این گونه وزن بچه ها را کنترل کنید

به گزارش مجله ستاره، خبرنگاران:یک کارشناس تغذیه گفت: انتخاب و آماده سازی هوشمندانه غذا ها، اولین گام در کنترل وزن بچه ها است.

این گونه وزن بچه ها را کنترل کنید

به گزارش مجله ستاره به نقل از مجله ستاره، منیره دادخواه، کارشناس تغذیه در خصوص چاقی بچه ها در کشور اظهار کرد: شیوع اضافه وزن و چاقی بچه ها مسئله ای است که در بیشتر کشورها از جمله ایران رو به افزایش بوده و علت اصلی آن شیوه زندگی خانواده ها در عصر حاضر است.

او افزود: در کنار بی تحرکی یا کمی فعالیت بدنی روزانه، مقدار و بار مصرف مواد غذایی پر کالری (مواد غذایی حاوی چربی و قند زیاد) افزایش قابل توجه ای پیدا نموده و بچه ها نیز از این معضل مستثنی نیستند.

دادخواه ادامه داد: زندگی ماشینی امروز و مشغله زیاد خانواده ها باعث شده که والدین فرصت کافی برای گذراندن زمان با بچه ها خود و آماده سازی غذا در منزل را نداشته باشند. این مسئله سبب شده، هم دفعات مصرف غذاهای آماده ، انواع فست فود و میان وعده های پرکالری و کم ارزش ، افزایش یابد و هم زمان تخصیص یافته به ورزش و تحرک بدنی در هفته ناچیز باشد.

این کارشناس تغذیه در خصوص رژیم غذایی بچه ها گفت: معمولا به بچه ها که در سن رشد هستند، رژیم کاهش وزن داده نمی گردد ولی وقتی میزان مصرف غذایی آنها مطابق با احتیاج روزانه شان بر حسب سن و جنس باشد، به طبع به کنترل وزن و پیشگیری از چاقی یاری خواهد نمود.

دادخواه افزود: برای دریافت غذایی که متناسب با احتیاج بچه ها باشد ، باید هم به سبد خرید و هم به سفره غذایی خانواده توجه گردد. مخصوصا در خصوص بچه ها دبستانی و پیش دبستان که عمده مصرف غذایی آنها وابسته به این دو بخش (سبد خرید و سفره غذای خانواده) است. جایگزین کردن انواع میوه و سبزی، لبنیات کم چرب و خشکبار به جای انواع شیرینی، آبمیوه صنعتی، نوشابه، شکلات و آبنبات، کیک و کلوچه و بیسکویت ، چیپس، پفک و….. در سبد خرید خانواده، تاثیر بسزایی در پیشگیری و کنترل چاقی خواهد داشت.

او بیان نمود: تهیه و آماده سازی هوشمندانه غذا برای وعده های اصلی روزانه (صبحانه ، ناهار وشام) نیز حائز اهمیت است. به زبان ساده، کاهش بار مصرف غذاهای سرخ نموده و چرب ، عدم استفاده از قند و شکر در تهیه غذاها، کاهش بار و مقدار مصرف برنج ساده و نان سفید و در نهایت استفاده بیشتر از سبزی ها و حبوبات از جمله اقدامات مثبت در این زمینه است.

این کارشناس تغذیه نظارت بر وعده ها و میان وعده های غذایی، تنظیم ساعت خواب شبانه و میزان فعالیت و تحرک بدنی روزانه بچه ها را از گام های بعدی، موثر در کنترل وزن دانست.

دادخواه به تغذیه بچه ها در بحران کرونا و تعطیلی مدارس اشاره نمود و گفت: به واسطه بحران کرونا که مدارس تعطیل شد، متاسفانه بچه ها و نوجوانان فرصت فعالیت بدنی و بازی های حرکتی در مدرسه و زنگ ورزش را از دست داده اند، اما خانواده ها می توانند برای جبران این مسئله تا حدودی با توجه به امکانات خود، فرصت هایی را برای این مهم، فراهم نمایند.

او با ذکر چند مثال شرح داد: بهتر است ساعات بازی و فعالیت های نشسته در روز را محدود کنید. زمانی را به انجام نرمش و حرکات ورزشی در منزل اختصاص دهید. در صورت امکان شرایطی را برای دوچرخه سواری، اسکیت ، بازی با توپ ، طناب بازی و …. در پارکینگ یا فضاهای سبز نزدیک منزل (در شرایطی که امکان فاصله گذاری اجتماعی باشد) فراهم کنید و در نهایت از فرصت آخر هفته برای پیاده روی، دویدن و کوهنوردی بهره ببرید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1261

به "این گونه وزن بچه ها را کنترل کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این گونه وزن بچه ها را کنترل کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید