توصیه هایی برای یک برنامه غذایی سالم

توصیه کلی به داشتن یک رژیم غذایی متنوع گاهی ممکن است افراد را به اشتباه انداخته و موجب گردد که آنها در کنار مصرف موادغذایی سالم به خوردن غذاهای ناسالم نیز تشویق شوند.

توصیه هایی برای یک برنامه غذایی سالم

به گزارش خبرنگاران، متخصصان تغذیه و سلامت بر این باورند که به جای تاکید بر یک رژیم غذایی متنوع باید افراد را به دنبال کردن الگوهای تغذیه ای سالم حاوی مقادیر کافی سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل ها، دانه ها، محصولات لبنی کم چرب و روغن گیاهی و کاهش مصرف گوشت قرمز، نوشیدنی های شیرین، شکر و شیرینی ها تشویق کرد.

این بیانیه از انجمن قلب ایالات متحده شامل آنالیز مطالعاتی است که ارتباط بین طیف گسترده و متنوعی از غذاها و چاقی، خوردن غذا و کیفیت غذاها را پوشش داده اند. پیش از این موسسات بهداشت عمومی و دیگر سازمان های مربوطه آمریکایی تنوع غذایی و خوردن طیف مختلفی از غذاها را راهی مطمئن برای تغذیه مناسب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن اعلام نموده بودند.

اما متخصصان با اشاره به اینکه اغلب مردم ممکن است درک درستی از چگونگی رعایت تنوع غذایی نداشته باشند، شرح داده اند که توصیه به تنوع غذایی، بیشتر به دنبال کردن الگوهای نامناسب غذایی منجر می گردد که ممکن است با افزایش وزن و چاقی در جمعیت بزرگسالان همراه گردد.

در چنین الگوهای نامناسب غذایی به عنوان مثال مصرف موادی همچون حبوبات و غذاهای فرآوری گردیده بیش از حد می گردد در حالی که مصرف میوه ها، سبزیجات، ماهی و دیگر غذاهای مفید به حداقل می رسد.

آنالیز مطالعات فوق نشان می دهد که این نوع از وعده های غذایی حاوی انواع مختلفی از مواد غذایی کمتر سیرنماینده (مانند غلات سفید) هستند و باعث می شوند افراد به زیاده روی در خوردن روی بیاورند و در نتیجه کالری بیشتری گرفتن نمایند.

طیف مختلفی از غذاهای سالم را انتخاب کنید

این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که به جای خوردن انواع مختلف غذاها باید بر مصرف کافی محصولات گیاهی، منابع پروتئینی، محصولات لبنی کم چرب، روغن گیاهی و آجیل ها و محدود کردن مصرف شیرینی ها، نوشیدنی های شیرین و گوشت قرمز تاکید گردد.

متخصصان در این مطالعه متذکر شدند که برای جلوگیری از برداشت غلط، تاکید بر اصطلاح الگوی غذایی سالم به مراتب مفیدتر و معین تر از الگوی غذایی متنوع است.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، یکی از بهترین انواع رژیم غذایی، برنامه غذایی دَش (DASH) است که به مصرف مقدار بیشتری از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و خوراکی های لبنی کم چرب، مصرف مقدار مناسب گوشت و ماهی، آجیل و حبوبات و نیز میزان کمی از خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین گردیده با شکر و چربی های افزودنی توصیه می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توصیه هایی برای یک برنامه غذایی سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با توصیه هایی برای یک برنامه غذایی سالم

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید