10 خودرو کلاسیک زیبا در دهه 1950

به گزارش مجله ستاره، وب سایت خودرونویس - امین نقی زاده: اگر در فرهنگ لغت آکسفورد بدنبال معنای واژه کلاسیک بگردیم؛ خواهید دید که این کلمه به عنوان یک اثر هنری با استاندارد های بالا و ارزش های ماندگار تعریف شده است. ناگفته پیدا است که در دهه 1950 میلادی، خودروسازان در کوشش برای رسیدن به بالاترین استاندارد های زیبایی بوده و یکی از اهداف آن ها را باید فراوری محصولاتی دانست که تا سال ها مورد احترام بوده و اوج شکوه و زیبایی خودرو های با اصالت باشند. اکنون بعضی از خودرو های یادشده میلیون ها دلار ارزش داشته و از جملۀ اقلام کلکسیونی مهم در صنعت خودروسازی هستند.

10 خودرو کلاسیک زیبا در دهه 1950

بعضی از برند ها به لطف کلاسیک های خود، تبدیل به افسانه ای در میان سایر خودروسازان دنیا شده اند. دهه 1950 میلادی دوره طلایی طراحی اتومبیل بوده و در این دهه شاهد ساخت اتومبیل هایی با خطوط زیبا و مهیج بودیم.

بعضی از اتومبیل های دهه 1950 میلادی به قدری خوب طراحی شده اند که حتی امروز هم زیبا به نظر رسیده و جزء زیباترین خودرو هایی هستند که تا به امروز در جاده های دنیا در حال تردد بودند.

فورد تاندربرد

فورد برای پاسخ گفتن به رقیب سنتی خود که به تازگی اولین کوروت را رونمایی نموده بود؛ دست به کار شده و در سال 1954 و در جریان نمایشگاه خودروی دیترویت، برای اولین بار مدل دو درب تاندربیرد را معرفی کرد. اتومبیل مزبور از توان پیشرانه V8 با قدرت 193 اسب بخار استفاده می کرد. حداکثر سرعت تاندربیرد 241 کیلومتر در ساعت بود که این رقم برای دهه 1950 میلادی خیلی بد به نظر نمی رسید!

این اتومبیلِ پُر زرق و برق، آغازگر دوران فراوری اتومبیل های اسپرت در کمپانی فورد بود. فراوری این خودرو برای کمپانی آمریکایی فورد بسیار سودآور بود؛ زیرا آن ها در سال نخست عرضه تاندربیرد پیروز به فروش 16155 دستگاه از آن شدند.

مازراتی A6GCS/53

این مازراتی زیبا و خیره کننده به وسیله پینینفارینا طراحی شد و در سال 1954 و در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی تورین به بازارِ دنیای معرفی گردیده بود. در این اتومبیل از پیشرانه 2 لیتری با توان 170 اسب بخار استفاده شده و حداکثر سرعت آن 234 کیلومتر در ساعت بود. خودروی A6GCS/53 یک اتومبیل مسابقه ای واقعی بوده و براساس مازراتی 1952 که در مسابقات Mille Miglia حضور داشت ساخته شد. مدل 1952 سقف نداشت و در هنگام ریزش شدید باران مسائل زیادی ایجاد می کرد؛ بنابراین مشتریان مازراتی که بدنبال شرکت در مسابقات مزبور بودند؛ خواستارِ ساخت اتومبیلی با سقف بوده و به همین خاطر مازراتی هم با فراوری A6GCS/53 به خواسته آن ها احترام گذاشت. محصول نهایی مازراتی یکی از زیباترین اتومبیل های فراوری شده به وسیله یک کمپانی ایتالیایی است.

ب ام و 507

بی ام و 507 رودستری فوق العاده بوده و از سال 1956 تا 1959 به فراوری رسید. این اتومبیل تنها یک هدف استراتژیک داشت! رقابت با مرسدس بنز SL300 فوق سریع که برای بازار ایالات متحده آمریکا ساخته شده بود. در این اتومبیل حیرت انگیز از پیشرانه 3.2 لیتری V8 با توان 150 اسب بخار استفاده شده و حداکثر سرعت آن 201 کیلومتر در ساعت بود. متاسفانه بی ام و 507 نسبت به اتومبیل های رقیب بسیار گران قیمت بوده و به همین خاطر تنها 252 دستگاه از آن به فروش رسید. قیمت این محصول در زمان عرضه 9 هزار دلار بود؛ یعنی دو برابر قیمت تاندربیرد و جگوار XK150.

شورلت کوروت (C1)

کوروت اولین اتومبیل فراوری شده به وسیله خودروساز آمریکایی شورلت با بدنه فایبرگلاس است. این اتومبیل با ظاهر منحصر به فرد خود، برای اولین بار در سال 1953 در نمایشگاه نیویورک معرفی گردید. کوروت مزبور یکی از زیباترین اتومبیل های اسپرت آمریکایی است که تا به امروز ساخته شده است.

کوروت C1 از توان موتور شش سیلندر خطی با قدرت 150 اسب بخار استفاده نموده و حداکثر سرعت آن به 173 کیلومتر در ساعت می رسید. امروز نسخه 1953 این خودرو را باید یکی از نادرترین مدل های کوروت در دنیا دانست؛ زیرا شورلت تنها 300 دستگاه از آن را به فراوری رسانده بود.

آلفارومئو جولیتا اسپایدر ولوچه

این اتومبیل هم یکی دیگر از شاهکار های طراح افسانه ای خودروها، پینینفارینا است. جولیتا برای اولین بار در سال 1954 ساخته شد و در سال 1956 آلفارومئو نسخه اسپایدر ولوچه مدل جولیتا را معرفی کرد.

جولیتا اسپایدر ولوچه از پیشرانه ای چهار سیلندر و خطی با توان 90 اسب بخار استفاده نموده و حداکثر سرعت آن 181 کیلومتر در ساعت است. این اتومبیل دو نفره و پُر زرق و برق، چابکی و زیبایی بی مثالی داشته و آلفارومئو تنها 2796 دستگاه از آن را به فراوری رسانده است. جولیتا اسپایدر ولوچه را باید نشانی از پیروزیت قاطعانه کمپانی آلفارومئو دانست؛ زیرا به عنوان یکی از بزرگترین خودرو های ایتالیایی که تا به امروز ساخته شده؛ همواره مورد احترام بوده است.

پورشه A356 اسپیدستر

پورشه A356 اسپیدستر همان گونه که از نامگذاری آن می توان فهمید؛ بسیار سریع است. این خودرو منحصر به فر از پیشرانه ای 1.6 لیتری و مجهز به سیستم خنک کاری هوا برخوردار بود. پورشه A356 اسپیدستر تنها 60 اسب بخار قدرت دارد؛ اما حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر در ساعت است.

این اتومبیل را باید یک پیروزی مطلق دانست؛ زیرا قیمت آن بسیار کمتر از رقبا بوده و تنها با پرداخت 2995 دلار می توانستید آن را بخرید. پورشه A356 اسپیدستر از سال 1956 تا 1959 فراوری شده و به لطف طراحی و ظاهر منحصر به فرد خود به اتومبیلی بی عیب و نقص در میان خودرو های کلاسیک تبدیل شده است.

فراری 250 جی تی برلینتا

فراری 250 جی تی برلینتا از پیشرانه V12 با توان 260 اسب بخار استفاده نموده و حداکثر سرعت آن 241 کیلومتر در ساعت است. ارقام مزبور کافی است تا به ما بفهماند که با یک فراری بسیار خاص روبرو هستیم. این اتومبیل در مسابقات استقامت افسانه ای Tour De France درخشیده و برنده 3 عنوان در مسابقات اتومبیلرانی در سال 1957 است.

فراری 250 جی تی برلینتا نمونه ای منحصر به فرد بوده و ترکیب زیبایی و قدرت را می توان در آن دید. به همین علت در حال حاضر یکی از گران ترین اتومبیل های ساخته شده در دنیا را باید فراری 250 جی تی برلینتا دانست. در یک حراجی که در سال 2015 برگزار شده بود؛ یک دستگاه فراری 250 جی تی برلینتا مدل 1956 با قیمتی بالاتر از 13 میلیون دلار فروخته شد.

آستون مارتین DB4

این اتومبیل جد مشهورترین اتومبیل جیمز باند، یعنی مدل DB5 است. مدل 1958 آستون مارتین DB4 کلاسیک مجهز به پیشرانه شش سیلندر 3.7 لیتری با توان 266 اسب بخار بود. حداکثر سرعت اتومبیل مزبور 225 کیلومتر در ساعت است. آستون مارتین DB4 آغازگر روند ساخت خودرو های زیبا، برازنده و قدرتمند بود. حروف D و B به دیوید براون اشاره دارد؛ مردی که آستون مارتین را در سال 1947 خریداری کرد و راهنمایی آن را برعهده گرفت تا امروز تبدیل به یکی از برترین خودروسازان دنیا گردد. مدل DB4 یک شاهکار واقعی بود.

فراری 250 کالیفرنیا اسپایدر

فراری جسارت این را داشت که از مدل 250 جی تی برلینتا خارق العاده الهام گرفته و یک اتومبیل به یاد ماندنی را معرفی کند. فراری مدل 250 کالیفرنیا اسپایدر را ساخت و نظر همه را به خود جلب کرد. فراری 250 کالیفرنیا اسپایدر خودرویی دو نفره و مجهز به پیشرانه V12 با توان 140 اسب بخار بود و حداکثر سرعت آن 245 کیلومتر در ساعت است.

این اثر هنری در سال 1957 معرفی گردید و در دو نسخه LWB و SWB عرضه شده است. در مجموع کمپانی فراری تنها 105 دستگاه از مدل 250 کالیفرنیا اسپایدر را به فراوری رسانده است.

مرسدس بنز 300SL

مرسدس بنز 300SL یک شعر زیبا و تجلی کمال و وقار در مهندسی و طراحی اتومبیل است. این کوپه در سال 1954 در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی گردید. بنز 300SL با الهام از مرسدس W194 ساخته شده بود که در مسابقات 24 ساعته لمانز سال 1952 به رقابت می پرداخت. در 300SL از موتور 3 سیلندر و 3 لیتری با توان 215 اسب بخار استفاده شده و حداکثر سرعت آن 249 کیلومتر در ساعت است.

این اتومبیل چهار پای زیبایی بود که نظر همه را به خود جلب می کرد؛ چون تنها نکته مثبت 300SL موتور قدرتمند آن نبود. درب های گالوینگ 300SL چهره ای منحصر به فرد به این شاهکار بخشیده است.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 16 مهر 1403 بروزرسانی: 16 مهر 1403 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2321

به "10 خودرو کلاسیک زیبا در دهه 1950" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 خودرو کلاسیک زیبا در دهه 1950"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید