سندروم التهابی یکی از علائم کروناست!

به گزارش مجله ستاره، سندورم التهابی چند سیستمی در بچه ها به طور متوسط 25 روز پس از شیوع ویروس کرونا ظاهر می گردد. اما در خصوص نمونه نیویورک، علائم ابتلا به این سندروم یک ماه پس از اوج گیری شیوع ویروس کرونا در این شهر، در میان بچه ها بروز نموده است.

سندروم التهابی یکی از علائم کروناست!

آنالیز های تازه در آمریکا ابعاد تازه و مستندی را از علل و علائم و گستره شیوع سندروم التهابی چندسیستمی در میان بچه ها، نوجوانان و جوانان و نیز رابطه آن با همه گیری ویروس کرونا ارائه کرد.

نتایج دو مطالعه آمریکایی که روز دوشنبه در مجله پزشکی نیو انگلند (New England) منتشر شده، توضیحی مستندتری نسبت به علائم بیماری مرموز ناشی از کرونا ارائه داده که تا به امروز حداقل هزار کودک را در سراسر دنیا دچار سندروم التهابی چند سیستمی (MIS-C) نموده است.

این دو مطالعه مبتنی بر آنالیز شرایط 300 کودک و جوان زیر 21 سال است که بین ماه های مارس و مه در آمریکا به بیماری کووید-19 مبتلا شده بودند. هشدار اولیه نسبت به شیوع این سندروم در میان بچه ها اواخر آوریل از سوی بریتانیا صادر شد.

سپس فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و ایالات متحده مواردی از بچه ها با این علائم را گزارش نموده اند که تست ویروس کرونا در آن ها مثبت بود یا پادتن ویروس کرونا در بدن آن ها وجود داشت یعنی این بچه ها از قبل در معرض ویروس قرار گرفته بودند.

سپس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا (CDC) از ماه مه مطالعه و آنالیز جدی خود را در خصوص علل و عوامل بروز این سندورم التهابی در بچه ها و رابطه آن با ویروس کرونا شروع کرد. همزمان، مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری ها از افزایش شمار مبتلایان به سندورم التهابی به 230 مورد اطلاع داد که منجر به فوت دو کودک در فرانسه و بریتانیا شده بود.

نتایج آنالیز های تازه نشان می دهد که سندورم التهابی چند سیستمی در بچه ها به طور متوسط 25 روز پس از شیوع ویروس کرونا ظاهر می گردد. اما در خصوص نمونه نیویورک، علائم ابتلا به این سندروم یک ماه پس از اوج گیری شیوع ویروس کرونا در این شهر، در میان بچه ها بروز نموده است.

البته آنالیز های تازه در آمریکا نشان می دهد که سندورم التهابی چند سیستمی، بیماری شایعی در میان بچه ها و نوجوانان محسوب نمی گردد و تا کنون از هر 100 هزار کودک و نوجوان در معرض ویروس کرونا تنها 2 مورد دچار این سندروم شده اند. همچنین شیوع آن در میان بچه ها سیاه پوست، اسپانیایی یا هندی تبار نسبت به بچه ها سفید پوست کمی بیشتر بوده است.

بر خلاف نام این سندروم، شایع ترین علامت آن بروز مشکل تنفسی نبوده بلکه بیش از 80 درصد از بچه ها درگیر آن از مسائل دستگاه گوارش (درد شکم، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال) رنج می بردند و بیشتر آن ها برای چهار یا پنج روز دچار تب شدید می شوند. بیش از چهار یا پنج روز اغلب تب داشتند.

همچنین 80 درصد آن ها با مسائل سیستم قلبی و عروقی روبرو بودند که در 8 تا 9 درصد موارد به منجر به آنوریسم یا برآمدگی آئورت و دیگر سُرخرگ های حیاتی قلب و مغز منجر شده است.

این آنالیز ها حاکیست که بیشتر بچه ها دچار این سندورم هیچ گونه علائم بیماری پیش زمینه ای نداشته و کاملا سالم بوده اند، ولی پس از نمودار شدن علائم سندروم التهابی نزدیک به 80 درصد آن ها احتیاج به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه را پیدا نموده و 20 درصد آن ها به استفاده از دستگاه های ایجاد شوک تنفسی به وسیله پمپاژ اکسیژن احتیاج پیدا نموده و 2 درصد آن ها نیز جان خود را از دست داده اند.

پیش از این آنالیز ها بیشتر پزشکان تصور می کردند که این سندروم التهابی همان بیماری کاوازاکی است که عمدتا در نوزادان و بچه ها بسیار خردسال بروز می نماید و موجب ایجاد التهاب رگ های خونی و مسائل قلبی می گردد.

اما نتایج این دو آنالیز روشن کرد که با وجود بعضی شباهت ها میان علائم این دو بیماری، ولی سندروم التهابی چند سیستمی نه تنها علائم خطرناک بیشتری دارد، بلکه می تواند نوجوانان و جوانان تا 21 سال را نیز مبتلا کند.

منبع: یورو نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1080

به "سندروم التهابی یکی از علائم کروناست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندروم التهابی یکی از علائم کروناست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید