نیوکاسل زیر چتر عربستان و نگاه ایرانی به ماجرا

به گزارش مجله ستاره، نیوکاسل چه زیر چتر عربستان بیاید و چه نیاید به نظر می رسد اشتهای آنها برای خرید باشگاه های فوتبال در اسپانیا، فرانسه، انگلیس و ... سیری ناپذیر است. یک بازی برد-برد. دو طرف راضی، ما البته می توانیم ناراضی باشیم!

نیوکاسل زیر چتر عربستان و نگاه ایرانی به ماجرا

خبرنگاران؛ احسان محمدی- طی نزدیک به سه دهه اعتراض و ورود شیخ احمد فهد الصباح، رییس فدراسیون کویت به زمین مسابقه در جام جهانی 1982 دستمایه شوخی و قهقهه اروپایی ها بود که خودشان را صاحب و مالک فوتبال می دانستند. به نظر آنها در این ورزش جایی برای بادیه نشین شترسوار و نفت فروش نبود. تصویری کلیشه ای که از اعراب خاورمیانه دارند.

در آن مسابقه تیم ملی فرانسه با نتیجه 3-1 از کویت پیش بود که گل چهارم هم به ثمر رسید. اما پیش از گل صدای سوتی که به نظر می رسید از سوی تماشاگران به صدا درآمده بازی را به حاشیه کشاند. بازیکنان کویت مدعی بودند سوت داور را شنیده و بازی را متوقف کرده اند. به دنبال اعلام گل، شیخ احمد فهد الصباح به شدت به این تصمیم اعتراض کرد و قصد بیرون کشیدن تیم را از زمین مسابقه داشت اما پس از وقفه ای چند دقیقه ای، داور گل را مردود اظهار داشت! تا برای اولین بار یک نفر از روی سکو تصمیم داور را عوض کرده باشد. این تصویر و ورود به عنوان یک حادثه طنزآمیز بارها به نمایش درآمد.

اما حالا تقریباً هر تیمی در اروپا آرزو دارد که پروژه منچسترسیتی را دنبال کند. یک سایه غلیظ عربی. جایی که شیوخ اماراتی این باشگاه را از یک تیم متوسط که زمانی کاندیدای سقوط بود به یک قدرت خیره کننده در فوتبال اروپا تبدیل کردند. اگر در جام جهانی 1982 کسی می گفت که آرسنال نام ورزشگاه اش را امارات خواهد گذاشت، نام مدیرعامل پاریسن ژرمن ناصر الخلیفی از قطر خواهد بود و منصور بن زاید آل نهیان مالک منچسترسیتی می شود و روی پیراهن بارسلونا تبلیغ شرکت هواپیمایی قطر نقش خواهد بست احتمالاً او را به روان پزشک معرفی می کردند اما گذر زمان باز نشان داد هیچ چیز همیشگی نیست و پول قادر است جهت تاریخ را هم عوض کند.

سال پیش رسانه ها از تلاش محمدبن سلمان برای خرید منچستریونایتد نوشتند و حالا جرمین جناس، ستاره سابق نیوکاسل و کارشناس فوتبال انگلستان از احتمال نهایی شدن خرید این باشگاه توسط ولیعهد عربستان می گوید. اتفاقی که دیگر کسی را شگفت زده نمی کند.

دیلی میل از نقش آماندا استاولی مدل سابق و تاجر فعلی انگلستان نوشت که رابطه گسترده ای با شیوخ عرب دارد و قبلاً در جوش دادن معامله آنها با منچسترسیتی نقش ایفا کرد و حالا در حال تلاش برای به پایان رساندن فروش نیوکاسل است. تیمی با قدمت 126 ساله که به کلاغ ها شهرت دارد. آنها در لیگ برتر انگلیس سابقه قهرمانی دارند و بازیکنان بزرگی مانند آلن شیرر، پل گاسکوئین، جان بارنز، ایان راش، کوین کیگان، دیوید ژینولا، شی گیون، فاستینو آسپریا، نیکی بات، دیوید بتی، اندی کول و ... در آن توپ زده اند.

برخی البته این پروژه را تلاش عربستان برای ورزش شویی لقب دادند. اینکه آنها تلاش می کنند در ادامه فرایند تغییر چهره عربستان نوین، با ظاهری دیگر در جهان شناخته شوند. کشوری که هنوز دامن اش از اره کردن یک روزنامه نگار منتقد، خونین است و در رسانه های آزاد بارها به نقض حقوق بشر متهم شده است می داند که فوتبال یک قدرت نرم در جهانست که می تواند به سرعت آنها را در قامتی تازه به جهان معرفی کند.

فارغ از رقابت عربستان، امارات و قطر برای به دست آوردن احترام بین المللی از طریق ورزش -به ویژه فوتبال- به پشتوانه منابع غنی نفت و گاز که البته خیلی به مذاق ما خوش نمی آید باید بپذیریم آنها به سرعت در حال ارتقای توانمندی های مدیرتی خود هستند.

کسانی که مستند منچسترسیتی؛ همه یا هیچ را دیده اند، حتماً در کنار نقش پپ گواردیولا، رفتار و گفتار حرفه ای خلدون مبارک مدیرعامل باشگاه هم آنها را غافلگیر کرده است. او نه صرفاً یک عابربانک و شیخ دست به جیب، بلکه شخصیتی باهوش، مسلط، آشنا به فضای کسب و کار اروپا و دارای چشم انداز تصویر می شود. به همین دلیل خلاصه کردن همه چیز در ثروت و نفت و گاز، به خطا رفتن است. آنها برای این کار، مدیران بین المللی هم تربیت کرده اند. به جای نیش و کنایه زدن به آنها یادمان نرود که چه جنگ بی حاصلی در فدراسیون فوتبال خودمان برپاست.

نیوکاسل چه زیر چتر عربستان بیاید و چه نیاید به نظر می رسد اشتهای آنها برای خرید باشگاه های فوتبال در اسپانیا، فرانسه، انگلیس و ... سیری ناپذیر است. یک بازی برد-برد. دو طرف راضی، ما البته می توانیم ناراضی باشیم!

منبع: عصر ایران
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 945

به "نیوکاسل زیر چتر عربستان و نگاه ایرانی به ماجرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیوکاسل زیر چتر عربستان و نگاه ایرانی به ماجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید