اختلافات ریشه دار قطر با عربستان به زودی قابل حل نیست

به گزارش مجله ستاره، به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، قطر اطمینان دارد که اختلافات با ایران در موضوعات کوچک قابل حل است، اما اختلافات ریشه دار این کشور با عربستان سعودی برای مدیریت دنیا عرب به زودی قابل حل نخواهد بود.

اختلافات ریشه دار قطر با عربستان به زودی قابل حل نیست

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در مورد نزاع قطر با کشورهای عربی و تزلزل تشکیل محور ضد ایرانی ترامپ، با اشاره به اینکه اختلافات ریشه دار قطر با عربستان به زودی قابل حل نیست، بیان داشت: تحولات بسیار سریع در حوزه خلیج فارس از اختلافات سال­ های گذشته حکایت دارد که علی رغم تشکیل شورای همکاری خلیج فارس تداوم داشته است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه شورای همکاری خلیج فارس با موضوع عربستان سعودی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و حمایت مستقیم از صدام تشکیل شد، یادآوری کرد: با این حال اختلافات این کشورها با عربستان به قوت خود باقی بوده است. اختلافات ارضی و مرزی بین قطر و عربستان پابرجا است که این موضوع بعضی از اوقات به شدت بروز می نماید.

وی با توجه به اینکه اختلافات طرفین در روزهای اخیر علی رغم حضور ترامپ در منطقه و کوشش وی برای تشکیل ناتوی عربی تشدید شده است، اشاره داشت: قطر سال­ های متمادی مناسبات خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است. اختلاف این کشور با ایران از مسئله سوریه و حمایت قطری ها از داعش ایجاد شد. حال این کشور به این نتیجه رسیده که با توجه به سرکوب داعش در عراق و سوریه دیگر نقطه اختلافی با جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تأکید بر نیازمندی قطر برای ارتقای مناسبات خود با ایران گفت: علی رغم اینکه قطر در پشت پرده به حمایت خود از داعش ادامه خواهد داد، اما برای این کشور ارتباط با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مقتدر در منطقه بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه قطر اطمینان دارد اختلافات با ایران در موضوعات کوچک قابل حل است، افزود: با این­ حال اختلافات ریشه دار این کشور با عربستان سعودی برای مدیریت دنیا عرب به زودی قابل حل نخواهد بود؛ بنابراین به نظر می رسد قطر به پشتوانه جمهوری اسلامی ایران در منطقه کاملاً نیازمند است. حتی این کشور از اختلافات فکری و اعتقادی میان ایران و عربستان می تواند بهره برداری کند؛ لذا کوشش می نماید اختلافات خود با جمهوری اسلامی ایران را حل وفصل کند.

صدرالحسینی با اشاره به ناکامی ریاض در ارتباط با کشورهای منطقه تأکید داشت: عربستان بیش از ربع قرن نقش برادر بزرگ­تر و پدرخوانده برای کشورهای عربی منطقه بازی نموده است، اما علی رغم صرف هزینه های هنگفت در کشورهای منطقه از جمله قطر، کویت و امارات نتوانسته سود ببرد؛ بنابراین اختلافات آن ها بر سر موضوعات مختلف آشکار شده است. مفتی اعظم عربستان نیز اخیراً گفت که قطری ها حق ندارند خود را وهابی بنامند. وی همچنین گفت که مسجد بزرگ قطر که به نام عبدالوهاب نام گذاری شده است، باید تغییر نام داده گردد.

وی با توجه به اینکه کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور مقتدر منطقه نیازمند هستند، عنوان نمود: بر این اساس این کشورها باید رابطه خود را با ایران به صورت بسیار شفاف و کمترین اختلاف اعلام نمایند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سفر ترامپ به منطقه و قرار دادن ثقل اقدامات خود در عربستان تأکید داشت: کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که به هیچ عنوان نمی توانند به عربستان اتکا نمایند؛ چراکه ریاض آمادگی دارد از این کشورها به ازای ثمن بخس چشم بپوشد. بر این اساس کشورهای منطقه ارتباط خود را با جمهوری اسلامی ایران باز تنظیم می نمایند. آن ها کوشش می نمایند گذشته خود را به شکلی جبران نمایند تا ایران از آن ها احساس رضایت داشته باشد.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 784

به "اختلافات ریشه دار قطر با عربستان به زودی قابل حل نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلافات ریشه دار قطر با عربستان به زودی قابل حل نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید