حفاظت از DNA با مصرف میوه و سبزی فراوان

به گزارش مجله ستاره، بسیاری از افراد در طول روز غذاهایی مصرف می نمایند که مناسب ژن هایشان نیست و باید دید که رژیم غذایی آنها چه رنگی است بعلاوه افراد باید غذاها را مناسب با ژن های بدنشان استفاده نمایند.

حفاظت از DNA با مصرف میوه و سبزی فراوان

حفاظت از DNA با مصرف میوه و سبزی فراوان

بسیاری از افراد در طول روز غذاهایی مصرف می نمایند که مناسب ژن هایشان نیست و باید دید که رژیم غذایی آنها چه رنگی است بعلاوه افراد باید غذاها را مناسب با ژن های بدنشان استفاده نمایند.

رژیم متداول آمریکایی ها به رنگ قهوه ای و حنایی است و رنگ حنایی نشان دهنده مصرف گوشت و نشاسته است که میوه ها و سبزی ها در آن جایگاهی ندارند در حالی که تقریباً هر غذایی ارزش غذایی خاص خود را دارد و بسیاری از غذاها عملاً فاقد مواد شیمیایی رنگی هستند؛ مواد شیمیایی رنگی محافظ ژن ها، مقوی بینایی، محافظ قلب و کاهنده التهاب در بدن هستند.

روش انتخاب صحیح غذا موجب کاهش بروز بیماری ها می گردد

--

مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس توانا درباره اینکه رژیم غذایی افراد باید چه رنگی باشد، می گوید: روش انتخاب صحیح غذا موجب کاهش خطرات بیماری های قلبی، انواع سرطان ها، پیری زودرس، کاهش قوای بینایی و بهبود فعالیت های مغزی می گردد.

رژیم غذایی افراد باید شامل هفت رنگ سلامتی باشد

---

به گفته وی رژیم غذایی افراد باید دارای 7 رنگ سلامتی شامل رنگ قرمز، قرمز - ارغوانی، نارنجی، نارنجی - زرد، زرد - سبز، سبز و سفید - سبز باشد؛ رژیم غذایی قرمز رنگ شامل گوجه فرنگی، سس ماکارونی، آب گوجه فرنگی، گریپ فورت صورتی و هندوانه است که منبع رنگدانه لیکوپن هستند که ماده غذایی ارزشمندی محسوب می گردد.

صفوی ادامه می دهد: رژیم غدایی قرمز - ارغوانی شامل انگور، آب انگور، فلفل قرمز، آلو، آلوچه، گیلاس، توت سیاه، بادنجان، لبو، مویز، سیب قرمز، زغال اخته، شاه توت و توت فرنگی است که این گروه حاوی آنتوسیانین هاست که آنتی اکسیدان های قوی بوده و اثرات سودمندی در بیماران قلبی دارد که از بروز لخته خون پیشگیری می نماید.

وی می افزاید: رژیم غذایی نارنجی شامل کدو حلوایی، هویج، کدو، سیب زمینی شیرین، انبه، زردآلو، گرمک و طالبی است که این گروه حاوی آلفا و بتاکاروتن ها هستند بعلاوه رژیم غذایی نارنجی - زرد شامل پرتقال، آب پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیمو، لیموترش، آناناس و شلیل است که این گروه حاوی بتاکریپتوتانکسین است که یک کارتنوئید فرعی است و در رژیم غذایی حدود 6 میلی گرم می توان دریافت کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می نماید: رژیم غذای زرد - سبز شامل نخود سبز، لوبیا سبز، اسفناج، فلفل سبز، برگ کلم، خیار، خردل، کیوی و شلغم است که این گروه شامل لوتئین و زیگزانتین است که این کارتنوئیدها برای سلامت چشم بسیار مهم است و عدم کفایت آنها در ایجاد آب مروارید نقش مهمی بر عهده دارد.

وی می گوید: رژیم غذایی رنگ سبز شامل کلم، گل کلم، کلم بروکلی، کدو و کلم پیچ است؛ این گروه حاوی سوفلفورافان، ایزوتیوسیانات و ایندول هستند که به وسیله تحریک ژنی در کبد آنزیمی فراوری می نمایند که در تخریب مواد شیمیایی سرطان زا نقش مهمی را ایفا می نمایند بعلاوه رژیم غذایی سفید - سبز شامل سیر، پیاز، کرفس، تره، مارچوبه، گلابی، کاسنی فرنگی، کاسنی سالادی، قارچ، پیازچه و موسیر است، این گیاه حاوی آلی سین هستند که اثرات ضدتومور در بدن ایجاد می نمایند و این گروه غنی از فلاونوئیدهایی نظیر کوئرستین و کامفرول هستند.

صفوی بیان می نماید: رژیم غذایی حنایی یا سفید رنگ را نباید انتخاب کرد و بهتر است که رژیم غذایی از هفت رنگ سلامتی استفاده گردد.

خرابی DNA ریشه بروز بسیاری از بیماری هاست

--

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می نماید: دریافت میوه ها و سبزی ها باید به میزان مناسب باشد؛ DNA مخفف نام شیمیایی تحت اسم دی اکسی ریبو نوکلئیک اسید است که ژن انسان ها را می سازد و خرابی آن ریشه و دلیل بسیاری از سرطان ها و بیماری هاست.

وی اسم می نماید: افراد باید این سؤال را از خود بپرسند که رژیم غذاییشان چه رنگی است. رنگ رژیم غذایی نشان دهنده سلامت انسان است؛ وقتی استرس در زندگی افراد افزایش پیدا می نماید، غذا خوردن را هم تحت تأثیر خود قرار می دهد.

صفوی ادامه می دهد: خوردن لذت بخش است و افرادی که رژیم غذایی به رنگ حنایی مانند سیب زمینی سرخ شده، گوشت کبابی سرخ شده و پنیر دارند باید رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

*اکسیژن موجب خرابی DNA می گردد

--

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان می دارد: این سؤال که چگونه DNA در بدن افراد آسیب می بیند، جای تأمل دارد؛ در حقیقت اکسیژن موجب خرابی DNA می گردد.

وی تصریح می نماید: اکسیژن 20 درصد از حجم تنفسی افراد را تشکیل می دهد و اگر در مجاورت گرما و نور قرار گیرد، به رادیکال اکسیژن تبدیل می گردد.

صفوی می افزاید: رادیکال اکسیژن مانند یک ماده بیرنگ عمل می نماید و در اثر وجود آن یک الکترون اضافی تشکیل می گردد بنابراین می تواند در پروتین، چربی، قند و DNA سلو ل های انسان تغییر ایجاد می نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می گوید: مواد رنگی موجود در سبزی های سبز تیره، توت فرنگی قرمز و هویج نارنگی رنگ از DNA انسان محافظت می نماید و ویژگی شیمیایی این مواد باعث می گردد که نور را جذب کند و الکترون هایی که به DNA ضرر می رساند را خنثی کند.

*مواد رنگی موجود در میوه ها و سبزی ها از DNA انسان محافظت می نماید

---

وی اسم می نماید: به اسم مثال اگر تکه ای از سیب را ببریم در طول یکی دو دقیقه در مجاورت هوا رنگش قهوه ای می گردد و پوسته قرمزرنگ سیب آن را در مقابل تأثیرات زیانبار اکسیژن محافظت می نماید و زمانی که پوست قرمز سیب را می خوریم مواد رنگی را دریافت می کنیم و DNA بدن حفظ گردد.

صفوی تصریح می نماید: وقتی سن افراد بالا می رود، سیستمی که از DNA محافظت می نماید، کم کم تأثیر خود را از دست می دهد و اکسیژن زیادی در سلول فراوری می گردد، در نتیجه آسیب پذیری DNA افراد بیشتر می گردد و موجب بروز تغییراتی در ژن های می گردد که موجب بروز بیماری های قلبی و سرطان ها می گردد.

به گفته وی، اگر میوه و سبزی زیاد مصرف کنیم احتمال آسیب دیدگی DNA کاهش پیدا می نماید؛ سلول های چربی موادی را آزاد می نمایند که موجب بروز التهاب می گردد که در فرآیند بیماری های قلبی و عروقی نقش اساسی ایفا می نماید.

* بخش زیادی از پرخوری افراد غیرعمدی است

--

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می گوید: بخش زیادی از پرخوری افراد غیرعمدی است و زمانی که افراد غذاها را با قند و روغن پنهانی درون آن می خورند پرز چشایی آنها تحریک می گردد و اشتهای آنها به غذا افزوده می گردد.

صفوی اضافه می نماید: البته افراد نمی توانند به طور کامل قند و چربی را از رژیم غذایی حذف نمایند و می توانند میوه ها و سبزی های سالم را جانشین غذاهای ساده نمایند؛ حذف قند و روغن از غذا کافی نیست، افراد باید میزان کافی از پروتئین های باکیفیت مصرف نمایند که پروتئین سویا می تواند به اسم ماده غذایی ارزشمند نیمی از پروتئین دریافتی روزانه افراد را تشکیل دهند.

*وعده صبحانه باید وعده کاملی باشد

--

وی می افزاید: می توان در وعده صبحانه از مواد غذایی با فیبر بالا مانند دانه های سویا و میوه استفاده کرد. وعده صبحانه باید وعده غذایی کاملی باشد و افراد می توانند همراه با صرف صبحانه میوه ها و سبزی های مفید را استفاده نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می نماید: بعضی افراد صبحانه نمی خورند و به جای آن یک عدد شیرینی با یک فنجان چای و قهوه مصرف می نمایند که این صبحانه موجب بروز چاقی می گردد و مواد ارزشمندی که بدن به آنها نیازمند است را نمی رساند.

صفوی اظهار می دارد: رژیم غذایی افراد باید رنگین باشد به این معنی که در وعده صبحانه، ناهار و شام می توان از میوه ها و سبزی های مفیدی استفاده کرد.

سبزی ها و میوه ها دارای مواد مقوی گیاهی هستند

---

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می گوید: سبزی ها و میوه ها دارای مواد مقوی گیاهی هستند که از طرق مختلف از DNA انسان محافظت می نمایند البته همه میوه ها و سبزی ها یکسان نیستند و رنگ های متفاوت آنها نشان می دهد که خواص آنها می تواند مختلف باشد.

وی بیان می نماید: بعضی میوه ها دارای ترکیباتی به نام فلاونوئید هستند که در طول روز افراد می توانند تا یک گرم از آن را استفاده نمایند. استفاده از میوه ها و سبزی ها می تواند موجب بروز سلامتی افراد گردد بعلاوه می توان میوه ها و سبزی های رنگی را جایگزین غذاهای نشاسته ای و شیرین کرد.

صفوی می افزاید: غذاهای پرفیبر و غنی که مزه خوبی دارند، سالم هستند و می توان آن را جایگزین غذاهایی کرد که دارای روغن های گیاهی پنهان و قند تصفیه شده اضافی هستند.

* پروتئین سویا و چای سبز از DNA انسان محافظت می نماید

--

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اسم می نماید: افراد باید بدانند که پروتئین سویا و چای سبز از DNAانسان محافظت می نماید و باید بیاموزند که چه ویتامین ها، املاح و مکمل های غذایی می توانند به محافظت از DNA یاری نمایند.

وی اظهار می دارد: یک زندگی سالم شامل ورزش مناسب و مصرف مواد غذایی سالم می تواند آسیب به DNA را کاهش دهد و در کاهش فرایند سالمندی و کاهش بروز بیماری آلزایمر، کاهش سرطان، کاهش دیابت و کاهش بیماری قلبی مؤثر باشد.

صفوی می گوید: افراد در وعده های غذایی باید پروتئین مناسب را بگنجانند بعلاوه افراد می توانند در سالاد خود از برگ های سبز تیره کاهو، فلفل سبز، فلفل قرمز، پیاز و گوجه فرنگی استفاده نمایند و با سرکه آن را خوش طعم نمایند؛ روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیراشباع و با یک باند مضاعف است که می توان در سالاد برای بهبود طعم آن استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می نماید: میوه ها دارای رنگدانه های مغذی و ارزشمندی هستند بعلاوه کارتنوئیدها ترکیبات شیمیایی هستند که در هویج، گوجه فرنگی و میوه های زرد وجود دارند که به وسیله بدن تجزیه شده و جذب بدن می گردد و به وسیله جریان خون از روده باریک به بافت های مختلف رفته و از DNA انسان محافظت می نمایند.

منبع:خبرگزاری فارس

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1810

به "حفاظت از DNA با مصرف میوه و سبزی فراوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از DNA با مصرف میوه و سبزی فراوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید