کنترل دیابت با ورزش

یک فرد دیابتی، می تواند با برقراری تعادل بین فعالیت بدنی، داروها و مصرف مواد غذایی روزانه خود، نه تنها از افزایش قند خون جلوگیری نموده، بلکه مانع از افت آن نیز گردد.

کنترل دیابت با ورزش

انجام حرکات ورزشی به گونه ای که خطری را متوجه مبتلایان به دیابت نکند و رعایت نکاتی در حین ورزش کردن می تواند تضمین نماینده سلامت و بهبود حال این بیماران باشد.

شش راه چاره مفیدی که در زیر به اختصار شرح داده شده تضمین می نماید که فرد مبتلا به دیابت می تواند بیماری خود را با رعایت رژیم غذایی و ورزش تحت کنترل داشته باشد:

برای مبتلایان به دیابت علاوه بر آنکه باید در خصوص رژیم غذایی خود دقت داشته باشند، انجام فعالیت بدنی نیز در کنترل سطح قند خون و کاهش خطر بروز مسائل مرتبط با بیماری های مزمن ضروری است. شواهد متعددی وجود دارد که حاکی از تاثیر مثبت فعالیت جسمی و برنامه های ورزشی منسجم در کنترل دیابت نوع یک و دو است. به گفته متخصصان سلامت، مرتب ورزش کردن علاوه بر آنکه سطح گلوکز خون و وزن را کنترل می نماید، خطرات ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی که در مبتلایان به دیابت بیشتر است کاهش می دهد و از احتیاج به مصرف انسولین به ویژه در مبتلایان به دیابت نوع یک می کاهد.

آگاهی از دستورالعمل های کارشناسی شده

دستورالعمل فعالیت بدنی استاندارد برای مبتلایان به دیابت تهیه و تنظیم شده است. بیشتر بزرگسالان مبتلا به دیابت ضروری است در هفته 150 دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی سبک و سنگین داشته باشند. فعالیت هایی چون پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا کردن و دویدن بسته به شرایط جسمی بیمار در طول هفته توصیه می گردد. علاوه بر ورزش ایروبیک و تمرین های مقاومتی همچون وزنه برداری، انجام تمرین های کششی برای افزایش انعطاف پذیری نیز مفید هستند.

مشورت با پزشک معالج

افرادی که برای مدت زمان طولانی فعالیت جسمی نداشته، با علائم مرتبط با دیابت یا دیگر مسائل پزشکی درگیر هستند و میانسالان باید پیش از آغاز هر گونه برنامه ورزشی با پزشک معالج مشورت نمایند.

کنترل منظم قند خون

در زمان ورزش کردن امکان افت یا افزایش قند خون وجود دارد و حتی ممکن است مدتی پس آن نیز حالت نوسانی داشته باشد. افزایش یا کاهش بیش از حد قند خون مشکل زاست. به طور مثال افت قند خون با انواعی از مسائل همچون گیجی و لرزش همراه است و درصورتیکه رفع نگردد می تواند منجر به تشنج گردد. به گفته پزشکان چالش های مرتبط با کنترل قند خون بسته به نوع دیابت، نوع فعالیت بدنی و وجود عوارض ناشی از دیابت متفاوت است.

حفظ آب بدن

در مبتلایان به دیابت از دست دادن آب بدن بیشتر متداول است که تا حدودی از فعالیت بدن در جهت دفع قند مازاد ناشی می گردد. نوشیدن آب، اولین و بهترین گزینه برای حفظ آب بدن قبل، بعد و در حین ورزش کردن است.

سازگاری با عوارض بیماری دیابت

به گزارش یو اس نیوز، در بعضی از موارد عوارض ناشی از دیابت، فعالیت بدنی را چالش برانگیز می نماید. به طور مثال، در آسیب دیدگی عصبی ناشی از دیابت، بیمار در ناحیه پاها دچار بی حسی می گردد و به همین دلیل وجود زخم و آسیب دیدگی در پاها را متوجه نمی گردد. با این وجود پزشکان تاکید دارند که فواید ورزش خیلی بیشتر از خطراتی است که عوارض ناشی از دیابت بیمار را تهدید می نماید. هرچند توصیه می گردد هرگونه فعالیت بدنی بیمار تحت نظر پزشک باشد و سلامت پاها و عصب های فرد مبتلا باید به موقع و منظم کنترل گردد.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: بروزرسانی: 22 شهریور 1398 شناسه مطلب: 271

به "کنترل دیابت با ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل دیابت با ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید