اختلافات ترکیه و عربستان، معارضان سوریه را بار دیگر چند تکه کرد

به گزارش مجله ستاره، کوشش دولت سعودی برای کنار زدن ترکیه و بسط نفوذ خود در میان معارضان سوریه، انتها هیأت عالی معارضان را بار دیگر دچار دو دستگی کرد.

اختلافات ترکیه و عربستان، معارضان سوریه را بار دیگر چند تکه کرد

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با تور نوروزی آنتالیا همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشست ائتلاف معارضین مستقل سوریه روز گذشته پس از دو روز در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به خاتمه رسید و جار و جنجال زیادی در محافل معارضان سوریه به پا کرد.

نشستی که هیأت عالی معارضان به رهبری نصر الحریری به انتقاد شدید از آن پرداخت و محافل رسانه ای وابسته به معارضان سوریه از آن به عنوان کودتای دولت سعودی علیه هیأت عالی معارضان یاد کردند.

وبگاه العربی الجدید در گزارشی به این نشست پرداخته و سؤال نموده است که اهداف دولت سعودی از میزبانی این نشست چه بود؟ به خصوص اینکه هیأت عالی معارضان روز پنجشنبه و یک روز پیش از برگزاری نشست در نامه ای به وزارت خارجه سعودی اعتراض خود را رسما خاطرنشان کرد اما دولتمردان سعودی توجهی بدان نکردند.

العربی الجدید به نقل از منابع خود در میان معارضان سوریه نوشت که دولت سعودی با هدف کاهش نفوذ ترکیه اقدامات خود برای تغییر ترکیب هیأت عالی معارضان را شروع نموده است. نصر الحریری نیز در یک کنفرانس خبری در استانبول، دولت سعودی را مورد عتاب قرار داد و علی رغم تعریف و تمجید از ریاض و بیان این ادعا که سعودی ها حمایت های بسیاری از مردم سوریه انجام داده اند؛ گفت: بعضی گروهها در هیأت مذاکره کننده معارضان به ساز و کار برگزاری نشست ریاض اعتراض دارند؛ این اعتراض نیز مبنای قانونی دارد. چرا که هیچ سند قانونی برای برگزاری چنین نشست هایی وجود ندارد؛ علاوه بر این احتیاج بود تا با تمامی طرف های [معارض] سوری در این خصوص مشورت می شد...

او همچنین از ایجاد چند دستگی میان معارضان سوریه هشدار داد و گفت که این نشست کمیته قانون اساسی و در کل فرایند سیاسی حل بحران سوریه را نیز تهدید می نماید.

بنابر این گزارش، اما هدف اصلی دولت سعودی از نشست ریاض با انتخاب فراکسیون مستقلین در داخل هیأت عالی معارضین محقق شده است. در جلسه ای که روز شنبه (دیروز) برگزار گردید و 66 نفر از 70 مدعو این نشست، حضور یافتند؛ حاضرین هشت نفر را جهت تشکیل فراکسیون مستقلین انتخاب کردند.

هیأت عالی معارضین که نصر الحریری ریاست آن را برعهده دارد، 36 عضو دارد که نمایندگی از فراکسیون های مختلف در آن حضور دارند. بدین صورت که ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و معارض (هشت نماینده)، هیأت هماهنگی (پنج نماینده)، گروههای مسلح (هفت نماینده)، معارضان قاهره (چهار نماینده)، معارضان مسکو (چهار نماینده) و فراکسیون مستقلین نیز هشت عضو دارد.

این ترکیب در نشست 26 نوامبر 2017 (پنجم آذر 96) در نشست ریاض 2 چیده شد. زمانی که دولت سوریه و معارضان آماده برگزاری هشتمین دور مذاکرات ژنو بودند.

اعتراض معارضان سوریه این است که چرا ترکیب فراکسیون مستقلان که در سال 2017 با اعضای تعیین در هیأت عالی معارضین، عضو شد باید با دخال دولت سعودی تغییر کند.

فاتح حسون عضو فراکسیون مستقلین (سابق) در مورد ترکیب جدید این فراکسیون گفت: خیلی عجیب است. فراکسیون از کسانی به عنوان مستقلین دعوت نموده که همگی آنها به احزاب و تشکل های سیاسی مختلف وابسته هستند. از سوی از اعضای ذی نفوذ و مطرح فراکسیون مستقلین سابق دعوت نشده بود؛ گویی که عمدی در کار بوده است.

او با بیان اینکه افراد حذف شده از فراکسیون مستقلین، در میان معارضان محبوب بودند؛ از دولت سعودی خواست تا با ورود خود به ماجرا، اشتباه اتفاق افتاده را تصحیح کند.

این اقدام دولت سعودی همچنین در شرایطی صورت می گیرد که دو دور از نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو، گذشته است. هرچند نشست دور دوم در 25 نوامبر با خروج نمایندگان دولت سوریه از محل مذاکرات، راه به جایی نبرد؛ اما همه طرف ها منتظر برگزاری دور سوم مذاکرات هستند و در این میان با تغییری که قرار است در ترکیب هیأت عالی معارضان رخ داد؛ آن ها در موضع ضعف قرار می گیرند.

برگزاری نشست ریاض بیش از این ها موجب چند دستگی و بیان اتهامات متقابل میان معارضان شده است. در روزهای گذشته شایعه شده بود که هادی البحره رئیس هیأت معارضان در مذاکرات کمیته قانون اساسی، فردی است که در پشت صحنه نشست ریاض قرار گرفته است و همچنین قصد کنار زدن نصر الحریری را دارد.

هادی البحره در گفت و گو با العربی الجدید، این شایعه را به شدت تکذیب کرد و آن را کمدی سیاه خواند. او مدعی شد که نشست ریاض هیچ تأثیری در عملکرد معارضان در مذاکرات کمیته قانون اساسی نخواهد داشت.

در خاتمه همانگونه که ذکر شد، معارضان سوریه هدف دولت سعودی از این برگزاری این نشست را کاهش نفوذ ترکیه در میان معارضان دانسته اند. در حال حاضر مقر هیأت عالی معارضان در استانبول قرار گرفته است.

دولت سعودی علی رغم هزینه های هنگفت در بحران سوریه در سال های ابتدایی بحران، در سال های اخیر به حاشیه رفته است و کوشش می نماید بار دیگر به هر نحوی شده خود را وارد عرصه سوریه کند.

گروههای مسلح وابسته به ریاض همجون جیش الاسلام در سال های اخیر به دست ارتش و مقاومت سوریه تقریبا فروپاشیده و به مناطق شاقتصادی حلب استان ادلب تبعید شدند و ترکیه توانست قیمومیت خود را به تدریج بر گروههای مسلح تروریست در سوریه کامل کند. در حال حاضر دولت سعود هیچ منطقه تحت نفوذی را در سوریه در دست ندارد.

دولت سعودی همزمان که کوشش می نماید در ترکیب هیأت عالی معارضان دست ببرد. در عرصه میدانی با نمودهای سوریه که در جنگ با ترکیه هستند نیز وارد ارتباط شده و قول یاری های اقتصادی و نظامی به آنها داده است.

ثامر السبهان وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس در 22 خرداد به همراه جوئل رابین معاون وزیر خارجه آمریکا و ویلیام روباک سفیر سابق آمریکا در بحرین به استان دیرالزور در شرق سوریه رفته و با فرماندهان کُرد و عشایر عرب منطقه ملاقات کردند.

در آن ملاقات ثامر السبهان به رهبران عشائر گفته بود که در ازای عدم درگیری با نمودها و قطع ارتباط با ترکیه و قطر، عربستان سعودی نیز به وسیله ایجاد فرصت های شغلی و بازسازی روستاها و پرداخت غرامت به خسارت دیدگان و همچنین مشارکت دادن عشائر در اداره منطقه از آن ها حمایت خواهد نمود.

بنابراین می توان گفت تنش میان ریاض آنکارا که از خلیج فارس تا شرق مدیترانه و شمال آفریقا را تحت تدثیر قرار داده، این روزها در عرصه سوریه نیز در فاز سیاسی وارد شده و سرنوشت گروههایی که خود را هیأت عالی معارضان نامیده اند، در حاله ای از ابهام قرار داده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 683

به "اختلافات ترکیه و عربستان، معارضان سوریه را بار دیگر چند تکه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلافات ترکیه و عربستان، معارضان سوریه را بار دیگر چند تکه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید