نخستین نگاه به نمونه اولیه بوئینگ 777X؛ غول تازه آسمان

به گزارش مجله ستاره، جدیدترین هواپیمای پهن پیکر بوئینگ یعنی 777x هفته گذشته در نمایشگاه هوایی دبی به نمایش عایدی، این هواپیما قابلیت های تازه ای را به نمایش گذاشت که نوید یک پرنده قدرتمند را در خطوط هوایی می دهد. در این نوشتار نگاهی به بعضی از مهم ترین ویژگی های نمونه اولیه نمایش داده شده خواهیم داشت.

نخستین نگاه به نمونه اولیه بوئینگ 777X؛ غول تازه آسمان

بوئینگ 777x برای نخستین بار در ژانویه 2020 به پرواز عایدی، درست اندکی پیش از آنکه همه گیری کرونا صنایع هوایی و هوانوردی را با چالش بسیاری روبرو کند.

برنامه شروع به کار هواپیما که ابتدا انتظار می رفت در سال 2020 به نخستین مشتری تحویل داده گردد، با تأخیرهای بسیاری روبرو شده است و اکنون نخستین تحویل آن اکنون برای سرانجام سال 2023 پیش بینی می گردد. اگرچه تیم کلارک (Tim Clark) رییس هواپیمایی امارات بیان داشت که به گفته هواپیمایی، این تاریخ بیشتر هم تغییر کند اما مایک فلمینگ (Mike Fleming) معاون ارشد تجاری بوئینگ هدف سال 2023 در روز یکشنبه را تأیید کرد.

در هر صورت، نمایش هوایی این وسیله نقلیه در دبی، بیانگر یک گام بزرگ برای این مدل هواپیما بود. این نخستین باری بود که این هواپیما آمریکا را ترک می کرد؛ جایی که چهار نمونه اولیه 777x بیش از 1700 ساعت آزمایش پرواز را پشت سر گذاشته اند که حدود نیمی از 3500 ساعت آزمایش پروازی است که 777 اصلی و 787 دریم لاینر (Dreamliner 787) پیش از دریافت گواهینامه FAA انجام دادمد.

اگرچه دلایل متعددی برای تأخیر وجود داشته است، اما به نظر می رسد که یکی از اصلی ترین آن ها مربوط به افزایش آنالیز های نظارتی پس از دو سانحه مرگبار بوئینگ 737 مکس (Boeing 737 Max) بوده باشد که در مجموع 346 کشته بر جای گذاشت.

فلمینگ در یک نشست مطبوعاتی گفت: در نتیجه اتفاقی که برای مکس افتاد، تنظیم نمایندگان مقررات، درست مانند بوئینگ، با حساسیت بیشتری درباره نحوه نزدیک شدن به صدور گواهینامه می اندیشند. آن ها درباره کاری که انجام می دهند و چگونگی انجام آن بیشتر فکر می نمایند.

این هواپیما بزرگ است، واقعا بزرگ! بوئینگ میخواهد دو نوع 777x را فراوری کند. هواپیمای بزرگ تر که 9-777 خواهد بود و یک نمونه کوچک تر که 8-777 نام خواهد گرفت. با داشتن 76.72 متر طول، بوئینگ 9-777 بلندتر از 300-777 با کابین عریض تر است.

اگرچه طول بال ها چیزی است که واقعا در این هواپیما برجسته است. با دهانه بال 71.5 متر در مقایسه با 64.82 متر هواپیمای 777 نسخه 300ER این هواپیما برای حضور در بسیاری از فرودگاه های دنیا بسیار بزرگ خواهد بود.

برای حل این مشکل، بوئینگ وینگلت یا نوک بال های تاشو 4 متری را طراحی کرد. همان طور که هواپیما فرود می آید و به سمت آشیانه می رود، خلبان نوک بال ها را تنظیم می نماید تا به سمت بالا جمع شوند. هنگامی که دوباره برای برخاست آماده می گردد، می توان نوک بال ها را باز کرد.

777-9 حداکثر ظرفیت 426 مسافر را در یک پیکربندی با دو کلاس پروازی دارد، اگرچه ظرفیت واقعی به تصمیم خطوط هوایی برای چیدمان کابین بستگی خواهد داشت. به گفته بوئینگ 777x ویژگی هایی از جمله فشار بهتر و رطوبت بیشتر در کابین، پنجره های بزرگ تر و نویز کمتر دارد که برای دریم لاینر پیشرفته اند.

اگرچه مسافران عادی احتمالا تنها متوجه همین موضوع خواهند شد، اما این همه چیزی نیست که 777x از دریم لاینر وام گرفته است. این هواپیما بعلاوه از طراحی پنل خلبان 787 بهره می برد و از مجموعه تجهیزات اویونیکی به روز شده با نمایشگر استفاده می نماید.

قدرت هواپیما هم به وسیله موتور نو جنرال الکتریک GE9X تأمین می گردد که به طور خاص برای 777x ساخته شده است. موتورها که 490 کیلو نیوتن نیروی پیشران ارائه می نمایند، تقریبا به میزان بدنه بوئینگ 737 عرض دارند.

داخل کابین نمونه اولیه 777x که در نمایشگاه دبی نمایش داده شد، شباهت کمی به چیدمان نهایی برای مسافران دارد و با توجه به آزمایش های پروازی که در حال گذراندن آن هاست، فضای داخلی با مخازن، میزها و ایستگاه های کاری برای مهندسان آزمایش پرواز پوشیده شده است.

مجموعه ای از مخازن مشکی منظم از جمله ویژگی هایی هستند که هنگام راه رفتن درون نمونه اولیه واقعی 777x به رجیستر N779XW، که حتی نخستین پرواز از چهار نمونه اولیه است، جلب توجه می نماید.

24 مخطن وجود دارد که هر یک حدود 120 گالن یعنی 450 کیلوگرم آب گنجایش دارد. به گفته متیو انگلند (Matthew England) مهندس آزمایش پرواز در محل نمایشگاه دبی، گالن ها به وسیله یک سیستم لوله کشی نسبتا پیچیده به هم متصل شده اند و برای تغییر تعادل وزن هواپیما برای آزمایش های مختلف پرواز استفاده می شوند.

مهندسان بسته به احتیاج می توانند در طول پروازهای آزمایشی، آب را به قسمت های گوناگون هواپیما منتقل نمایند و توزیع وزن را تغییر دهند.

قضاوت درباره تجربه نهایی مسافران در هواپیمایی که هم اکنون آزمایش های خود را می گذراند، غیرممکن است. اما شکی نیست که 777x بسیار بزرگ است. نمونه اولیه فعلی، قفسه های بالای سر مسافر را ندارد و بین تعداد انگشت شمار جایگاه ها فاصله زیادی وجود دارد. اما راه رفتن و نشستن روی جایگاه های 3-4-3 مالی، احساس جادار بودن فوق العاده ای دارد و به نظر می رسد که پس از ورود به خدمات مسافری، حتی با صنلی های کامل، این شرایط همچنان برقرار باشد.

علاوه بر این تعداد انگشت شماری جایگاه مالی بین بشکه های آب و ایستگاه های کاری مهندسی به صورت پراکنده قرار دارند. جایگاه های سبک معمولا در هواپیماهای تست وجود دارد اما درباره این هواپیما چیزی فرق دارد. نمایشگرهای تفریح در پرواز به سبک قدیمی و بالشتک های فراوان باعث شده به نظر برسد که این تجهیزات مربوط به اواسط دهه 2010 میلادی هستند.

و به گفته شان نیوتن (Shaun Newton) یکی دیگر از مهندسان آزمایش پرواز، در حقیقت هم همین رخ داده است. بوئینگ این جایگاه ها را از کی ال ام (KLM) در حالی خریداری کرد که مشغول از دور خارج کردن یک هواپیمای قدیمی بود.

این جایگاه ها در درجه اول به عنوان پرنماینده فضا عمل می نمایند و گاهی اوقات هم ممکن است مهندسان وزنه هایی را برای شبیه سازی مسافران به آن ها ببندند. اما جایگاه ها در ردیف جلو برای استفاده واقعی گذاشته شده اند.

زمانی که بوئینگ هواپیما را به مکان هایی مانند نمایشگاه هوایی دبی می برد و احتیاج به حضور پرسنل تکمیلی (در این حالت مهندسان و خلبانان) دارد، واقعا می توان از این جایگاه ها استفاده کرد. با این وجود، با توجه به اینکه هنوز کل کابین با ماسک های بالای سر تجهیز نشده است، بعضی از آن ها برای شرایط اضطراری کاهش فشار، احتیاج به اکسیژن اضافی دارند.

در این جایگاه ها بعلاوه خبری از تجهیزات تفریح حین پرواز نیست و آن ها باید برای پروازهایی مانند پرواز 15 ساعته از سیاتل به دبی فیلم را در گجت های خود دیدن نمایند.

این هواپیما احتمالا به حدود 1700 یا 1800 ساعت آزمایش پروازی بیشتر احتیاج دارد تا بتواند گواهینامه دریافت کند اما بوئینگ اصرار دارد که با جلوگیری از موانع نظارتی غیرمنتظره، می تواند تحویل را در اواخر سال 2023 شروع کند.

هم اکنون بوئینگ 351 سفارش و تعهد از 8 شرکت هوایی دارد که شامل آل نیپون ایرویز (All Nippon Airways)، بریتیش ایرویز (British Airways)، کاتای پاسیفیک (Cathay Pacific)، هواپیمایی امارات (Emirates)، اتحاد (Etihad)، لوفت هانزا (Lufthansa)، هواپیمایی قطر (Qatar Airways) و سنگاپور ایرلاینز (سنگاپور Airlines) می شوند.

این غول هواپیماسازی اما هنوز اعلام نکرده که کدام شرکت نخستین هواپیما را تحویل خواهد گرفت و به گفته مسؤولان بوئینگ، هنوز در این باره تصمیم گیری نشده است.

عکس ها: هواپیمای بوئینگ 777x در نمایشگاه هوایی دبی

Credit: David Slotnick/The Points Guy

منبع: The Points Guy

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1916

به "نخستین نگاه به نمونه اولیه بوئینگ 777X؛ غول تازه آسمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین نگاه به نمونه اولیه بوئینگ 777X؛ غول تازه آسمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید