شله زرد &ndash فوت و فن ها

به گزارش مجله ستاره، شله زرد برای بسیاری از ما یادآور دیگ های بزرگ بر پا شده در حیاط و صف کشیدن برای هم زدن آن است زمانیکه عطر خوش زعفران همه جا را پرمی کرد. گاهی فامیل یا همسایه ای که نذر شله زرد داشت سینی به دست، درب خانه ها را می زد و سهم هرکس را در کاسه ای چینی به دستش می داد. همانطور که می دانید شله زرد خوشمزه و سنتی را بیشتر در ایام خاص ماه محرم، رمضان، اعیاد و مناسبت های مختلف مذهبی درست می نمایند و در طرز تهیه شله زرد نکات کلیدی برای خوش عطر و طعم شدن آن وجود دارد به همین دلیل است که از طعم برخی از آن ها سیر نمی شویم. ما نکات و ترفندهای لازم برای درست کردن شله زرد نذری را هم به شما در دستور تهیه آن آموزش دادیم ، همینطور شله زرد ساده خانگی که به راحتی در منزل درست می گردد و شله زرد در فر که نیازی به هم زدن مداوم هم ندارد.

شله زرد &ndash فوت و فن ها

این دسر خوشمزه در زندگی ایرانیان، از گذشته تا امروز صندلی ویژه ای داشته و به همراه سایر دسر های محبوب مثل فرنی، شیربرنج و حلوای زعفرانی در لیست پرهوادارترین دسرهای ایرانی واقع شده است. بعضی افراد نوع گرم آن را دوست دارند و بعضی دسر سردی که مدتی در یخچال نگهداری شده است را ترجیح می دهند، اما باید قبول کرد به عنوان یک هوادار، هر دو نوع آن خوشمزه و دلپذیر است.

این دسر به دلیل ارزش غذایی بالا و مقوی بودن می تواند انرژی لازم را برای فرد روزه دار تامین کند بنابراین گزینه مناسبی برای سفره سحری و افطار در ایام مبارک رمضان است. شاید درست کردن شله زرد ساده به نظر برسد اما فوت و فن های خاصی دارد که هر کسی آن ها را به شما نمی گوید. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه شله زرد و انواع مختلف آن را به صورت مرحله به مرحله به همراه عکس و پیشنهاداتی برای تزیین در اختیار شما قرار دهیم.

نکات کلیدی در طرز تهیه شله زرد

1) برنج های دانه ریز یا برنج آشی برای درست کردن شله زرد مناسب تر است.

2) برنجی که برای شله زرد انتخاب می کنید بهتر است برنج ایرانی باشد تا عطر و کیفیت بهتری داشته باشد.

3) اگر برنج به خوبی خیس خورده باشد معمولا میزان آب مورد احتیاج برای پخت شله زرد شش برابر مقدار برنج است. البته گفتنی است که بسته به انواع برنج ممکن است این مقدار تغییر کند، بنابراین اگر در نهایت حس کردید شله زرد شما سفت شده است مقداری آب جوشیده به آن اضافه کنید.

4) شکر را حتما باید بعد از پخته شدن برنج اضافه کنید، اگر برنج شما هنوز کامل نپخته باشد و شما شکر را اضافه کنید پخت برنج کامل نخواهد شد.

5) زعفران ساییده شده را همانطور که قبلا گفته شد ابتدا در مقداری آب جوش حل کنید دربی روی آن بگذارید و چند دقیقه صبر کنید تا به اصطلاح دم بکشد و بعد داخل شله زردتان بریزید. البته اگر مایل هستید که رگه های زعفران در شله زردتان تعیین باشد می توانید از زعفران ساییده نشده بهره ببرید.

6) بعد از اضافه کردن شکر دائما شله زرد را هم بزنید تا ته نگیرد.

7) در صورتیکه نمی خواهید دانه های هل در شله زردتان حس گردد می توانید به جای آن از عرق هل بهره ببرید.

نگهداری شله زرد

شله زرد را باید در یخچال نگهداری کنید. حتما برای شما پیش آمده است که بعد از چند روز ظرف آن را از یخچال درآورده و دیده اید که آب انداخته است. این موضوع نباید شما را نگران کند، آب انداختن به دلیل این است که به مرور از مولکول های نشاسته موجود در آن خارج می گردد و این به معنای فساد شله زرد نیست اما بعد از چند روز نگهداری در یخچال کیفیت این دسر به مرور افت خواهد نمود.

ارزش غذایی شله زرد

ماده اولیه اصلی که در این دسر به کار می رود برنج است، برنج از جمله کربوهیدرات های پیچیده است و می توان گفت حدود 90 درصد کالری برنج از کربوهیدرات حاصل می گردد. پروتئین و فیبر موجود در آن هم در محدوده قابل قبول است و به ارزش غذایی آن می افزاید.

این ماده غذایی منبع غنی از ویتامین های گروه B است که در متابولیسم بدن نقش اساسی داشته و در سلامت پوست، عضلات و سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

بادامی که در این دسر خوشمزه استفاده می گردد سرشار از مواد مغذی مثل فیبر، منیزیم، ویتامین E، منگنز، انواع آنتی اکسیدان ها و پروتئین است.

دارچین دارای خواص ضد التهابی است و این ادویه از دیرباز به دلیل خواص دارویی در طب سنتی کاربرد داشته است. همچنین دارچین، سرشار از آنتی اکسیدان است، آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد که اثبات شده است از عوامل اصلی ایجاد سرطان هستند مقابله می نماید.

زعفران یک رنگ دهنده طبیعی است که علاوه بر آنکه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است می تواند ضدافسردگی و شادی آور باشد. این ماده درگذشته در طب سنتی مصارف زیادی داشته است.

شکر منبع انرژی است و به سرعت قند خون را بالا می برد، این ماده برای افرادی که قند خون بالایی دارند یا از بیماری دیابت رنج می برند مناسب نیست، این افراد بهتر است شکر را حدالامکان کاهش داده یا حذف کنن. البته شله زرد را با مقادیر کمی شیره انگور هم می توان تهیه کرد.

به ارزش غذایی تمامی مواد تشکیل دهنده این دسر خوشمزه به صورت خلاصه اشاره شد و حالا می دانیم که با مصرف شله زرد کم شکر،می توانیم بخشی از ویتامین ها و مواد مغذی بدن را تامین کنیم اما باید به یاد داشته باشیم که زیاده روی در مصرف آن توصیه نمی گردد.

اگر برای ادای نذرتان شله زرد می پزید و از ظروف یک بار مصرف استفاده می کنید نباید شله زرد را به صورت داغ درآن بریزید مواد موجود در ظرف مانند فنول، گازی آزاد می نماید که احتمال ابتلا به سرطان را بالا می برد. توصیه می گردد و همینطور استفاده از این ظرف ها به طور مستقیم بر سلامت دستگاه گوارش، قلب و سیستم عصبی تاثیرگذار است. در صورتی که مجبور به استفاده از ظروف یک بار مصرف هستید سعی کنید انواع گیاهی آن را تهیه کنید که در حفظ سلامت خود و دیگران، طبیعت و محیط زیست نقش داشته باشید. شاید بهترین راه این باشد که ما هم مثل نسل های گذشته نذریمان را در کاسه های رنگی چینی، بلور و غیره پخش کنیم، تصور کنید دوباره درب خانه تان را بزنند و شله زردی را در کاسه ای گل دار به دستتان بدهند، قطعا شادمان خواهید شد و خاطرات زیادی برای شما زنده می گردد. علاوه بر این در حفظ سلامت اطرافیان و محیط زیست هم نقش مهمی داشته اید.

پیشنهاداتی برای تزیین

منبع: کتاب کاله
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 305

به "شله زرد &ndash فوت و فن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شله زرد &ndash فوت و فن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید