حمام سلطان امیر احمد کاشان

به گزارش مجله ستاره، غیر از زیبایی حمام، یکی از نمونه های منحصربه فرد بام های گنبدی، بر سقف این بنا ساخته شده، با شیشه های عدسی محدب تا نور به داخل برسد و از طرفی امکان دیدن فضای داخلی هم وجود نداشته باشد.

حمام سلطان امیر احمد کاشان

یکی از شهرهای تاریخی ایران، کاشان، با آثار تاریخی جذابی که دارد از معروف ترین شهرهای گردشگری ایران به شمار می رود. اما باید بدانیم باغ و حمام فین، تنها جاذبه های گردشگری کاشان نیستند؛ این شهر آینه ی تمام نمای تاریخ و پر است از جاذبه های تماشایی، که یکی از آن ها حمام سلطان امیر احمد است. تزئینات به کار رفته در این حمام و همچنین معماری ارزشمند آن، بی شک این اثر تاریخی را در زمره جذاب ترین حمام های ایران قرار داده است.

تاریخچه ای مختصر

با این که حمام سلطان امیر احمد در زمان سلجوقیان بنا شد، اما سربینه آن متعلق به دوره قاجاریه است، بعضی می گویند حمام روی ویرانه های حمام قبلی ساخته شده. همه حمام های کاشان بسیار اصولی و خلاقانه بنا شده اند، به طوری که وقتی جهانگردان زیادی در دوره صفوی به کاشان سفر کردند، حمام های کاشان را آثاری جذاب خواندند.

قوانین خاص ساخت حمام باعث شده که در زمره پیچیده ترین بناها قرار گیرد، مثلاً برای این که حمام گرم بماند و انرژی زیادی صرف گرم نگه داشتن آن نگردد، بنا را از سطح زمین پایین تر می ساختند.

در حمام سلطان امیر احمد گچ بری ها و آهک بری های جذاب، آن را به اثری خاص و تماشایی تبدیل نموده است. با آن کاشی های طلایی و آبی و همین طور نقوش ماهرانه، سقف های طاقی، نقاشی های دیواری و شیشه های رنگی. همه این ها جمعش می گردد بنای شاهکاری که یکی از مقاصد گردشگری پر بازدید در کاشان است.

این بنا از دو حمام کوچک و بزرگ تشکیل شده، حمام بزرگ شامل ورودی، سربینه، گرم خانه و خزینه، تون یا گلخن است.

ورودی

ورودی چندین فضا دارد (جلوخان، سردر ورودی، هشتی و راهروی ارتباطی) و در نهایت به رختکن ختم می گردد. در هشتی حمام سلطان امیراحمد، تزئینات به کار رفته در سقف تماشایی و جذاب است. در این جا دالان پر پیچ و خم را می بینید که نمی گذارد هوای گرم به راحتی از حمام خارج گردد.

سربینه

سربینه در واقع همان رختکن است و جذاب ترین قسمت آن، هوایی نیمه گرم دارد و به غیر از تزئینات و طراحی های به کار رفته، وجود نورپردازی ها هم جذابیت آن را دوچندان نموده است. 8 ستون؛ فضای سربینه را به دو قسمت تقسیم نموده اند. وسط سربینه، فواره ای بین حوضی 8 ضلعی، نیز خودنمایی می نماید.

گرم خانه

گرم خانه، همان جای حمام کردن است. تزئینات به کار رفته در این قسمت از حمام سلطان امیر احمد کمتر از سربینه است اما کاشی های معرقی که برای پوشاندن یک متر از دیوارها به کار رفته، جذابیت خاصی به این فضا داده است.

غیر از زیبایی حمام و آن همه جذابیت تماشایی، یکی از نمونه های منحصربه فرد بام های گنبدی، بر سقف این بنا ساخته شده است. چندین گنبد که با شیشه های عدسی محدب پوشیده شده اند تا نور به داخل برسد و از طرفی امکان دیدن فضای داخلی هم وجود نداشته باشد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 719

به "حمام سلطان امیر احمد کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام سلطان امیر احمد کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید