود دارد و اگر هوا در زمستان به میزان کافی سرد باشد می توانند برف فراوری نمایند. گاهی اوقات ماماتوس ممکن است روی انواع دیگر ابرها تشکیل گردد که باران فراوری نمی نمایند، اگرچه این بسیار کمتر رایج است.

ظاهر خیره نماینده آنها زمانی که خورشید در پایین آسمان واقع شده است و کیسه های آنها به وسیله نور خورشید قاب می گردد بیشتر قابل مشاهده است. این ویژگی تکمیلی مورد علاقه بسیاری از هواشناسان و بعلاوه علاقه مندان به ابر و عکاسی است.

چه ابرهایی از دسته ابرهای ماماتوس هستند؟

ماماتوس ها معمولاً روی پایه سندان کومولونیمبوس تشکیل می شوند، اما دیده شده است که روی انواع دیگر ابرها مانند استراتوکومولوس، آلتواستراتوس و آلتوکومولوس نیز شکل می گیرند. بعلاوه مشاهده شده است که ماماتوس ها در سطح زیرین ابرهای خاکستر آتشفشانی تشکیل می شوند.

منبع: metoffice.gov.uk

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مرداد 1402 بروزرسانی: 20 مرداد 1402 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2270

به "اگر این ابرها را در آسمان دیدید ، نترسید!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر این ابرها را در آسمان دیدید ، نترسید!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید