با این 9 روش سریع و خانگی، آفت دهان را درمان کن!

به گزارش مجله ستاره، آفت دهان یکی از بیماری های رایج و شایع می باشد که به صورت ضایعاتی بر روی زبان و لثه نمایان می شود. این عارضه نوعی اختلال ناشناخته است که ممکن است عوارض قابل توجهی نیز ایجاد کند. البته علت هایی را می توان سبب بروز این عارضه در نظر گرفت:

با این 9 روش سریع و خانگی، آفت دهان را درمان کن!
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • آلرژی به مواد غذایی مانند قهوه، شکلات، پنیر، آجیل و مرکبات
  • استرس
  • ویروس ها و باکتری ها
  • زخم های دهانی
  • تغذیه ضعیف
  • داروهای خاص

دیدیم که عوامل مختلفی بر نمایان شدن آفت دهان تاثیرگذار است بنابراین در این مقاله قصد داریم به روش ها و درمان خانگی آفت دهان بپردازیم پس با ما همراه باشید.

9 روش موثر و خانگی در درمان خانگی آفت دهان:

1- محلول آب و نمک:

شستشوی دهان با آب نمک یکی از روش های کارآمد در درمان این عارضه می باشد. گرچه ممکن است انجام این کار کمی دردناک باشد ولی محلول آب و نمک به علت داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی علاوه بر بهبود زخم، سبب خشک شدن آفت دهان شده و به همین دلیل از انتشار و عفونت آن جلوگیری می کند. برای درست کردن محلول آب و نمک نیاز است مراحل زیر را انجام دهیم:

  1. یک قاشق چایخوری نمک را در نصف فنجان آب گرم حل کنید.
  2. این محلول را به مدت 15 تا 30 ثانیه در دهان بچرخانید سپس آن را از دهان خود خارج کنید.
  3. در صورت لزوم این کار را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.

نمک خوب است یا بد؟

2- جوش شیرین:

جوش شیرین یکی از موادی است که خاصیت درمانی بسیار بالایی در زمینه های متفاوت دارد که از آن ها می توان به خاصیت ضدعفونی کنندگی و جلوگیری از عفونت اشاره کرد. جوش شیرین به علت دارا بودن خاصیت بازی، سبب تعادل PH زخم شده و بهبود آن را تسریع می بخشد. برای درست کردن جوش شیرین، مراحل زیر را انجام می دهیم:

  1. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف فنجان آب حل کنید.
  2. این محلول را به مدت 15 تا 30 ثانیه در دهان بچرخانید ، سپس آن را از دهان خود خارج کنید.
  3. در صورت لزوم این کار را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.

ترفندهای شگفت انگیز استفاده از جوش شیرین!

3- ماست:

بر طبق مطالعاتی که تا به امروز انجام شده است، کشت زنده پروبیوتیک ها مانند لاکتوباسیلوس ممکن است این عارضه را از بین ببرد. ماست یک ماده لبنی است که علاوه بر هزاران فایده ای که دارد، غنی از باکتری های پروبیوتیک است که بهبود این عارضه را تسریع می بخشد.

4- عسل:

عسل یکی از ماده های معجزه آسایی است که به علت خاصیت های ضد باکتریایی و ضد التهابی در درمان کاربرد های فراوانی دارد. عسل در کاهش درد، میزان و قرمزی آفت دهان تاثیر بسزایی دارد. همچنین عسل به جلوگیری از عفونت ثانویه نیز کمک می کند. البته باید به این موضوع توجه کنید که عسلی که شما استفاده می کنید طبیعی باشد چراکه عسل هایی که در فروشگاه ها موجود است در گرمای بسیار بالا پاستوریزه می شوند در نتیجه تمامی مواد مغذی آن که برای درمان وجود دارد، از بین می رود. برای استفاده، روزانه چهار بار عسل را روی ناحیه مورد نظر بمالید.

11 روش برای تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی

5- روغن نارگیل:

تحقیقات نشان داده است که روغن نارگیل خاصیت ضد باکتریایی دارد و همچنین به بهبود زخم کمک می کند. روغن نارگیل علاوه بر درمان بیماری می تواند از شیوع دوباره آن نیز جلوگیری کند به همین سبب می توان از آن به عنوان ماده پیشگیری کننده نیز استفاده کرد. برای استفاده میزان زیادی از روغن را در محدوده مورد نظر اعمال کنید و در صورت لزوم هر چند ساعت یکبار آن را تکرار کنید.

25 ماسک مو با روغن نارگیل

6- شیر منیزی:

این شیر حاوی منیزیم هیدروکسید می باشد. این ماده به علت خاصیت اسیدی که دارد سبب تعادل PH زخم شده و بهبود آن را تسریع می بخشد. البته این تعادل PH که با تغییر آن صورت می گیرد ممکن است سبب ایجاد مزه نامطبوعی شود ولی با این روش از رشد آن ها جلوگیری می کند. همچنین این شیر به عنوان روکشی روی زخم باعث تسکین درد و جلوگیری از سوزش می شود. برای استفاده از شیر منیزی مراحل زیر را انجام می دهیم:

  1. میزان بسیار کمی از این شیر را روی زخم خود استعمال کنید.
  2. پس از چند ثانیه دهان خود را بشویید.
  3. روزانه حداکثر سه بار این کار را تکرار کنید.

از معجزه شیر بیشتر بدانید

7- چای بابونه:

بابونه به عنوان یک درمان طبیعی برای بهبود زخم ها و کاهش درد استفاده می شود. بابونه حاوی ترکیب هایی از جمله آزولون و لوومول است که باعث می شوند بابونه خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی داشته باشد. همچنین بابونه تسکین درد را تسریع می بخشد. برای استفاده در ابتدا یک کیسه چای بابونه مرطوب را روی زخم گذاشته و پس از گذشت چند دقیقه آن را بردارید. همچنین می توانید دهان خود را با چای بابونه تازه دم کرده بشویید. این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید. نوترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی را می توانید در بخش سبک زندگی مجله اینترنتی خبرنگاران مطالعه کنید.

چه دمنوشی برای پیش گیری از کرونا بخوریم؟!

8- دهانشویه مریم گلی:

از چای مریم گلی برای درمان التهاب دهان استفاده می شود. دهان شویه مریم گلی به عنوان یک ماده شستشوی موثر در بسکمک از مسائل و آسیب های دهانی از جمله آفت استفاده می شود. این محلول خاصیت ضد باکتریایی، ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی داشته و همچنین ممکن است به تسکین درد نیز کمک کند. دهان شویه مریم گلی را به راحتی می توانید از داروخانه ها تهیه کنید و طبق دستورالعمل پیش بروید و همچنین می توانید خودتان آن را طبق مراحل زیر درست کنید:

  1. آب جوش را به 1 تا 2 قاشق غذاخوری برگ مریم گلی تازه اضافه کنید.
  2. حداقل برای 5 دقیقه آن ها را به سرعت مخلوط کنید.
  3. محلول حاصل را از صافی گذرانده و صبر کنید تا خنک شود.
  4. محلول حاصل را بر رو زخم استعمال کرده و بگذارید چند دقیقه روی آن بماند.
  5. سپس آن را خارج کرده و دهان خود را بشویید.

با چند ترفند خانگی و ساده از شر جای جوش خلاص شو!

9- سرکه سیب:

سرکه سیب از جمله ماده هایی می باشد که تقریبا برای درمان هر زخمی از جمله آفت دهان مفید می باشد. سرکه سیب به علت اسیدی بودن به از بین بردن باکتری هایی که سبب ایجاد درد می شوند کمک می کند. البته برخی از پزشکان بر این باورند که مواد اسیدی ممکن باعث وخیم شدن زخم ها و همچنین ایجاد زخم های نو شود. پس با احتیاط از آن استفاده کنید و در استفاده آن زیاده روی نکنید. برای استفاده از سرکه سیب مراحل زیر را انجام می دهیم:

  1. یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب ترکیب کنید.
  2. این محلول را به مدت 30 الی 60 ثانیه در دهان خود بچرخانید.
  3. پس از آن محلول را از دهان خود خارج کرده و دهان خود را بشویید.
  4. این کار را به مدت چند روز تکرار کنید.

انواع مقالات نو و متنوع در مجله اینترنتی خبرنگاران

چه زمانی برای درمان آفت دهان به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هریک از علائم زیر لازم است فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • زخم بیش از انداره طبیعی بزرگ است.
  • چندین زخم به طور همزمان نمایان شدند.
  • قبل از بهبودی زخم های قدیمی، زخم های نوی ایجاد شوند.
  • زخم ایجاد شده پس از مدت زمان دو هفته بهبود نیافت.
  • درد زخم به لب ها سرایت کند.
  • زخم باعث درد های غیر قابل تحمل شود.
  • درد حاصل از زخم خوردن و آشامیدن را سخت کند.
  • همراه با زخم، تب نیز نمایان شود.

در این مقاله با روش های مختلف برای درمان سریع و خانگی آفت دهان آشنا شدیم. شما چه روش هایی برای درمان قطعی آفت دهان پیشنهاد می کنید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منابع: medicinenet / healthline / chop

منبع: اُکالا
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1882

به "با این 9 روش سریع و خانگی، آفت دهان را درمان کن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این 9 روش سریع و خانگی، آفت دهان را درمان کن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید