9 روش درمان فشار خون بدون دارو

به گزارش مجله ستاره، درمان فشار خون بدون دارو موضوعی ست که در این مقاله از خبرنگاران مارکت به آنالیز آن خواهیم پرداخت. فشار خون یکی از بیماری های رایج در چند دهه اخیر است که سلامت افراد را تهدید می نماید. شما تنها با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی و تغذیه خود می توانید کنترل فشار خون بدون استفاده از داروی شیمیایی را به راحتی تجربه کنید. درمان فشار خون بدون دارو به شما یاری می نماید تا در کنار کنترل فشار خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را هم کاهش دهید. اگر شما هم از مشکل فشار خون رنج می برید، با ما همراه باشید تا به آنالیز روش های کنترل فشار خون بدون استفاده از داروی شیمیایی بپردازیم.

9 روش درمان فشار خون بدون دارو

انواع فشار خون

فشار خون، نیرویی ست که خون شما به دیواره رگ های موجود در بدن وارد می نماید. قلب وظیفه پمپاژ خون را به تمام شریان های بدن دارد و فشار خون باعث باز و بسته شدن اندازه سرخرگ ها می گردد.

در زمان پمپاژ، قلب مواد غذایی و اکسیژن را از طریق خون به تمام اندام های بدن می رساند. انواع فشار خون به دو دسته فشار خون سیستولی و دیاستولی تقسیم می گردد. اولین مورد از انواع فشار خون، فشار سیستولی نام دارد که نیروی قلب برای پمپاژ خون را نشان می دهد و باید اندازه آن کمتر از 120 میلی متر جیوه باشد.

دومین مورد از انواع فشار خون، فشار دیاستولی یا مینیمم است که در صورت افزایش فعالیت های روزانه و استرس، ممکن است دچار تغییر گردد. اندازه نرمال فشار خون دیاستولی بین 80 تا 120 میلی متر است. در صورتی که هرگونه تغییر را در هر دو مورد از انواع فشار خون خود متوجه شدید، هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

حتما بخوانید: درباره کاهش قند خون چه می دانید؟ [راه چاره+تغذیه]

آنالیز روش های درمان فشار خون بدون دارو

وزن خود را کاهش دهید

اولین روش برای کنترل فشار خون بدون استفاده از داروی شیمیایی، رسیدن به وزن ایده آل است. فشار خون اغلب در افرادی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر به چشم می خورد. مطمئن باشید، کاهش وزن هر چند اندک، تاثیر زیادی در درمان فشار خون بدون دارو دارد. افرادی که دارای چربی بیشتری در ناحیه دور کمر خود هستند بیشتر به بیماری فشار خون دچار می شوند.

به طور منظم ورزش کنید

داشتن فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی روزانه، یکی دیگر از روش های درمان فشار خون بدون دارو است؛ اما توجه کنید در صورتی که ورزش و فعالیت های روزانه خود را متوقف کنید، احتمال بازگشت فشار خون، بسیار بالا خواهد بود. برای کنترل فشار خون بدون استفاده از داروی شیمیایی به یاری ورزش می توانید از ورزش های هوازی یاری بگیرید. انواع ورزش های هوازی شامل پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری ست. بعلاوه شما می توانید از سایر فعالیت های ورزشی مانند شنا یا رقصیدن هم بهره ببرید.

حتما بخوانید: غذاهایی که در کاهش قند خون موثرند

از مصرف نمک بپرهیزید

اندازه مصرف نمک، تاثیر مستقیمی در فشار خون دارد. اگر چه اندازه کمی از نمک در رژیم غذایی می تواند باعث سلامت قلب شما گردد؛ اما در صورتی که از فشار خون بالا رنج می برید، اندازه مصرف نمک روزانه خود را به حداقل برسانید.

در نظر داشته باشید که بسیاری از غذاهای آماده دارای اندازه زیادی نمک هستند؛ به همین دلیل قبل از خرید، با دقت برچسب ارزش غذایی آن را آنالیز کنید. به یاد داشته باشید که کنترل اندازه نمک مصرفی یکی از راه های درمان فشار خون بدون دارو است.

سیگار را ترک کنید

بعد از کشیدن هر نخ سیگار، فشار خون تا دقایقی افزایش می یابد. به همین دلیل، ترک سیگار یکی از روش های رایج درمان فشار خون بدون دارو است. علاوه بر آن، ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به طور کلی باعث بهبود سلامت شما می گردد.

مصرف کافئین را کاهش دهید

تا به امروز تحقیقات بسیار زیادی در خصوص نقش کافئین در افزایش فشار خون اجرا شده است؛ اما هیچ یک به اطلاعات دقیقی دست نیافتند. در موارد نادر، مصرف کافئین می تواند فشار خون شما را به اندازه بسیار جزئی افزایش دهد.

افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی خود از کافئین استفاده می نمایند، تاثیر بسیار کمتری از مصرف کافئین در فشار خون خود مشاهده خواهند کرد؛ اما اگر در پی کنترل فشار خون بدون استفاده از داروی شیمیایی هستید، سعی کنید مصرف کافئین را کاهش دهید.

حتما بخوانید: کافئین چیست و در چه مواد غذایی یافت می گردد

از استرس دوری کنید

یکی از روش های درمان فشار خون بدون دارو، دوری کردن از استرس و تجربه زندگی آرام است. استرس مزمن باعث افزایش فشار خون می گردد. بهتر است برای انجام این کار، زمانی را برای خود در نظر بگیرید و به ابعاد مختلف زندگی خود فکر کنید و عامل اصلی استرس را در زندگی خود شناسایی و رفع کنید.

مطمئن باشید کاهش استرس یکی از روش های کنترل فشار خون بدون استفاده از داروی شیمیایی است. تعدادی از موارد استرس زا در زندگی تمامی افراد وجود دارد که قابل حل شدن نیستند؛ در این صورت گرفتن مشورت از یک متخصص اعصاب و روان، تاثیر بسزایی در کاهش استرس و در نتیجه کاهش فشار خون شما خواهد گذاشت.

از عرقیات گیاهی بهره ببرید

درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی یکی از روش های کنترل فشار خون بدون استفاده از داروی شیمیایی است. در طب سنتی بر درمان فشار خون بدون دارو به یاری عرقیات گیاهی توجه بسیاری شده است. از جمله عرقیات مناسب جهت استفاده برای پایین آوردن فشار خون، می توان به مواردی چون عرق زالزالک، زیرفون، بومادران، زیره سیاه و هل اشاره نمود.

حتما بخوانید: 7 مورد از خواص گیاه خارشتر

از آبلیمو در کنار غذا بهره ببرید

از جمله راه های کنترل فشار خون بدون استفاده از داروی شیمیایی، پایین آوردن فشار خون با آبلیمو است. پایین آوردن فشار خون با آبلیمو یکی از برترین درمان های شناخته شده در سراسر دنیا است. استفاده از آبلیمو باعث نرم و انعطاف پذیرشدن رگ های خون می گردد و سطح فشار خون را کاهش می دهد.

لیمو و آب آن دارای اندازه زیادی ویتامین C هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان، عملکرد فوق العاده ای دارند و می توانند رادیکال های آزاد را از بدن دفع نمایند. افزایش اندازه تری گلیسیرید در خون باعث افزایش وزن می گردد؛ در نتیجه مصرف مداوم آبلیمو باعث کاهش سطح تری گلیسرید خون می گردد و علاوه بر کاهش وزن، در کاهش فشار خون تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت.

تغذیه مناسب خود را داشته باشید

پیروی از رژیم غذایی سالم، یکی از روش های درمان فشار خون بدون دارو است. استفاده از مواد غذایی حاوی پتاسیم و منیزیم، فشار خون را به طور شگفت انگیزی کاهش می دهد. در ادامه، بعضی از خوراکی های پایین آورنده فشار خون را به شما معرفی می کنیم.

خوراکی های پایین آورنده فشار خون

  • مرکبات
  • سالمون و سایر ماهی های دارای امگا 3 بالا
  • تخم کدو تنبل
  • بعضی از حبوبات مانند لوبیا و عدس
  • انواع توت خشک
  • پسته
  • هویج
  • کرفس
  • کلم بروکلی
  • گوجه فرنگی
  • ماست یونانی
  • اسفناج
برای خرید سبزیجات از خبرنگاران کلیک کنید!

راههای کاهش فشار خون مینیمم

در ادامه راههای کاهش فشار خون مینیمم را به روش های طبیعی و بدون استفاده از دارو با شما در میان خواهیم گذاشت. با یاری موارد زیر می توانید نقش مهمی را در کنترل فشار خون بدون استفاده از داروی شیمیایی ایفا کنید؛ پس اگر در پی درمان فشار خون بدون دارو هستید، موارد زیر را به طور روزانه انجام دهید.

  • رژیم غذایی سالم و مناسبی داشته باشید.
  • به تعادل وزنی خود اهمیت دهید.
  • روزانه فعالیت بدنی منظم و برنامه ای از ورزش های هوازی داشته باشید.
  • در برنامه روزانه خود 7 تا 8 ساعت خواب را در نظر داشته باشید.
  • از مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی دوری کنید.
حتما بخوانید: اهمیت تغذیه پس از فعالیت های ورزشی

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله از بلاگ خبرنگاران اشاره نمودیم، فشار خون یکی از بیماری های بسیار رایج در بین مردم است و حتی در بسیاری از مواقع، افراد از ابتلا به آن اطلاع ندارند. درمان فشار خون بدون دارو برترین روش برای افرادی ست که سلامت جسمی خود را در اولویت قرار می دهند و سعی می نمایند با تغییر سبک زندگی، سلامت خود را به دست آورند.

آیا اطرافیان شما با بیماری فشار خون درگیر هستند؟ شما کدام روش کنترل فشار خون بدون استفاده از داروی شیمیایی را به کار می گیرید؟ آیا از داروهای کنترل فشار خود استفاده می کنید؟

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 2052

به "9 روش درمان فشار خون بدون دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 روش درمان فشار خون بدون دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید