بایک بیجینگ X55 با موتور مرسدس بنز ، آنالیز کراس اوور تازه دیار خودرو

به گزارش مجله ستاره، جدیدترین کراس اوور چینی بازار خودرو ایران بایک بیجینگ X55 است که به وسیله دیار خودرو فروخته خواهد شد. X55 در اردیبهشت ماه امسال فقط و فقط 51 مشتری در سراسر کشور چین داشت. این خودرو که یکصد و دوازدهمین کراس اوور کامپکت پر فروش چینی است به زودی با موتور 185 اسب بخاری به بازار ایران می آید.

بایک بیجینگ X55 با موتور مرسدس بنز ، آنالیز کراس اوور تازه دیار خودرو

بیت ران - محمد فتح اللهی: نخستین اخباری که درباره بایک بیجینگ X55 در ایران منتشر شد در ارتباط با شتاب آن بود. بسیاری از خبرگزاری ها در روزهای گذشته بر روی این موضوع تأکید کردند که محصول وارداتی نو دیار خودرو، شتاب زیر 8 ثانیه دارد.

گرچه بحث های مربوط به شتاب صفر تا صد کیلومتر، قوای فنی و… درباره هر خودرویی مجذوب نماینده است، اما باید به میزان علاقه مندی و رضایت مشتریان آن نیز توجه گردد.

بایک بیجینگ X55، کراس اوور کاملاً تازه نفسی در بازار خودرو چین است. این محصول در سال 2021 و در جریان برگزاری نمایشگاه Guangzhou رونمایی شد.

پیش از هر چیز باید بیان کرد که نام اصلی این خودرو در چین، Rubiks Cube (مکعب روبیک) است. اما Beijing Auto نام انگلیسی BAIC X55 II (بایک ایکس 55 دو) را هم برای آن انتخاب کرد.

نخستین نمونه های تولیدی و تجاری این خودرو در June سال قبل میلادی (تیر - خرداد 1401) به دست مشتریان رسید و فروش آن شروع شد. اما روند جلب مشتری و فروش این کراس اوور چینی در کشور اصلی را می توان ناامیدنماینده نامید.

در حالی که پر فروش ترین کراس اوورهای کامپکت چینی مانند HAVAL H6 و چانگان CS75 پلاس فروش 15 تا 20 هزار دستگاهی را در ماه دارند، X55 به زحمت به فروش 2000 دستگاهی در طول یکسال قبل رسید.

آمار فروش بایک بیجینگ X55 در بازار خودرو چین

June سال قبل، نخستین ماه عرضه این خودرو در چین بود. X55 در آن ماه پیروز شد 1613 مشتری برای خود پیدا کند.

در ماه جولای تعداد خریداران این خودرو به 2002 نفر رسید که رشد 24/1 درصدی فروش آن در مقایسه با ماه قبل، تا به امروز یک رکورد است.

آگوست قبل فروش این خودرو 28/7 درصد کاهش یافت و به 1427 دستگاه رسید. 0/9 درصد از مشتری های بایک بیجینگ X55 هم در ماه سپتامبر کم شد تا فروش آن به 1414 دستگاه برسد.

586 دستگاه از فروش این خودرو در ماه اکتبر کم شد تا با 41/4 درصد کاهش فروش فقط 828 خواستار خرید آن باشند. این روند در ماه نوامبر در ابعادی گسترده تر تداوم یافت.

بطوری که فروش X55 در چین به 465 دستگاه رسید. یعنی 43/8 درصد کمتر از ماه اکتبر که برابر خداحافظی با 363 مشتری بود. در دسامبر قبل 214 نفر بیشتر از ماه نوامبر به سراغ خرید این خودرو رفتند.

همین امر موجب شد تا فروش این خودرو در آخرین ماه سال قبل میلادی 46 درصد رشد کند و به 679 دستگاه برسد. اما این روند در ماه های ابتدایی امسال میلادی تکرار نشد.

بطوری که در ماه ژانویه 351 دستگاه (48/3% افت) و در فوریه 231 دستگاه (34/1% افت) از این خودرو تحویل خریداران آن شد.

March امسال بیشترین فروش بایک بیجینگ X55 در چین رقم خورد. فروش این خودرو در آن ماه به 665 دستگاه رسید که 187/8 درصد بیشتر از ماه فوریه بود.

اما فروش 51 دستگاهی در ماه May به معنای افت 92/3 درصدی فروش این خودرو در طول یک ماه بود. یعنی 614 دستگاه فروش کمتر در مقایسه با ماه March.

X55 در سال 2022 سهم 15/13 درصدی در سبد Beijing Auto داشت. اما فروش کم در ماه های قبل، سهم فروش آن را به 6/29 درصد رساند.

طراحی ظاهری و داخلی بایک بیجینگ X55

در زمان ورود به بایک بیجینگ X55 متوجه خواهید شد که چرا این خودرو در مقایسه با رقبایش فروش پایینی دارد. بسیاری از مراجع خبری کیفیت داخل کابین این خودرو را بسیار پایین توصیف کردند. حتی بعضی رسانه ها دکمه های روی فرمان را مقرون به صرفهترین متریال پلاستیک ممکن در دنیا توضیح دادند.

اما در داخل این خودرو جزئیات دیگری هم برای خودنمایی وجود دارد. نمایشگر لمسی 14/6 اینچی و HUD (نمایشگر اطلاعات کلاستر بر روی شیشه جلو) مواردی هستند که در کراس اوورهای رده میانه چینی نمی توان دید. اما X55 از آنها برخوردار است. گفتنی است که نمایشگر لمسی این خودرو قدرت خود را از Harmony OS که سیستم عامل Huawei است دریافت می نماید.

به غیر از این موارد، پنل تاچ سیاه رنگی در کنار این نمایشگر لمسی وجود دارد. سرنشین کناری با استفاده از کلیدهای لمسی این بخش قادر است به منو اصلی این صفحه نمایش دسترسی سریعتری داشته باشد.

بایک بیجینگ X55 در بسیاری از زاویه ها یادآور خودروهای دیگری از مارکت کشور چین است. نمای روبه رو این خودرو ترندی را دنبال می نماید که در چانگان UNI-T هم می توان آن را مشاهده کرد.

در نمای کناری کمی BYD Yuan Plus را می توان دید و کمی هم چاشنی سری ID فولکس واگن به آن اضافه شد. در نمای عقب اما بایک بیجینگ X55 شبیه به خودرو دیگری در کلاس خود نیست.

بطور کلی می توان پکیج ظاهری این خودرو را قابل قبول توصیف کرد. پکیجی که در نگاه اول شما را به یاد خودروهای الکتریکی می اندازد. اما اینطور نیست و بایک بیجینگ X55 مجهز به موتور درون سوز است.

مشخصات فنی بایک بیجینگ X55 دیار خودرو

موتور بایک بیجینگ X55

بیجینگ ایکس 6 (Beijing X6)، X55، معکب روبیک یا هر نام دیگری که این خودرو را می توان صدا کرد، با موتور 1/5 لیتری (1498 سی سی) توربو چهار سیلندر به دست مشتریان می رسد.

این قوای محرکه تنها انتخاب خریدار این کراس اوور چینی است. از آنجایی که Beijing Auto با برندهایی مانند مرسدس بنز و هیوندای شراکت دارد، موارد جالبی هم در بخش فنی این خودرو یافت می گردد.

براساس اطلاعات Beijing Autoاین کراس اوور کامپکت از قطعات موتور دو لیتری توربو مرسدس بنز که در GLC یافت می گردد استفاده می نماید. البته این بدان معنا نیست که بایک بیجینگ X55 رفتاری شبیه به محصولات مرسدس بنز در زمان رانندگی دارد.

موتور بایک بیجینگ X55

چرا که قدرت 185 اسب بخاری موتور A156T2H این خودرو که در دور 5500 به دست می آید، ارتباطی به آلمانی ها خصوصاً GLC ندارد. البته بعضی رسانه های چینی قدرت واقعی این موتور را 174 اسب بخار میزان گیری کردند.

گشتاور خروجی این موتور 305 نیوتن متر است که در میان دورهای 1500 تا 4250 راننده می تواند برترین استفاده را از آن داشته باشد.

بایک بیجینگ X55

خوشبختانه این کراس اوور چینی را فقط و فقط می توان با گیربکس اتوماتیک خریداری کرد. اما این گیربکس 7G-Tronic مرسدس بنز نیست و یک 7 سرعته دو کلاچه تر (WDCT) قدرت و گشتاور قوای محرکه را به محور جلو می رساند.

در زیربندی این خودرو هم مورد مجذوب نماینده و عجیب و غریبی به چشم نمی خورد. ترکیب تعلیق مک فرسون در جلو و مالتی لینک در عقب همان نسخه ای است که بسیاری از هم سگمنتی های بایک بیجینگ X55 دیار خودرو از آن استفاده می نمایند.

امکانات رفاهی بایک بیجینگ X55

این کراس اوور را در چین بنا به سطح آپشن ها و تریم های موجود می توان با رینگ های 18 و 19 اینچی خریداری کرد. طول، عرض و ارتفاع X55 برابر است با 4620×1886×1680 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم 2735 میلیمتر اعلام شد. یعنی با خودرویی روبه رو هستیم که ابعاد آن از هوندا CR-V کمی بیشتر است. حجم محفظه بار این کراس اوور چینی 350 لیتر است و خبری هم از تایر زاپاس فول سایز در آن نیست.

ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانه های کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی و کنترل فشار باد تایرها در تمامی مدل ها استاندارد هستند.

ایربگ راننده و سرنشین کناری هم در همه نسخه ها وجود دارند. اما فقط نسخه های فول بایک بیجینگ X55 ایربگ های جانبی و پرده ای دارند.

سنسور پارک جلو هم فقط در نسخه های فول مشاهده می گردد. اما مدل های پایه این خودرو هم سنسور پارک عقب را دارا هستند. هشدار بازشدن درب ها، دوربین 360 درجه (دوربین دید عقب در نسخه های معمولی)، کروز کنترل آداپتیو (کروز معمولی در نسخه های پایه)، امکان انتخاب حالات رانندگی و هشدار خستگی راننده هم در همه نسخه ها وجود دارند.

اما پارک اتوماتیک و پارک به وسیله ریموت مخصوص مدل های فول بایک بیجینگ X55 هستند. ترمز پارک برقی، کنترل حرکت خودرو در سربالایی ها و سرازیری ها هم امکانی استاندارد در همه نسخه ها هستند.

البته مدل های فول این خودرو هشدار نقاط کور، رادار خطی، کنترل حرکت در بین خطوط، تابلو خوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و عقب، تعویض خطوط اتوماتیک، سانروف پانورامیک بازشو و روف رک را هم به خریدار عرضه می نمایند.

امکانات بیشتر در نسخه های گرانتر

ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، درب صندوق عقب برقی، گرمکن فرمان، HUD، دوربین ثبت وقایع و شارژر وایرلس تلفن همراه فقط در نمونه های فول مشاهده می شوند.

البته لیور دنده الکترونیکی (در همه مدل ها)، نمایشگر 10/25 کلاستر، صندلی های مجهز به گرمکن و سردکن، نورپردازی داخلی با امکان انتخاب 10 رنگ، کنترل کیفیت هوای داخل کابین، امکان تصفیه هوا با فیلترهای PM2.5 و یونیزه، سنسور باران و ایرکاندیشن دو نقطه ای هم مختص خریدارانی است که مبلغ پرداختی بالاتری دارند.

نمایشگر 14/6 اینچی لمسی (10/1 اینچی در نسخه های مقرون به صرفه)، سیستم عامل هارمونی OS (اندروید در نسخه های مقرون به صرفه)، دوربین تشخیص چهره (در نسخه های فول)، 8 اسپیکر برای سیستم صوتی (4 اسپیکر در نسخه های مقرون به صرفه)، چراغ های LED به همراه چراغ روشنایی روز، برف پاکن عقب و خروجی تهویه برای سرنشینان ردیف دوم هم تکمیل نماینده فهرست امکانات رفاهی این خودرو هستند.

قیمت بایک بیجینگ X55 در بازار خودرو چین

بایک بیجینگ X55 با شتاب 7/84 ثانیه ای گزینه مجذوب نمایندهی برای خرید به نظر می رسد. اما باید توجه داشت که دست یابی به چنین عددی در شهری مانند تهران با ارتفاع 900 تا 1800 متری از سطح دریا غیر ممکن است.

این کراس اوور چینی در کشور مبدا از 89/900 یوان (664/361/000 تومان) تا 143/900 یوان (1/063/421/000 تومان) بنا به سطح آپشن ها و امکانات رفاهی آن قابل خرید است.

پس بعید نیست دیار خودرو در زمان فروش این خودرو، آن را در محدوده قیمتی 2 میلیارد تومان به دست مشتری ایرانی برساند. خریداران آینده، این خودرو را در حالی تحویل خواهند گرفت که X55 نه فقط در میان کراس اوورهای پر فروش و مطرح چینی نیست، بلکه کیفیت مترال آن هم در مقایسه با رقبایی چون چانگان هم پایین تر است.

متاسفانه تا حدود 10 تا 15 سال آینده که خودروهای کره ای، ژاپنی، آلمانی و… بازار ایران کاملاً فرسوده و مستهلک شدند، چینی ها بطور کلی بازار ایران را در دست خواهند گرفت.

آن روز با حسرت به روزهای فکر خواهیم کرد که با پرداخت چنین مبالغی، خودروهای بهتری می توانستیم خریداری کنیم. اما حال که مقرر کردند شعبه خاورمیانه برندهای چینی باشیم، چاره ای جز خرید این خودروها را نداریم. چرا که ما سالهاست درب ها را به روی برندهای معتبر دنیای بستیم.

شاهین اتوماتیک چگونه است؟ + امکانات و شرایط فروش سایپا

آیا سامانه کنترل پایداری اجباری می گردد؟ / چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

کوییک GX چگونه است؟ / مشخصات فنی + شرایط فروش کوییک GX

تست تارا اتوماتیک ؛ نرم و پایدار اما کم توان

منبع: بیت ران
انتشار: 28 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1402 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2236

به "بایک بیجینگ X55 با موتور مرسدس بنز ، آنالیز کراس اوور تازه دیار خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایک بیجینگ X55 با موتور مرسدس بنز ، آنالیز کراس اوور تازه دیار خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید