الکترالها امروز پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را معین میکنند

به گزارش مجله ستاره، انتظار می رود نمایندگان الکترال 50 ایالت آمریکا به علاوه واشنگتن دی.سی امروز (دوشنبه) با برگزاری نشست هایی رسما پیروزی جو بایدن دموکرات را به وسیله آرای خودشان تایید نمایند تا شکست دونالد ترامپ نهایی گردد.

الکترالها امروز پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را معین میکنند

به نقل از پی بی اس، رای دهندگان آمریکایی بیش از یک ماه پیش به رئیس جمهوری مورد نظرشان رای دادند اما آرایی که رسما اهمیت دارند امروز 14 دسامبر به دنبال نشست کالج الکترال اخذ می گردد.

قانون اساسی آمریکا به برگزینندگان (نمایندگان الکترال) اختیار انتخاب رئیس جمهوری را داده است و با شمارش تمام آرایی که روز دوشنبه به دست می آید، انتظار می رود جو بایدن رئیس جمهوری منتخب 306 رای الکترال (270 رای لازم برای رسیدن به ریاست جمهوری) را در مقابل 232 رای دونالد ترامپ به دست آورد.

گرچه کار این نمایندگان تشریفاتی است اما توجه روی این فرایند سال جاری بسیار پررنگ تر شد که علت آن امتناع دونالد ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات و طرح ادعاهایی درباره تقلب انتخاباتی بود. همین موجب شد تا نشست کالج الکترال اهمیت دوچندانی یافته و گامی غیر قابل انکار به سمت مراسم سوگند در 20 ژانویه و تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا گردد. البته خود ترامپ هم پذیرفته که اگر کالج الکترال رای به پیروزی بایدن بدهد، نتیجه انتخابات را می پذیرد.

اگر هم نمایندگان بر خلاف رویه تشریفاتی خود عمل نمایند و آرای بایدن کمتر از حد نصاب گردد، آن وقت کار به مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها خواهد رسید که تیر خلاص را به ترامپ شلیک نموده و ریاست جمهوری بایدن را تایید نمایند.

کالج الکترال دقیقا چیست؟

بنیانگذاران آمریکا در زمان تدوین قانون اساسی به این می اندیشیدند که چگونه کشور جدیدشان باید رهبر خود را انتخاب کند و در نهایت سیستم کالج الکترال را مطرح کردند. این ترکیبی میان انتخاب یک رئیس جمهوری با آرای مردمی و ورود کنگره برای انتخاب رئیس جمهوری است.

براساس قانون اساسی، ایالت ها تعداد برگزینندگانی برابر با شمار کلی کرسی هایشان در کنگره دارند؛ دو سناتور به علاوه تعداد قانونگذاران آنها در مجلس نمایندگان آمریکا. به جز دو مورد استثنا که در مین و نبراسکاست، مابقی ایالت ها تمامی آرای کالج الکترال خودشان را به برنده آرای مردمی در ایالت خودشان اختصاص می دهند.

کالج الکترال بیش از دو قرن است که هدف انتقاد قرار گرفته است. ممکن است شخصی برنده آرای مردمی گردد، اما در انتخابات ببازد. این اتفاق دو مرتبه در دو دهه گذشته اتفاق افتاده است؛ سال 2000 با انتخاب جورج بوش و سال 2016 زمانی که دونالد ترامپ در آرای مردمی با اختلاف حدود سه میلیون رای مقابل هیلاری کلینتون باخت.

بایدن به نوبه خود در آرای مردمی پیروز شد و در نهایت به 306 رای الکترال مقابل 232 رای ترامپ رسید. ترامپ پنجمین نامزد ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا شده بود که به رغم باخت در آرای مردمی در کالج الکترال برنده شد.

همچنین در صورتی که نماینده ها خیانت نموده و آرای الکترال بایدن کمتر از 270 گردد، آن موقع وظیفه انتخاب رییس جمهوری با مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها خواهد بود و نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان هم برای این کار ابراز آمادگی نموده است.

نشست کالج الکترال

کالج الکترال در یک محل نشست برگزار نمی کند. در عوض، برگزینندگان هر ایالت و برگزینندگانی از واشنگتن دی.سی در جایی نشست دارند که از سوی قانونگذاران انتخاب می گردد و معمولا ساختمان کنگره در آن ایالت است. برگزینندگان رای کاغذی می دهند؛ یک رای برای رئیس جمهوری و یک رای برای معاون رئیس جمهوری. آراء شمارش می شوند و برگزینندگان شش تاییدیه مرتبط با نتایج را به امضا می رسانند. یک نسخه آن برای رئیس سنا ارسال می گردد که اکنون معاون رئیس جمهوری است. این نسخه ای است که بعدا به طور رسمی شمارش می گردد.

در 32 ایالت و واشنگتن دی.سی، قانون برگزینندگان را ملزم نموده تا مطابق برنده آرای مردمی رای بدهند. البته مورد استثنایی سال 2016 زمانی رخ داد که 10 برگزیننده کوشش کردند تا به نامزدهای دیگر رای بدهند. آنها شامل کسانی بودند که به حمایت از کلینتون متعهد شدند اما تصمیم گرفتند تا از او حمایت ننمایند و امید داشتند که برگزینندگان جمهوری خواه دست از ترامپ کشیده و شخص دیگری را به عنوان رئیس جمهوری انتخاب نمایند.

رای گیری چه زمانی است؟

برگزینندگان از هر ایالت در ساعتی که طبق قانون معین می گردد، به مقر کنگره همان ایالت می فرایند تا رای بدهند. تعدادی از ایالت ها به علاوه واشنگتن دی.سی هنوز زمانی برای اخذ رای معین ننموده اند. با این حال بیشتر ایالت ها کارشان را 10 صبح به وقت محلی شروع می نمایند، مثل آرکانزاس، ایلینوی، ایندیانا و اوکلاهاما و فعلا دیرترین زمانی که اعلام شده، ساعت سه عصر است، مثل ماساچوست و نیوجرسی.

پس از آن چه می گردد؟

به محض اینکه آرای الکترال اخذ شد، به کنگره ارسال می شوند، جایی که دو مجلس در ششم ژانویه برای نشستی به ریاست مایک پنس تشکیل جلسه می دهند. پاکت نامه های هر ایالت و واشنگتن دی.سی در آنجا باز و آراء شمارش خواهند شد. پس از آن یک گام دیگر باقی می ماند: تحلیف.

هر ایالت چند رای الکترال دارد؟

مجموع آرای الکترال در ایالت های آمریکا به علاوه واشنگتن دی.سی 538 رای معین شده است.

کالیفرنیا: 55 رای

تگزاس: 38 رای

نیویورک، فلوریدا: 29 رای (مجموع 58 رای)

ایلینوی، پنسیلوانیا: 20 رای (مجموع 40 رای)

اوهایو: 18 رای

جورجیا، میشیگان: 16 رای

کارولینای شمالی: 15 رای

نیوجرسی: 14 رای

ویرجینیا: 13 رای

واشنگتن: 12 رای

آریزونا، ایندیانا، ماساچوست، تنسی: 11 رای (مجموع 44 رای)

مریلند، مینه سوتا، میسوری، ویسکانسین: 10 رای (مجموع 40 رای)

آلاباما، کلورادو، کارولینای جنوبی: 9 رای (مجموع 27 رای)

کنتاکی، لوئیزیانا: 8 رای (مجموع 16 رای)

کنتیکت، اوکلاهاما، اورگان: 7 رای (مجموع 21 رای)

آرکانزاس، آیوا، کانزاس، می سی سی پی، نوادا، یوتا: 6 رای (مجموع 36 رای)

نبراسکا، نیومکزیکو، ویرجینیای غربی: 5 رای (مجموع 15 رای)

هاوایی، آیداهو، مین، نیوهمپشایر، رود آیلند: 4 رای (مجموع 20 رای)

آلاسکا، دلاور، واشنگتن دی.سی، مونتانا، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، ورمونت، وایومینگ: 3 رای (مجموع 24 رای) ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1369

به "الکترالها امروز پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را معین میکنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکترالها امروز پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را معین میکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید