نیروگاه های برق آبی جور برق تابستان 98 را می کشند؟

به گزارش مجله ستاره، تابستان سال جاری، ایران با خاموشی های برنامه ریزی شده ای روبرو شد. خاموشی هایی که علت اصلی آن کم بارشی و کم کاری نیروگاه های برق آبی اعلام شد و همین مساله وزارت نیرو را به تدوین سناریوی بدبینانه برای یک سال آینده مجبور کرد.

نیروگاه های برق آبی جور برق تابستان 98 را می کشند؟

به گزارش خبرنگاران، میزان انرژی فراوریشده در نیروگاه های برق آبی ایران، از ابتدای امسال تا 21 دی ماه، به 8751 گیگاوات ساعت رسیده که نسبت به سال گذشته، 37 درصد کاهش داشته است؛ البته با توجه به بارندگی های سه ماه اخیر، پیش بینی می گردد که انرژی فراوریشده تا خاتمه امسال، به حدود 10 هزار و 500 گیگاوات ساعت برسد.

در این باره، فرید استیری - مدیر مرکز مدیریت نیروگاه های برق آبی - با اشاره به بارش های مناسب به ویژه در حوضه کارون بزرگ اظهار امیدواری نموده است که با عنایت ویژه بخش برق کشور در تزریق بهنگام نقدینگی، واحدهای برق آبی بتوانند با آمادگی کامل در پیک تابستان سال آینده، یاری قابل توجهی به شبکه برق کشور نمایند.

از سوی دیگر، طبق آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهرماه تا 25 دی سال آبی 98-97، بالغ بر 118.9 میلیمتر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره های مشابه درازمدت (91.2 میلیمتر)، 30.4 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (36.1 میلیمتر)، معادل 229.4 درصد افزایش نشان می دهد.

البته به دلیل این که وزارت نیرو در تامین برق امسال غافلگیر شد، سناریوهای سال آینده را در بدبینانه ترین چارچوب راسخ نموده و از این رو پایه و اساس تامین برق سال آینده را بر نیروگاه های حرارتی گذاشته است، تاجایی که بر اساس گفته های محمودرضا حقی فام - سخنگوی صنعت برق - نمی توان دید خوش بینانه ای نسبت به بهبود وضعیت خاموشی ها در پی توسعه نیروگاه های برق آبی داشت و به همین دلیل تمام برنامه های خود را بر پایه خشکسالی قرار داده ایم.

وی معتقد است که برای تاثیر بارندگی ها در میزان بهره برداری از نیروگاه های برق آبی، باید منتظر زمستان و خاتمه سال باشیم و اگر میزان ذخیره سدهای کشور افزایش یابد، قطعا می توانیم از این ظرفیت استفاده بیش تری داشته باشیم.

ورود 25 واحد نیروگاهی جدید به مدار

این در حالی است که اخیرا از سوی مسوولان وزارت نیرو صراحتا اعلام شد که طبق برنامه ریزی های اجرا شده، 150 مگاوات واحد آبی تا خاتمه سال آینده وارد مدار خواهد شد و این وزارتخانه به دنبال توسعه برق آبی ها است.

چندی پیش نیز، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - بیان کرد که از هم اکنون برای پیک سال آینده، تدابیر لازم را در نظر گرفته ایم و براساس برنامه ریزی های اجرا شده قرار شده تا 25 واحد نیروگاهی جدید وارد مدار گردد و تمام کوشش خود را خواهیم کرد تا سال آینده با خاموشی روبرو نشویم.

با این تفاسیر باید گفت که شاید افزایش بارندگی ها در کشور بتواند تا حد زیادی جوابگو احتیاج برقی مشترکان باشد اما به اعتقاد کارشناسان برای جبران 8000 مگاوات کمبود فراوری برق در سال آینده، ضروری است تا وزارت نیرو تمام برنامه های خود را عملیاتی کند.

خبرنگار: سحر بابایی

دبیر خبر: فاطمه محمدنژاد

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 137

به "نیروگاه های برق آبی جور برق تابستان 98 را می کشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروگاه های برق آبی جور برق تابستان 98 را می کشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید