با علت مسری بودن خمیازه آشنا شوید

به گزارش مجله ستاره، خمیازه نفس عمیقی است که به شما یاری می نماید اکسیژن بیشتری به بدن تان وارد کنید.

با علت مسری بودن خمیازه آشنا شوید

به گزارش گروه وبگردی خبرنگاران،فقط کافی است یک نفر آن را انجام دهد تا بقیه هم دست به کار شوند. اما علت مسری بودن خمیازه چیست؟ ممکن است معلم هایتان به خاطر خمیازه کشیدن سر کلاس دعوایتان نموده باشند یا والدین تان با وانمود کردن به خمیازه به شما فهمانده باشند که دیگر وقت خواب است.

خمیازه کشیدن در یک جلسه رسمی بی ادبی است و تماشا کسی که خمیازه می کشد (حتی اگر جلوی دهانش را گرفته باشد) می تواند میل به خمیازه را درون شما هم به وجود بیاورد.

اما علت خمیازه کشیدن چیست و چرا مسری است؟ نظریه های مختلفی در این باره وجود دارد. برخی می گویند خمیازه در حقیقت نفس عمیقی است که به شما یاری می نماید اکسیژن بیشتری به بدن تان وارد کنید. با این همه، حقیقت این است که هنوز نظریه ای که همگان بر سر آن توافق داشته باشند وجود ندارد.

چرا انسان ها خمیازه می کشند؟

خمیازه کشیدن یک واکنش غیر ارادی بدوی است. بیشتر حیوانات خمیازه می کشند و انسان هم همین طور. پرنده ها، خزندگان، پستانداران و حتی برخی کوسه ها هم می توانند خمیازه بکشند. و احتمالاً آن ها هم دوست دارند علت مسری بودن خمیازه را بدانند!

خمیازه فقط زمانی که خسته هستیم اتفاق نمی افتد. دانشمندان بر این باورند که علت خمیازه به درجه حرارت مغز مرتبط است. پژوهش هایی که پیش از این اجرا شده نشان می دهد که زمانی که درجه حرارت پایین تر است خمیازه کمتر اتفاق می افتد. خمیازه کشیدن اکسیژن را داخل بدن می نماید و بدن برای خنک کردن درجه حرارت مغز از آن استفاده می نماید.

چرا خمیازه مسری است؟

چند علت وجود دارد: اولین علت خستگی است. علت دوم منعکس کردن رفتار دیگران است. تماشا فرد دیگری که هنگام یک سخنرانی کسل کنده خمیازه می کشد شما را هم بر آن می دارد که خمیازه بکشید چرا که شما هم در محیط و درجه حرارتی یکسان هستید. از آن جایی که ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم در صورتی که رفتاری را ببینیم که به نظرمان برای ما نیز مفید است آن را تقلید می کنیم. کارهای دیگری نظیر خنتماشا و خاراندن نیز در این دسته قرار می گیرند.

اگر در جایی گیر نموده اید که اطرافیان مدام خمیازه می کشند و شما نمی خواهید این کار را بکنید، برای چند دقیقه به وسیله بینی نفس های عمیق بکشید. این کار می تواند خمیازه تان را قطع کند و یا تعدادش را کاهش دهد.چند علت وجود دارد: اولین علت خستگی است. علت دوم منعکس کردن رفتار دیگران است. تماشا فرد دیگری که هنگام یک سخنرانی کسل کنده خمیازه می کشد شما را هم بر آن می دارد که خمیازه بکشید چرا که شما هم در محیط و درجه حرارتی یکسان هستید. از آن جایی که ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم در صورتی که رفتاری را ببینیم که به نظرمان برای ما نیز مفید است آن را تقلید می کنیم. کارهای دیگری نظیر خنتماشا و خاراندن نیز در این دسته قرار می گیرند.

اگر در جایی گیر نموده اید که اطرافیان مدام خمیازه می کشند و شما نمی خواهید این کار را بکنید، برای چند دقیقه به وسیله بینی نفس های عمیق بکشید. این کار می تواند خمیازه تان را قطع کند و یا تعدادش را کاهش دهد.

منبع: روزیاتو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1896

به "با علت مسری بودن خمیازه آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با علت مسری بودن خمیازه آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید