چرا کانن برنده رقابت دوربین های بدون آینه فول فریم است؟

به گزارش مجله ستاره، در سال 2018 بود که رقابت میان شرکت های فراوری کننده دوربین برای فراوری دوربین های بدون آینه شروع شد. در آن موقع هیچ کس نمی دانستند که چه شرکتی می تواند در این رقابت پیروز گردد. از آن موقع تا به امروز بیش از سه سال می گذرد و تا به امروز شرکت های مختلف بیشتر از 10 دوربین فول فریم بدون آینه رونمایی نموده اند. بدون شک بعد از گذشت این مدت و رخ دادن این اتفاق ها هم اکنون می توان به این سوال پاسخ داد که برنده رقابت بر سر دوربین های بدون آینه فول فریم کدام شرکت بوده است؟

چرا کانن برنده رقابت دوربین های بدون آینه فول فریم است؟

در نتیجه می توانیم با قطعیت بگوییم که شرکت ژاپنی کانن توانسته است برنده این رقابت باشد و این شرکت در واقع با انجام سرمایه گذاری حداکثری بر روی لنز های با مانت RF، توانسته است که این پیروزیت را کسب کند.

برای اینکه بیشتر با دلایل کسب این پیروزیت توسط کانن مطلع شوید به نیمه سال 2018 برمی گردیم و قصد داریم تا گزینه های پیش روی دو شرکت ژاپنی کانن و نیکون را پیش از به وجود آمدن انقلاب در دوربین های بدون آینه آنالیز کنیم.

در آن موقع شرکت سونی به دلیل انجام پنج سال توسعه و پیشرفت در زمینه تکنولوژی این دوربین ها، در بازار دوربین های بدون آینه فول فریم صندلی با ثباتی را پیدا نموده بود و دو رقیب دیگر یعنی کانن و نیکون که سابقه طولانی را در توسعه دوربین های DSLR فول فریم داشتند تصمیم گرفتند به روش های متفاوتی با این شرکت به رقابت بپردازند.

در اینجا قصد داریم به آنالیز سیاست های دو شرکت کانن و نیکون در زمان رقابت بر سر دوربین های بدون آینه فول فریم بپردازیم و بگوییم که هر یک از این شرکت ها چه سیاستی را در پیش گرفتند و این سیاست در نهایت منجر به چه چیزی شد.

نیکون؛ دوربین های کامل اما نه چندان جذاب

بر خلاف گلایه هایی که از این شرکت در سال های گذشته شده بود، شرکت نیکون به روشنی خود را وارد رقابت بر سر دوربین های بدون آینه کرد. در ماه آگوست (مرداد) 2018 این شرکت از اولین دوربین های بدون آینه فول فریم خود رونمایی کرد. با وجود اینکه این دو دوربین دارای یک جای مموری کارت بودند اما دوربین های عالی محسوب می شدند.

همچنین این دو دوربین دارای سنسور هایی با رزولوشن مختلف و قیمت های متفاوتی بودند. در واقع نیکون آن ها برای کاربرد های متفاوت ولی تعیینی توسعه داده بود.

دوربین نیکون Z7 در واقع دوربینی با رزولوشن بالا برای ثبت عکس بود که آمده بود نماینده دوربین DSLR نیکون D850 در خانواده دوربین های بدون آینه نیکون باشد تا کاربرانی که هم اکنون از این دوربین DSLR استفاده می نمایند در صورت مهاجرت به دوربین های بدون آینه، آن را انتخاب نمایند. در حالی که دوربین نیکون Z6 قصد داشت تا بیشتر نظر افراد فعال در زمینه تهیه فیلم را به خود جلب کند.

با وجود اینکه برنامه های نیکون در زمان توسعه ی دوربین بدون آینه فول فریم تعیین و عملی بودند، اما این برنامه ها و دوربین های بدون آینه سری Z پیروز نشدند تا نظر کاربرانی را که از دوربین هایی با برند های دیگر استفاده می نمایند را به خود جلب نمایند. بدون شک جلب نظر کاربران دیگر اکوسیستم ها برای پیروزیت این دوربین ها و با پیروزیت طی کردن جهت جدید آغاز شده بسیار حیاتی بود.

عکاسان حرفه ای و افراد فعال در زمینه نقد و آنالیز دوربین ها فهمیدند که دوربین بدون آینه نیکون Z7 در مقایسه با دوربین قدرتمند DSLR نیکون D850 کارایی کاملی را ارائه نمی دهد. سیستم فوکوس این دوربین بدون آینه به خوبی این دوربین DSLR نبود و کاربران نمی توانستند با استفاده از آداپتور لنز FTZ از لنز های قدیمی که دارای مانت پیچ مانندی بودند در این دوربین های بدون آینه استفاده نمایند.

  • نیکون از لنز های جدید و دو دوربین DSLR در سال 2021 رونمایی خواهد نمود

همچنین به دلیل برخورداری این دوربین ها بدون آینه از تنها یک جای مموری کارت، این دوربین ها برای عکاسان فعال در زمینه عکاسی از مراسم ها که از جای مموری کارت دوم برای تهیه نسخه پشتیبان از عکس های گرفته شده استفاده می نمایند، مناسب نبود.

در واقع این دوربین های جدید دستگاه های هیجان انگیزی نبودند و بسیاری از افراد تأثیرگذار، عکاسان فعال در شبکه های اجتماعی و یوتوبر هایی که از دوبین هایی مانند کانن، سونی و پاناسونیک استفاده می نمایند، حاضر نبودند تا دوربین های جدید نیکون را با دوربین های فعلی خود جایگزین نمایند.

در واقع باید بگوییم که هیچ یوتوبر برجسته ای با دوربین هایی از برند نیکون عکاسی نمی نماید و این شرکت هم تا به امروز کوششی را انجام نداده است تا از کاربرانش حمایت کند. همچنین با وجود ویژگی های بسیار خوب دوربین نیکون Z6 در زمان فیلم بردای، اما این دوربین هم دارای ویژگی های خیلی چشمگیری مانند توانایی فیلم برداری با رزولوشن 6K یا دیگر ویژگی های جذاب نبود.

به عبارت دیگر برنامه های نیکون برای این دوربین های بدون آینه محافظه کارانه بودند. در واقع با وجود اینکه این شرکت از دوربین های بسیار عالی و از لنز های واقعا کاربردی برای آن ها رونمایی کرد، اما این دوربین های آن قدر چمشگیر نبودند تا توجه افرادی را که از دوربین هایی از برند های دیگر برای عکاسی یا فیلم برداری استفاده می کردند را به خود جلب نمایند تا این افراد دوربین های جدید نیکون را جایگزین دوربین فعلی خود نمایند.

به عنوان نسل اول دوربین های بدون آینه نیکون، دو دوربین نیکون Z6 و Z7 به خوبی توانستند تا مانع مهاجرت کاربران نیکون از دوربین های DSLR به دوربین های بدون آینه ساخت این شرکت شوند. زیرا این افراد به دلیل احتیاج داشتن به بعضی بهبود ها در این دوربین ها مجبور بودند تا زمان رونمایی نیکون از نسل دوم یا نسل سوم این دوربین ها صبر نمایند.

در سال 2018، 2019 و 2020 رقابت میان شرکت های سازنده دوربین بیشتر به جای اینکه منطقی باشد احساسی بود، اما شرکت نیکون هنوز نتوانسته است که از این رقابت احساسی درس بگیرد. با وجود اینکه نیکون کوشش های بسیار زیادی را برای توسعه و پیشرفت با تمام قدرت انجام داد، اما این شرکت در نهایت بخش های بیشتری از بازار را از دست داد.

  • اطلاعات جدیدی از دوربین نیکون Z9 رقیب احتمالی کانن EOS R5 منتشر شد

کانن؛ استفاده از تمامی منابع

در آغاز رقابت شرکت کانن به.خوبی فهمیده بود که برای اینکه بتواند سهم شرکت باسابقه و محبوب سونی را در بازار دوربین های بدون آینه فول فریم کاهش دهد و به خود اختصاص دهد یا حداقل بتواند خود را به این شرکت برساند، باید محصولی را معرفی کند که شگفت انگیز و جذاب باشد. محصولی که بتوان با افتخار از آن صحبت کرد.

بدون شک انجام این کار مشکل بود. اگر به فناوری و تکنولوژی به کار رفته در دوربین های کانن نگاه کنیم می توانیم بگوییم که در سال 2018 کانن برای این رقابت آماده نبود. این شرکت در آن موقع از دوربین کانن EOS R رونمایی کرد. با وجود اینکه دوربین کانن EOS R دوربین کاملی برای کاربران متوسط بود، اما در مقایسه با سایر دوربین های بدون آینه و فول فریم کانن ضعیف ترین رونمایی را داشت.

  • با ماهواره کانن از کره زمین عکاسی کنید

نگاهی به تعیینات این دوربین نشان می دهد که قیمت در نظر گرفته برای این دوربین با توجه به قابلیت هایی که ارائه می دهد، بسیار گران بود. دکمه جدیدی که کانن در قسمت پشتی این دوربین برای انجام کار های مختلف استفاده نموده بود کاربرد چندانی را نداشت، این دوربین در زمان فیلم برداری با رزولوشن 4K این کار را به صورت کراپ شده و با ضریب 1.7x انجام می داد، سرعت عکاسی پیاپی پایینی داشت و دارای یک جای مموری کارت بود.

نگاهی به گذشته نشان می دهد که در واقع دوربین کانن EOS R به این دلیل معرفی گردیده بود تا به شرکت کانن فرصتی را بدهد تا این شرکت بتواند تکنولوژی های استفاده شده در دوربین های کانن EOS R6 و کانن EOS R5 را نهایی کند.

با وجود رونمایی از دوربین کانن EOS R، کانن در آن موقع با نظرات منفی کاربران در یوتوب روبرو نشد. شما با شکایت های کاربران در سایت یوتوب درباره دوربین کانن EOS R رو به رو نمی شدید و هیچ گاه ویدیو هایی را با این عنوان نمی دیدید که حقایقی راجع به دوربین کانن EOS R و چرا کانن مغلوب شد؟

در اینجا این سؤال مطرح می گردد که چرا کانن با وجود اینکه از دوربینی رونمایی کرد که از بسیار های از جهت ها از دوربین های بدون آینه نیکون بدتر بود، اما این شرکت با نظرات منفی کاربران و بسیاری از افراد فعال در دنیای عکاسی رو به رو نشد.

سه دلیل را می توانیم برای رخ دادن این اتفاق مطرح کنیم. یکی از دلیل ها این است که این شرکت روش های بازاریابی را بلد است، کاربران بسیار زیاد و گسترده ای را دارد که به کانن و محصولات این شرکت متعهد هستند و بزرگترین دلیل پیروزیت آن ها این است که به سرعت آغاز به توسعه و فراوری لنز های شگفت انگیز و جذاب برای کاربران می نمایند تا کاربران درباره آینده لنز های با مانت RF هیجان زده باشند.

بر خلاف نیکون که هنوز میخواهد تا در سال 2021 هم از لنز های بیشتری برای دوربین های DSLR و با مانت F رونمایی کند، کانن به شدت در حال توسعه و سرمایه گذاری هم جانبه بر روی لنز های دارای مانت RF است و از تمامی منابع خودش برای توسعه و رونمایی از لنز هایی جدید با مانت RF استفاده می نماید تا لنز هایی را برای بار اول بسازد که به کاربران این اطمینان را بدهند که برنامه های کانن برای توسعه این لنز ها بلند مدت و دائمی است.

در حالی که شرکت نیکون بیشتر لنز های زوم با f/2.8 و تمامی لنز های سریع پرایم خود را برای سال 2020 و 2021 نگاه داشته است، اما کانن تا به امروز لنز هایی را عرضه نموده است که شما می توانید به دوستانتان یا کاربرانی که از دوربین هایی با برند های دیگر استفاده می نمایند، درباره آن ها فخر فروشی کنید.

در واقع کانن به سرعت لنز 28-70 میلی متر با f/2 و لنز 50 میلی متر با f/1.2 را عرضه کرد و بعد از این لنز ها شاهد عرضه دو نسخه دیگر یعنی لنز های 85 میلی متر با f/1.2 و 70-200 میلی متر با f/2.8 بودیم که متفاوت با کارهایی است که پیش تر از این شرکت دیده ایم.

کانن همچنین توانست که شکایت های مطرح شده درباره نبود لنز های مقرون به صرفه برای دوربین های بدون آینه فول فریم را خاموش کند، زیرا همه افراد به خاطر پایه ای که کانن برای لنز های دارای مانت RF برای سال های آینده ایجاد نموده بود شگفت زده شده بودند. البته باید به شما بگوییم که این تمام ماجرا نیست و کانن میخواهد تا از 14 لنز دیگر با این مانت هم در سال 2021 رونمایی کند.

  • دوربین 300 مگاپیکسلی کانن EOS R5S در سه ماه اول 2021 رونمایی خواهد شد

دو سیاست اما یک برنده

بدون شک علاوه بر لنز های با مانت RF، کانن مزیت های دیگری را هم برای سال 2019 و 2020 داشت. البته باید بگوییم که کانن سال های زیادی است که با رونمایی از دوربین های DSLR متوسط و دوربین هایی که کمتر از انتظار بودند، بسیاری از کاربرانش را ناامید نموده بود.

در واقع کانن در این سال ها بیشتر متکی بر قابلیت سیستم فوکوس اتوماتیک با استفاده از پیکسل های دوگانه در زمان فیلم برداری بود تا بتواند صندلی خود را در این رقابت به صورت نسبی حفظ کند. البته باید بگوییم زمانی که سونی از دوربین های واقعا خوب و با قابلیت های جدید رونمایی کرد، شرکت کانن در زمان مناسب از خواب بیدار شد.

در واقع رونمایی از اولین دوربین های بدون آینه توسط دو شرکت نیکون و کانن نشان دهنده استفاده از دو استراتژی متفاوت بود که تنها یکی از این استراتژی ها نتیجه مطلوبی را داشت.

  • دوربین فوجی فیلم GFX 100S با سنسور مدیوم فرمت 102 مگاپیکسلی معرفی گردید

پیروزیت کانن در دوربین های بدون آینه فول فریم، هم از لحاظ تعداد فروش و هم از لحاظ ایجاد هیجان در کاربران برای دوربین های بدون آینه، نتیجه سرمایه گذاری کامل این شرکت است که نتایج خوبی را هم به دنبال داشته است.

در واقع کانن فهمید که هیچ چیز به غیر از یک حمله تمام عیار و حساب شده به قلمرو سونی در بازار دوربین های بدون آینه نمی تواند یاری چندانی به آن ها بکند. در نتیجه آن ها سرمایه گذاری زیادی را بر روی توسعه و ساخت لنز های با مانت RF برای دوربین های آینده کانن انجام دادند.

در واقع این شرکت اول با رونمایی از لنز های جذاب کاربران را شگفت زده کرد و بعد با تعیینات سخت افزاری خیره نماینده مانند فیلم برداری با رزولوشن 8K. با وجود اینکه انجام این کار باعث صدمه به توسعه دوربین های DSLR و لنز های با مانت EF شد ولی کانن شجاعانه در گزارشی این موضوع را مطرح کرد.

اما نیکون در این رقابت سیاست محافظه کارانه ای را در پیش گرفت که اگر چه باعث شکست این شرکت در این زمینه نشد اما پیروزیت چندانی را آنگونه که انتظار می رفت برای این شرکت به وجود نیاورد. در واقع این شرکت با انجام این استراتژی بودجه محدود تحقیق و توسعه خود را میان دو بخش توسعه دوربین های DSLR و لنز های با مانت F و دوربین های بدون آینه بعدی تقسیم کرد.

با توجه به منتشر شدن گزارشی درباره برنامه نیکون برای رونمایی از دو دوربین DSLR و چندین لنز با مانت F در سال 2021 می توانیم بگوییم که این شرکت هم اکنون هم در حال اجرای همین استراتژی است.

در نهایت باید بگوییم که کانن پیروز این رقابت است و به کسب پیروزیت خود هم ادامه خواهد دارد زیرا این شرکت سیاست استفاده از تمامی منابع در توسعه این دوربین ها و لنز ها را در پیش گرفته است. بعد از کانن، می توانیم راجع به نیکون بگوییم که این شرکت در این کار با مسائل مختلفی رو به رو خواهد بود تا زمانی که سیاستی مشابه کانن را در پیش بگرید.

  • بهترین دوربین های سال 2020 (DSLR، بدون آینه، کامپکت و ورزشی)

منبع: PetaPixel

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1508

به "چرا کانن برنده رقابت دوربین های بدون آینه فول فریم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کانن برنده رقابت دوربین های بدون آینه فول فریم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید