200 موسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز شناسایی شد

به گزارش مجله ستاره، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم گفت: اسامی موسسات غیرمجاز به دفتر حقوقی وزارت علوم اعلام شده و از مجلس درخواست کردیم که شعب ویژه برای برخورد با چنین موسسات متخلفی را در قوه قضاییه در نظر بگیرند.

200 موسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز شناسایی شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم در یک گفت وگوی تلویزیونی، از شناسایی 200 موسسه آموزش عالی غیرمجاز در کشور خبر داد.

وی درباره روش شناسایی موسسات غیرمجاز گفت: اسامی تمامی موسسات مجاز آموزش عالی در سایت وزارت علوم درج شده و تمام افراد می توانند با مراجعه به این سایت اسامی را دریافت کنند، موسسات غیرمجاز از طریق متقاضیانی که به این موسسات مراجعه و مدارک جعلی دریافت کرده اند و همچنین صنف موسسات آموزش عالی مجاز شناسایی می شوند. همچنین از طریق سایت هایی که اطلاع رسانی های جعلی می کنند هم شناسایی می شوند و همه این اطلاعات به دفتر حقوقی وزارت علوم به دست می رسد.

اساسا چرا موسسات غیرمجاز به وجود می آیند؟

شمیرانی در پاسخ به این سوال که با توجه به اطلاع رسانی آسان درباره موسسات غیرمجاز اساسا چرا موسسات غیرمجاز به وجود می آیند؟ گفت: تعداد متولیان امر آموزش عالی کشور بالا است و علاوه بر وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و سایر وزارتخانه ها، موسسات آموزش عالی هم موسساتی را دارند. وزارت علوم فقط زیرمجموعه خود و موسساتی که برچسب وزارت علوم دارند را رصد می کند و موسسات غیرمجاز سایر وزارتخانه ها ارتباطی به ما ندارد.

وی توضیح داد: اولین اتفاقی که باید بیفتد این است که اسامی موسسات مجاز آموزش عالی در سایت وزارتخانه ها اطلاع رسانی شود که وزارت علوم این اقدام را انجام داده است و دنبال این هستیم که در این زمینه هماهنگی با وزارتخانه های دیگر انجام شود و آنها نیز اسامی موسسات آموزش عالی آزاد و مجاز خود را روی وب سایت های خود بارگذاری کنند و یکی از راهکارهای جلوگیری از تخلف این است که اطلاع رسانی گسترده ای اتفاق بیفتد و افراد اصلا به این موسسات مراجعه نکنند.

نحوه صدور دریافت مجوز ایجاد موسسه آموزش عالی آزاد

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم در خصوص نحوه صدور دریافت مجوز ایجاد موسسه آموزش عالی آزاد گفت: افراد برای دریافت مجوز به وزارت علوم مراجعه می کنند و یکسری مدارک را دریافت می کنند، سپس صلاحیت های عمومی آنها مورد بررسی قرار می گیرد بعد از تایید، تقاضا به شورای گسترش ارائه می شود و در آن شورا موافقت اولیه کسب می شود. در مرحله بعد افراد باید برای تامین مکان اقدام کنند و بعد از بازدید، تایید قطعی از وزارت علوم دریافت کنند و درخواست زمینه فعالیت می کنند، پس از دریافت زمینه فعالیت بازرسی های سالانه انجام می شود. پس از آن دیگر موسسه مورد تایید است و هم اکنون هم این مدارک با هولوگرام خاص همراه می شود. در وزارت علوم سامانه ای وجود دارد که اگر کد مدرک را در این سامانه درج کنید نشان می دهد که گواهی مجاز است یا نیست.

نحوه برخورد وزارت علوم با موسسات غیرقانونی پس از شناسایی

وی درباره نحوه برخورد وزارت علوم با موسسات غیرقانونی پس از شناسایی، گفت: اسامی موسسات غیرمجاز را به دفتر حقوقی وزارت علوم اعلام می کنیم و از مجلس درخواست کردیم که شعب ویژه برای برخورد با چنین موسسات متخلفی را در قوه قضاییه در نظر بگیرند تا برخوردها با موسسات سرعت بیشتری داشته باشد تا بازخورد عمومی بهتر شود.

تفاوت موسسات آموزش عالی آزاد با موسسه غیرانتفاعی

شمیرانی تاکید کرد: موسسات آموزش عالی آزاد مجاز هیچ گونه مدرکی صادر نمی کنند و ساعت تدریس محدود دارند و در روز سه تا چهار ساعت، تدریس برای آنها مجاز است؛ فقط مجاز به صدور گواهی هستند، اما موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی مدرک صادر می کنند.

وی گفت: چندین سال است که هیچ گونه مجوزی برای موسسات غیرانتفاعی صادر نمی شود و آیین نامه آنها در حال بازنگری قرار گرفته است. به محض این که در شورای گسترش مصوبه جدید تصویب شود مجوزی ارائه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1064

به "200 موسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "200 موسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید