الواح هخامنشی منتظر ویزای ایران

به گزارش مجله ستاره، مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می گوید: قرار است بخش اول الواح هخامنشی بعد از ارسال ویزای کارمند شیکاگو به آمریکا، به ایران بازگردانده گردد.

الواح هخامنشی منتظر ویزای ایران

با وجود آن همه برنامه ریزی و حرف و حدیثی که پشت الواح هخامنشی بود، دوشنبه 30 اردیبهشت محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در نشست خبری اش با خبرنگاران خاطرنشان کرد که اوفک تا کنون فقط مجوز 1780 لوح هخامنشی را داده تا به ایران مسترد گردد. با این اعلام، علاوه بر اعتراض رسمی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، وکلای سازمان و وزارت امور خارجه نیز پیگیر علت صدور این مجوز با این تعداد اثر هستند.

اما اکنون ابراهیم شقاقی - مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میگوید: بحث ما این بود که دانشگاه شیکاگو همه الواح را کجا تحویل دهد، اما آنها از همان ابتدا قصد داشتند الواح را قسمت به قسمت تحویل دهند، شاید برداشت ها از صحبت های معاون میراث فرهنگی اشتباه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نهایتا آنچه که اکنون رخ داده، این است که باید یک بخش از الواح را همراه با یکی از کارمندان شیکاگو بفرستند، بیان می نماید: در حال هماهنگی مباحث مربوط به ویزا با وزارت امور خارجه هستیم تا این اتفاق رخ دهد، در نامه ای به وزارت امور خارجه، خاطرنشان کردیم که آن طرف (دانشگاه شیکاگو و فرد همراه با الواح) آماده است ویزا باید برای او فرستاده گردد تا الواح به ایران بیاید، بنابراین زمانی که ویزا آماده و به مقصد فرستاده گردد، بخش نخست الواح به ایران مسترد می گردد.

طالبیان در آن نشست خبری اعلام نموده بود به گفته دکتر عبدالمجید ارفعی،12 تا 13 هزار لوح کامل و قطعات کوچک از الواح بر اساس رای دادگاه عالی آمریکا باید به کشور برگردانده شوند، اما اکنون اگر اعتراض های اولیه جواب ندهد، میراث فرهنگی شکایت های قانونی خود را تا آخرین لحظه انجام خواهد داد. به طرف امریکایی اعلام نموده ایم تا در صورتی که ارسال الواح هخامنشی از ابتدا و براساس نامه ای از سوی دانشگاه شیکاگو به صورت مجموعه ای باید به ایران انجام می شد، آن نامه را در اختیار ما قرار دهند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 19 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 242

به "الواح هخامنشی منتظر ویزای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الواح هخامنشی منتظر ویزای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید