سماق قرمز مرغوب تره

به گزارش مجله ستاره، سماق یک طعم دهنده و چاشنی است که اثر ضدمیکروبی و ضدباکتریایی قوی داشته و به خاطر دارا بودن بعضی ترکیبات خاص یک اشتهاآور به شمار میرود.سماق بعلاوه حاوی تانن بوده و ضداسهال است و می تواند از بروز اسهال های میکروبی پیشگیری کند. بنابراین به اسم ادویه ای مناسب در فصل تابستان معرفی می گردد. ضمناً به علت ترکیباتی که دارد می تواند موادغذایی موجود در معده را برای هضم آماده کند. در واقع، سماق هیچ ویتامینی ندارد اما به علت برخورداری از ترکیباتی مثل تانن و اسیدهای گیاهی که مزه ترش آن را ایجاد می نمایند و بعضی ترکیبات فرار که سبب بروز عطر سماق شده اند، این خواص در سماق ایجاد می گردد.

سماق قرمز مرغوب تره

سماق قرمز مرغوب تره

نویسنده:دکتر غلامرضا امین، متخصص فارماکوگنوزی

سماق یک طعم دهنده و چاشنی است که اثر ضدمیکروبی و ضدباکتریایی قوی داشته و به خاطر دارا بودن بعضی ترکیبات خاص یک اشتهاآور به شمار میرود.

سماق بعلاوه حاوی تانن بوده و ضداسهال است و می تواند از بروز اسهال های میکروبی پیشگیری کند. بنابراین به اسم ادویه ای مناسب در فصل تابستان معرفی می گردد. ضمناً به علت ترکیباتی که دارد می تواند موادغذایی موجود در معده را برای هضم آماده کند. در واقع، سماق هیچ ویتامینی ندارد اما به علت برخورداری از ترکیباتی مثل تانن و اسیدهای گیاهی که مزه ترش آن را ایجاد می نمایند و بعضی ترکیبات فرار که سبب بروز عطر سماق شده اند، این خواص در سماق ایجاد می گردد.

سماق بر این اساس که در چه مکانی رشد نموده، به صورت کال یا رسیده برداشت شده و اینکه دانه آن جدا و پودر شده است یا نه، به دو دسته سماق قرمز و سیاه تقسیم می گردد. سماق قرمز بیشتر در نواحی آذربایجان رشد می نماید و چون پوسته بیشتری دارد رنگ آن روشن تر و مرغوب تر است. سماق های نواحی دیگر تیره تر بوده و مرغوبیت پایین تری دارند. درضمن در صورتی که دانه سماق را از آن جدا و پودر نمایند رنگ سماق تیره تر شده و مرغوبیت آن کاهش می یابد، اما در صورتی که پوسته رویی اش جدا و پودر گردد رنگ آن روشن تر شده و مرغوب تر خواهد بود.

اگرچه سماق از خواص بسیاری برخوردار است و مصرف آن به اسم چاشنی با غذاها توصیه می گردد اما مصرف آن برای افرادی که معده حساسی دارند مناسب نیست و می تواند ایجاد ناراحتی کند. ضمناً در صورتی که سماق به خوبی تهیه نشده باشد به ویژه دانه آن می تواند برای بعضی افراد مشکلاتی ایجاد کند. به علاوه برای آنکه سماق را بتوانید برای مدت نسبتا طولانی سالم نگه دارید بهتر است پودر سماق را در ظروف آلومینیومی یا شیشه ای دور از نور آفتاب و رطوبت بریزید تا مرغوبیت آن حفظ گردد. یادتان باشد که هرچه سماق بیشتر در محیط های باز باقی بماند خواص و کیفیت خود را بیش از پیش از دست خواهد داد.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1809

به "سماق قرمز مرغوب تره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سماق قرمز مرغوب تره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید