آیین های سه مرحله اصلی گذار در شهرستان چابهار سیستان و بلوچستان آنالیز شد

به گزارش مجله ستاره، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آیین های سه مرحله اصلی گذار در شهرستان چابهار سیستان و بلوچستان آنالیز شد.

آیین های سه مرحله اصلی گذار در شهرستان چابهار سیستان و بلوچستان آنالیز شد

نازنین نوری نژاد، کارشناس پژوهشکده مردم شناسی و مجری طرح این مطلب را در نشست گزارش به همکار طرح آنالیز مردم شناختی آیین های گذار: استان سیستان و بلوچستان شهرستان چابهار مطرح و توضیح داد: آیین گذار یا تشرف مراحل مهم یا نقطه های عطف تأثیرگذار در زندگی آدمی است که دارای مفاهیم دینی و روانی خاصی بوده و همراه با مناسک و مراسم آیینی ویژه ای که نشانگر بازآفرینی تلویحی آفرینش بشمار می آید، همراه است و برای فرد هویت تازه ای در میان گروه نو ایجاد می نماید.

او با بیان اینکه این مناسک، آیین های مربوط به سه مرحله اساسی تولد یا شروع دوران کودکی، مرحله بزرگسالی و بلوغ و ازدواج و پس از آن مرگ را شامل می گردد، اضافه کرد: در میان اقوام مختلف ایرانی از گذشته تا کنون مراسمی که بیانگر گذار یک فرد از مرحله ای به مرحله دیگر زندگی است، به شیوه های گوناگون و براساس کهن الگوها برگزار می گردد.

این پژوهشگر اظهار کرد: نماد و نشانه ها در آیین که به شکل های گوناگونی تجلی یافته، براساس ساختار فکر آدمی است که طبق ناخودآگاه جمعی شکل گرفته و بن مایه های مشترکی دارد.

او گفت: در این پژوهش، آیین های سه مرحله اصلی گذار و در کنار آن مراسم عید قربان به عنوان یک گذر در میانه زندگی فرد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان آنالیز شده که گامی در جهت ثبت و ضبط فرهنگ و آیین ایران است.

نوری نژاد اضافه کرد: بعلاوه، به کارکردهای بعضی آداب و رسوم و آیین انجام گرفته در هر یک از مراحل گذار (تولد، بلوغ و ازدواج و مرگ) پرداخته شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 27 بهمن 1401 بروزرسانی: 27 بهمن 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2202

به "آیین های سه مرحله اصلی گذار در شهرستان چابهار سیستان و بلوچستان آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین های سه مرحله اصلی گذار در شهرستان چابهار سیستان و بلوچستان آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید