از دروغ بارش بادمجان در آسمان زمین تا واقعیت بارش آهن در سیاره جدید

به گزارش مجله ستاره، محققان در رصدخانه شیلی با استفاده از تلسکوپ های پیشرفته سیاره خارجی عظیم و بسیار گرمی را دیدند که باران آهنی دارد.

از دروغ بارش بادمجان در آسمان زمین تا واقعیت بارش آهن در سیاره جدید

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، محققان در رصدخانه شیلی با استفاده از تلسکوپ های پیشرفته سیاره خارجی عظیم و بسیار گرمی را دیدند که باران آهنی دارد. این سیاره خارجی 390 سال نوری دورتر و به سمت صورت فلکی ماهی است، این سیاره روز هایی دارد که دمای سطح آن از 2400 درجه سیلسون بیشتر شده و به اندازه کافی برای تبخیر فلزات گرم است.

باد های قوی شب های این سیاره بخار آهن را خنک می نماید، بنابراین قطرات آهن متراکم می شوند. این اولین نتیجه طیف نگاری با کیفیت ESPRESSO است که توسط IAC درست شده و روی تلسکوپ های بسیار عظیم در شیلی نصب شده است.

بوسیله ESPRESSO اخترفیزیکدانان تغییرات شیمیایی بین روز و شب را در این سیاره شناسایی کردند. این اولین بار است که تغییرات شیمیایی در یک سیاره عظیم و بسیار گرم مشاهده شده است.

David Ehrenreich محقق دانشگاه جنوا و نویسنده اول این مقاله گفت: در کمال تعجب ما بخار آهن را سپیده دم مشاهده نمی کنیم و تنها توضیحی که در این باره می توان داد این است که آهن در بخش تاریک این سیاره با شرایط سخت می بارد.

مشاهدات مقدار زیادی آهن را در روز نشان می دهند. روز های گرم این سیاره مولکول ها را به اتم تبدیل می نماید و فلزاتی مانند آهن را به بخار تبدیل می نماید. بخشی از این آهن با توجه به چرخش و باد های اتمسفری به بخش تاریک منتقل می شوند. آنجا در محیط سردتر بخش تاریک آهن متراکم شده و رسوب می نماید.

دقیقا مانند ماه دور زمین، این سیاره نیز همانطور که دور ستاره هایش می چرخد، همواره یک طرف آن رو به ستاره هایش است و این باعث اختلاف شدید دمایی در حدود 100 درجه سیلسیوس در روز و شب سیاره می گردد. این گروه تحقیقاتی دریافتند که از این سیاره هزار بار بیشتر از خورشید تشعشعات به زمین می رسند.

این سیاره عظیم و بسیار گرم بهترین آزمایشگاه برای مطالعه آب و هوا های سخت است. اگر ما یک سیاره خارجی را هنگام عبور از بین صفحات ستاره هایش مشاهده کنیم می توانیم بخشی از اتمسفر آن را با توجه به نور ستاره ها مطالعه کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 858

به "از دروغ بارش بادمجان در آسمان زمین تا واقعیت بارش آهن در سیاره جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دروغ بارش بادمجان در آسمان زمین تا واقعیت بارش آهن در سیاره جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید