تاثیر دندان عقل بر ترتیب بقیه دندان ها

به گزارش مجله ستاره، در سالیان پیش تصور بر این بود که رویش دندان های عقل سبب به هم ریختگی دندان ها (خصوصا دندان های جلویی فک پایین) می شوند. اما با انجام مطالعات مدون و علمی این فرضیه تقریبا رد شد. به یک نمونه از مطالعات صورت گرفته اشاره می کنم.

تاثیر دندان عقل بر ترتیب بقیه دندان ها

تاثیر دندان عقل بر ترتیب بقیه دندان ها

نویسنده:دکتر سیدمهدی هاشمی*

در سالیان پیش تصور بر این بود که رویش دندان های عقل سبب به هم ریختگی دندان ها (خصوصا دندان های جلویی فک پایین) می شوند. اما با انجام مطالعات مدون و علمی این فرضیه تقریبا رد شد. به یک نمونه از مطالعات اجرا شده اشاره می کنم.

در این مطالعه سه گروه افراد آنالیز شدند: افرادی که دندان های مرتبی داشتند و دندان های عقل شان هم وجود داشت؛ افرادی که دندان های مرتبی داشتند و جوانه دندان های عقل شان را در سنین قبل از رویش آنها با جراحی خارج نموده بودند و افرادی که دندان های مرتبی داشتند و به طور مادرزادی دندان عقل نداشتند. بعد از پیگیری این افراد تا سنین بالاتر مشاهده شد که تا حدود سنین 30 تا 35 سالگی نظم و ترتیب دندان های هر سه گروه به هم ریخت (به ویژه دندان های جلویی فک پایین). در نتیجه فرضیه تاثیر دندان عقل بر نامرتب شدن دندان ها رد شد. حالا باید دید که اگر دندان عقل علت نیست، پس عامل به هم ریختگی دندان ها در این سنین چیست؟ پاسخ در یک کلام، تئوری رشد سری - دمی است.

این تئوری می گوید هرچه از سمت جمجمه و صورت به سمت پاها برویم، رشد اندام های بدن طولانی تر و بیشتر خواهد بود و رشد آنها دیرتر به اتمام می رسد. در دوران نوزادی نسبت مقدار سر و صورت به کل بدن بین یک سوم تا یک چهارم است. این نسبت در سن 18 سالگی به یک هشتم می رسد. علت آن کوچک شدن و از بین رفتن جمجمه و صورت نیست بلکه علت رشد بیشتر و طولانی تر اندام ها نسبت به جمجمه و صورت است. به عبارت دیگر هر چه اندام از سر و صورت دورتر باشد رشد بیشتر و طولانی تر دارد.

این فرایند در خود صورت هم وجود دارد. رشد فک بالا به علت نزدیکی به جمجمه زودتر تمام می گردد و در مقایسه با فک پایین کمتر رشد می نماید. اسکلت فک پایین به رشد خود ادامه می دهد در حالی که رشد اسکلت فک بالا متوقف شده است. درنتیجه نامرتبی دندان ها حاصل می گردد. این فرایند رشدی تقریبا هم زمان با رویش دندان عقل است و به همین علت عامل این تغییرات را دندان عقل می دانستند.

پی نوشت ها :

*متخصص ارتودنسی

منبع: http://www.salamat.comمنبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1795

به "تاثیر دندان عقل بر ترتیب بقیه دندان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر دندان عقل بر ترتیب بقیه دندان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید