جشنواره ملی ایل سنگسر فرصتی برای تبدیل استان سمنان به مقصد سفر است

به گزارش مجله ستاره، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: جشنواره ایل سنگسر فرصت مناسبی برای تبدیل استان سمنان به مقصد سفر است.

جشنواره ملی ایل سنگسر فرصتی برای تبدیل استان سمنان به مقصد سفر است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، مهدی جمال امروز یکشنبه 24 شهریور در نشست هم اندیشی برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسری با حضور معاونان گردشگری استان های تهران، البرز، قزوین، قم و مازندران افزود: ایل سنگسری دارای پتانسیل بالایی است و جشنواره ایل سنگسری با توجه به قابلیت های استان و ایل سنگسری برگزار می شود.

نقش مهم جشنواره ایل سنگسر در رونق گردشگری سمنان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان نیز با تاکید بر اینکه رونق گردشگری نیاز به رویداد محوری دارد، گفت: جشنواره ایل سنگسر به عنوان یک رویداد ملی می تواند نقش مهمی در رونق گردشگری استان سمنان داشته باشد.

حبیب الله خجسته پور افزود: راستا کوچ ایل سنگسری به دلیل اینکه طولانی ترین راستا کوچ جهان را دارد، می تواند بسیار مورد توجه علاقمندان میراث معنوی باشد.

وی با بیان اینکه ایل سنگسری به دلیل تولیدات، لبنیات، سبک زندگی عشایری و ... قابل توجه است، بر توجه به سبک زندگی عشایری تاکید کرد و افزود: به فراهم شدن امکان اقامت مهمانان جشنواره در سیاه چادرهای عشایری توجه شود.

رئیس کانون هماهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: از تمام ظرفیت های موجود استانهای همجوار برای اطلاع رسانی جشنواره استفاده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: از ظرفیت انجمن ها و تورهای گردشگری و بخش خصوصی در این جشنواره استفاده شود.

دبیر جشنواره ملی ایل سنگسری نیز در این نشست گفت: از جشنواره سال 95 بیش از 40 هزار نفر بازدید کردند و این جشنواره به مطالبه عمومی مبدل شده است.

منصور بیرقی افزود: 13 کمیته برای جشنواره تشکیل شده و رژه گروههای عشایری، نمایش ماشین های آفرود، رونمایی از نمایشگاه صنایع دستی، پرواز پاراگلایدر، مسابقات اسب دوانی، نشست تخصصی در مورد دست بافته ها، جنگ شبانه ،جشنواره غذا و ... از جمله برنامه های جشنواره است.

وی با بیان اینکه ایل سنگسری در همه حوزه ها غنی هستند، گفت: برخورداری از زبان و تقویم مستقل با قدمت 3500 سال که ثبت ملی شده، اجرای طولانی ترین راستا کوچ جهان، 80 نوع لبنیات ، 40 نوع نان، رسم و رسوم و آیین های کهن، سیاه چادر عشایری منحصر به فرد و ... از جمله قابلیت های مهم ایل سنگسری است.

افتتاح دبیرخانه جشنواره

دبیرخانه جشنواره ملی ایل سنگسری با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان، معاونان گردشگری استانهای تهران، قزوین، قم، مازندران و البرز و جمعی از مسئولان در محل اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان افتتاح شد.

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان، هدف از برگزاری این جشنواره را اثرگذاری مثبت بر چهره منطقه و کشور، توانمند سازی جوامع محلی، معرفی و تبلیغ محصولات جدید گردشگری،کمک به برندسازی، آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت حوزه گردشگری، شناسایی علایق و سلایق بازار و مخاطب هدف گردشگری، ایجاد فرصت مناسب برای معرفی مقاصد گردشگری کمتر معرفی شده و حفظ و تقویت ارزش های فرهنگی، بومی و محلی عنوان کرد.

مهدی جمال افزود: این جشنواره با همکاری انجمن توسعه و آبادانی شهرستان مهدیشهر و انجمن دیده بانان ایل سنگسر برگزار می شود.

جشنواره ملی ایل سنگسر از 22 تا 24 آبان ماه امسال در شهرستان مهدیشهر برگزار می شود.

سنگسری ها شاخص ترین کوچندگان دامنه های البرز هستند. آن ها طولانی ترین راستا کوچ جهان را طی می کنند به طوری که فاصله دورترین نقطه ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از 1500 کیلومتر می رسد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 363

به "جشنواره ملی ایل سنگسر فرصتی برای تبدیل استان سمنان به مقصد سفر است" امتیاز دهید

1 کاربر به "جشنواره ملی ایل سنگسر فرصتی برای تبدیل استان سمنان به مقصد سفر است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره ملی ایل سنگسر فرصتی برای تبدیل استان سمنان به مقصد سفر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید