رؤیای پوچ 100 میلیارد دلاری عربستان در گردشگری

به گزارش مجله ستاره، کوشش های عربستان سعودی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به وسیله توسعه صنعت گردشگری نتیجه عکس داده است.

رؤیای پوچ 100 میلیارد دلاری عربستان در گردشگری

با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از فوربس، حکومت عربستان و در راس آن محمد بن سلمان ولیعهد جوان سعودی از سال 2016 گفتند که این کشور در کوشش برای توسعه اقتصاد غیرنفتی و تنوع بخشیدن به دیگر منابع درآمدزا غیر از نفت است و اهداف بلندپروازانه ای در این جهت ترسیم کرد.

طرح کلی ایجاد تنوع مالی در عربستان سعودی ویژن 2030 نام دارد که هدف آن ایجاد و توسعه صنایع جدید و اشتغال زایی است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در بهار سال 2016 گفت فکر می کنم تا سال 2020 میلادی به شرایطی دست یابیم که بدون فروش نفت، به حیات خود ادامه دهیم، اما در فاصله چهار ماه مانده به سرانجام سال 2020، شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) هنوز عامل اصلی در تامین اقتصاد این کشور و بودجه های دولت است.

در حالی که تا دو سال پیش 63 درصد از درآمدهای دولت از محل شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) تامین می شد، بر اساس گزارش بودجه عربستان سعودی در سال 2019، سهم درآمدهای نفتی عربستان در اقتصاد این کشور به 68 درصد رسیده است. دولت همچنین اقدام به اعمال مالیات های غیرنفتی چون مالیت بر ارزش افزوده نموده است اما فراوری ناخالص ملی غیرنفتی بهبود نیافته است.

سعودی ها در کوششند با ایجاد صنعت گردشگری نوین و توسعه آن عقب ماندگی خود را در این زمینه کاهش دهند و از طرح بزرگی پرده برداشته که باز هم با اهداف غیرواقعی و واهی همراه است.

یکی از این اهداف، پروژه عظیم گردشگری القدیه ریاض به عنوان یکی از اَبر پروژه های گردشگری در عربستان در قالب طرح ویژن 2030 است. طرح کلی پروژه القدیه در ماه ژوئن 2019 رونمایی شد که شامل پنج پروژه اصلی از جمله پارک، جاذبه های گردشگری و مرکز تجاری شهر است.

هم اکنون ساخت پارک موضوعی Six Flags در فاصله چند کیومتری ریاض در کانون توجهات واقع شده است. دیگر پروژه های بزرگ گردشگری عربستان همچون ساخت هتل ها و جاذبه های گردشگری نیز هنوز عملی نشده است.

عربستان سعودی اعلام نموده میخواهد به یکی از پنج کشور گردشگری در دنیا تبدیل گردد و این صنعت تا سال 2030 سهم 10 درصدی (بیش از 100 میلیارد دلار) در فراوری ناخالص ملی این کشور داشته باشد، این در حالی است که این کشور هنوز ویزای توریستی صادر نمی کند و اعلام نموده از ماه آینده این کار را انجام می دهد. سعودی ها پیش از این قرار بود از آوریل 2018 صدور ویزای توریستی را کلید بزنند که این اقدام تاکنون چند بار به تعویق افتاده است.

اهداف بلندپروازنه و غیرواقعی صنعت گردشگری عربستان را می توان با یک مقایسه با صنعت گردشگری ایالت فلوریداری آمریکا نشان داد. این ایالت جمعیتی برابر با عربستان دارد اما از نظر وسعت جغرافیایی یک دهم این کشور است. فلوریدا دارای آب و هوایی مناسب است در حالی که عربستان در بعضی از ماه ها با گرمای طاقت فرسایی رو به روست و متوسط دمای آن بیش از 110 درجه فارنهایت (بیش از 43 درجه سانتیگراد) است. فلوریدا در خاک آمریکاست و دسترسی بیش از 300 میلیون آمریکایی واقع شده است و علاوه بر این از انواع آزادی ها در مقایسه با عربستان برخوردار است. شهر میامی، جزیره کی وست، کمپانی دیزنی، استودیوهای کمپانی یونیورسال، زمین های معروف گلف، صنعت کشتیرانی تفریحی پررونق و .... برخوردار است و با همه این ویژگی ها میزان هزینه گردشگران در این ایالت در سال 2017 تنها 88.6 میلیارد دلار بوده است و حالا عربستان چطور می تواند تا سال 2030 میزبان حجمی از گردشگر باشد که 100 میلیارد دلار در این کشور خرج نمایند؟

تمامی پارک های موضوعی Six Flags (شامل 14 پارک در آمریکا، چین، مکزیک، کانادا) نیز در مجموع در سال 2018 درآمد 1.5 میلیارد دلاری داشته اند.

عربستان سعودی از ساخت مناطق گردشگری در دریای سرخ نیز خبرداده است اما جزئیاتی درباره این طرح نیز منتشر نشده و معین نیست چه کمپانی هایی و با چه سطح از آزادی عمل می توانند در این منطقه فعالیت نمایند.

سال 2020 در پیش روست و نفت همچون همواره مهم ترین منبع درآمدی عربستان محسوب می گردد. اگر این طرح های گردشگری در عربستان در جهت رسیدن به هدف ویژن 2030 (چشم انداز 2030) باشد به این معنا خواهد بود که بر خلاف گفته محمد بن سلمان، نفت تا سال های سال همچنان مهم ترین عامل مالی در عربستان خواهد ماند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 464

به "رؤیای پوچ 100 میلیارد دلاری عربستان در گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رؤیای پوچ 100 میلیارد دلاری عربستان در گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید