رژیم غذایی برای کبد چرب

به گزارش مجله ستاره، رژیم غذایی کبد چرب یک رژیم غذایی محدود کننده چربی می باشد که برای افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، توصیه می گردد. کبد چرب بیماری بوده که در آن چربی در خود کبد تجمع می یابد، به منظور کاهش این چربی، باید از یک رژیم غذایی کم چرب استفاده کرد.

رژیم غذایی برای کبد چرب

یک رژیم غذایی کم چرب

چکیده

رژیم غذایی کبد چرب یک رژیم غذایی محدود نماینده چربی می باشد که برای افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، توصیه می شود. کبد چرب بیماری بوده که در آن چربی در خود کبد تجمع می یابد، به منظور کاهش این چربی، باید از یک رژیم غذایی کم چرب استفاده کرد.

تعداد کلمات: 826 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

برگرفته از سایت بازل

مترجم: سهیلا حاجی زاده

رژیم غذایی برای کبد چرب

کبد بزرگترین اندام در بدن انسان می باشد که متابولیسم چربی را تنظیم نموده و مسئوول سوزاندن چربی در بدن هم می باشد. علاوه بر متابولیسم، دیگر عملنمودهای کبد شامل سم زدایی، فراوری مواد شیمیایی ضروری برای هضم و غیره می باشد. هنگامی که سلول های کبدی چربی را در خود انباشته می نمایند، بیماری به نام کبد چرب بروز می نماید که این بیماری در افراد دارای اضافه وزن بالای 30 سال شایع می باشد.

هنگامی که چربی به 10 درصد و یا بیشتر از این اندازه در کبد برسد، این بیماری ایجاد می شود. کبد چرب به این دلیل که کبد قادر به تجزیه منظم چربی نیست و بنابراین این موضوع منجر به تجمع آن در کبد می شود، رخ می دهد. چاقی، مصرف بعضی داروها و نوشیدنی های مضر و بعضی از بیماری ها مانند دیابت و سوء تغذیه هم باعث بروز کبد چرب می شود. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باید از یک رژیم غذایی سالم استفاده نموده و کوشش نمایند تا به تدریج وزن اضافی بدن خود را کاهش دهند. این کار با دنبال کردن بعضی رژیم های غذایی خاص انجام می شود.

برنامه رژیم غذایی

هیچ شیوه درمان خاصی که بتوان با آن کبد چرب را درمان کرد، وجود ندارد. در صورتی که این بیماری به دلیل مصرف نوشیدنی های مضر اتفاق افتاده باشد، برای درمان این بیماری باید از مصرف این نوشیدنی ها جلوگیری کرد. علاوه بر این، در صورتی که دلیل اصلی بیماری چاقی باشد، حذف نوشیدنی های مضر از رژیم غذایی و دنبال کردن یک رژیم غذایی کم چرب با مصرف غذاهای مناسب می تواند به کاهش کبد چرب یاری کند. این موضوع باعث جلوگیری از وقوع بیماری های خطرناکی مانند سیروز کبدی می شود.باید اقدام به کاهش وزن بدن و جلوگیری از بروز چاقی بیشتر کرد. بعضی غذاهای خاص مانند نان سفید، برنج سفید، غلات و قند غلیظ شده ار جمله غذاهای حاوی قند بالا بوده که قند خون را به سرعت افزایش می دهند.

افراد مبتلا به بیماری کبد چرب باید از غذاهایی که حاوی فیبر بالا، چربی اشباع شده پایین و کالری پایین می باشد، استفاده کند. علاوه بر این، کالری موجود در غذای این افراد نباید از 30 درصد کل کالری تجاوز کند. با مصرف غذاهای کم چرب می توان شدت این علائم را کاهش داد.

غلات و نان

نان سبوس دار، کلوچه های حاوی گندم، برنج قهوه ای، گندم بلغور، لوبیا و غیره از جمله مواد غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کبد چرب می باشد. در میان نان ها، از مصرف نان سفید به دلیل قند بالای موجود در آن باید اجتناب ورزید.

گوشت، سبزیجات و میوه ها

می توان از گوشت مرغ، بوقلمون، گوشت گاو کم چرب، خرگوش یا ماهی هم استفاده کرد. باید از مصرف گوشت قرمز، هات داگ، ماهی های چرب مانند ماهی تن و ماهی سالمون خودداری کرد. بعلاوه، باید اندازه مصرف محصولات لبنی مانند شیر، کره، پنیر، مارگارین و خامه را محدود کرد. زرده تخم مرغ هم نباید مصرف کرد، در حالی که سفید تخم مرغ را می توان دو بار در هفته مصرف کرد. افراد مبتلا به کبد چرب باید اندازه زیادی سبزیجات و میوه های تازه را مصرف نمایند.

گوشت های بدون چربی، لوبیا، سویا و غذاهای دریایی حاوی پروتئین هم می تواند مصرف شود.

بیشتر بخوانید: درمان کبد چرب

دسر

افراد مبتلا به کبد چرب باید به جای دسرهای شیرین از ماهی و میوه های تازه استفاده نمایند. افراد مبتلا به دیابت باید یک رژیم غذایی دیابتی را دنبال نمایند. مسائل دیابتی ها در کنترل کبد چرب تا حدی بیشتر از بیماران دیگر می باشد، چون این افراد باید بسیار مراقب بوده و تنها از غذاهای حاوی قند پایین استفاده نمایند.

نوشیدنی ها

سوپ سبزیجاتی مانند سیب زمینی، بروکلی، فلفل و هویج غذای خوبی برای افراد مبتلا به کبد چرب می باشد. سوپ کلم باید از لیست غذایی این افراد حذف شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به کبد چرب نباید از سوپ مرغ استفاده نمایند. ماهی، قارچ، سوپ گوشت گاو هم باید از رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب حذف شود. نوشیدنی های مضر نباید به وسیله این افراد مصرف شود.

هنگام تهیه غذا باید از تهیه غذاهای چرب خودداری کرد. اجتناب از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی هم به شدت توصیه می شود. استفاده از روغن زیتون در پخت مواد غذایی دارای مزایای فراوانی برای سلامتی انسان می باشد. از مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع شده کاملا خودداری کنید. علاوه بر این، انجام تمرینات منظم ورزشی هم جهت سوزاندن چربی اضافی بدن هم توصیه می شود.

حذف نوشیدنی های مضر از رژیم غذایی و دنبال کردن یک رژیم غذایی کم چرب با مصرف غذاهای مناسب می تواند به کاهش کبد چرب یاری کند. این موضوع باعث جلوگیری از وقوع بیماری های خطرناکی مانند سیروز کبدی می شود. با این حال، باید به خاطر داشت که هرگز نباید عمل کم کردن وزن را به سرعت انجام داد، چون این موضوع می تواند باعث بروز شرایط بدتری برای بیمار شود. حذف چربی ها یک فرایند آهسته و تدریجی می باشد که ممکن است حدود 6 ماه یا بیشتر طول بکشد. بنابراین، صبر و تغییر سبک زندگی در این زمینه بسیار کلیدی می باشد.

منبع: راسخون

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1836

به "رژیم غذایی برای کبد چرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی برای کبد چرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید