کاشان میزبان نخستین نمایشگاه ملی صنایع دستی روستایی

به گزارش مجله ستاره، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از انتخاب این شهر برای میزبانی نخستین نمایشگاه ملی صنایع دستی روستایی اطلاع داد.

کاشان میزبان نخستین نمایشگاه ملی صنایع دستی روستایی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، محسن جاوری رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان امروز 4 مرداد 97 با اشاره به انتخاب مرکز این شهرستان به عنوان شهر ملی نساجی سنتی، از برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع دستی روستاهای کشور اطلاع داد.

او همچنین گفت: کاشان در شورای ملی صنایع دستی در هفته جاری جزء منتخبان هیئت داوران بود و لوح ثبت آن به عنوان شهر ملی نساجی سنتی در هفته دوم شهریور ماه رونمایی می گردد.

جاوری افزود: هم زمان با این رخداد تاریخی نخستین نمایشگاه ملی صنایع دستی روستایی در مشهد ارهال کاشان برگزار و پارچه زری بافته شده برای سنگ مقبره امامزاده سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) نیز رونمایی خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان اعلام کرد: تیرماه امسال هفت شهر و چهار روستا ثبت ملی شدند که شامل کاشان در نساجی سنتی، زنجان در ملیله، ایرانشهر در سوزن دوزی، بجنورد در گلیم (سفره کردی)، آباده در منبت، ایلام در گلیم نقش برجسته و شهرکرد در نمد بود.

او افزود: هنرمندان شهرستان کاشان تا کنون 33 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را کسب کردند که از این تعداد 32 نشان در رشته نساجی است.

جاوری از نشان اصالت یونسکو به عنوان بالاترین نشان جهانی صنایع دستی نام برد و گفت: هنرمندان کاشانی در سه دوره ای که نشان اصالت یونسکو برگزار شده، پیروز به دریافت 12 نشان اصالت صنایع دستی شدند.

او خاطر نشان کرد: این منطقه یکی از کهن ترین شهرهای ایران در زمینه نساجی سنتی است و بر اساس سندهای باستان شناسی که آخرین آن حدس های سال 1395 تپه های هفت هزاره سیلک بود، یک توکن (نوعی اشیای حساب در دوره پیش از تاریخ) به دست آمد که روی آن نقشه یک پارچه است.

جاوری افزود: توکن شامل گِلی است که روی یک سطح پارچه قرار می گیرد و آن را فشار داده اند و نقش این پارچه از 6 هزار سال پیش (هزاره چهارم پیش از میلاد و دوره سوم سیلک) روی آن پابرجاست.

او با اشاره به دوام کم منسوجات اعلام کرد: پارچه به لحاظ یافته ها در کاوش های باستان شناسی به عنوان یکی از موردهای بسیار انگشت شمار به ویژه در دوره پیش از تاریخ می باشد اما ماندن این نقش روی توکن بیانگر آن است که مردمان ساکن منطقه سیلک پارچه می بافتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان همچنین از راه اندازی موزه نساجی در خانه تاریخی باکوچی اطلاع داد و بیان کرد: اشیای به دست آمده به نمایش عمومی درخواهد آمد.

او در ادامه از کاشان به ویژه در دوره صفویه به عنوان یکی از قطب های انواع منسوجات سنتی مانند شعربافی، مخمل، ماهوت، زری بافی با فعالیت صدها کارگاه نام برد.

جاوری با اشاره به اقلیم گرمسیری کاشان گفت: وجود درختان توت بسیار برای تغذیه کرم ابریشم و فراوری ابریشم نشانی دیگر از پیشینه نساجی این شهر است.

او همچنین بعضی نام های خانوادگی مانند چله دوان، زیلوچی، شعربافی، سیاهکار، زیلوچیان، و ابریشم چی را نشانه وجود پیشینه ای در پیوند نزدیک با صنعت نساجی برای کاشان بیان کرد.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، 52 رشته صنایع دستی در این شهرستان فعال است.

در همین زمینه محمد بینوا معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی کاشان نیز گفت: اصفهان با 102 نشان و مازندران با 12 نشان در این سه دوره پیروز ترین استان ها در دریافت نشان اصالت صنایع دستی یونسکو بودند و پس از آنها شهرستان کاشان بالاتر از 28 استان دیگر نهاده شد.

معاون حوزه صنایع دستی اداره میراث فرهنگی کاشان همچنین بیان کرد: این شهرستان در امسال نیز 9 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را در زمینه نساجی سنتی به نام خود ثبت کرد که از این میان چهار نشان برای دریافت نشان اصالت یونسکو در حوزه صنایع دستی نامزد شدند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 314

به "کاشان میزبان نخستین نمایشگاه ملی صنایع دستی روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشان میزبان نخستین نمایشگاه ملی صنایع دستی روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید