نخلستان ها و باغ های هم پیوند بافق در فهرست میراث ملی ثبت شدند

به گزارش مجله ستاره، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، نخلستان ها و باغ های هم پیوند بافق در فهرست میراث ملی ثبت شدند.

نخلستان ها و باغ های هم پیوند بافق در فهرست میراث ملی ثبت شدند

جهت دریافت خدمات طراحی منزل ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

لیلا رنجبر، رئیس اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی بافق با بیان اینکه بافق یکی از از مناطق فراوری خرمای ایران محسوب می گردد اضافه نمود: نخلستان ها در شهر و روستاهای حومه، مناطق بسیار وسیعی از شهرستان را شامل می گردد و از جاذبه های زیبا گردشگری و چشم انداز دیدنی این منطقه بیابانی بشمار می رود.

وی اظهار کرد: با ثبت این نخلستان ها و باغ های هم پیوندِ در فهرست میراث ملی، طبق قانون مجازات اسلامی هرگونه دخل و تصرف و عملیاتی که منجر به تخریب و تغییر هویت اثر ثبتی گردد، جرم محسوب می گردد و پیگرد قانونی دارد.

وی ابلاغ شماره ثبتی این اثر را در آینده نزدیک بیان کرد و ادامه داد: از این پس هرگونه ساخت و ساز در عرصه ثبتی نخلستان ها و باغ های هم پیوند باید با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان صورت گیرد.

رنجبر با بیان اینکه گردشگری صنعتی پاک محسوب می گردد، افزود: همچنین اداره میراث فرهنگی از پژوهشگران حوزه گردشگری حمایت می نماید و به آنها بها می دهد تا آثار معنوی گذشتگان حفظ و همیشه از نسلی به نسل دیگر منتقل گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی بافق اضافه نمود: رویکرد این اداره توجه به حوزه گردشگری است و به صورت جدی شناسایی آثار تاریخی و فرهنگی را دنبال می نماید تا میراث گذشتگان را حفظ و به نسل جوان و آیندگان منطقه معرفی کند.

وی آنالیز و شناسایی آثار فرهنگی ، تاریخی و طبیعی دارای ارزش و قابلیت ثبت در فهرست جهانی و پیشنهاد به معاونت میراث فرهنگی برای ثبت آنها را از وظایف و ماموریت های اصلی میراث فرهنگی دانست و اضافه نمود: در این چارچوب کوشش می گردد آثار ملموس، ناملموس به ویژه بناهای تاریخی شناسایی و به اداره کل میراث فرهنگی استان معرفی تا مقدمات ثبت آنها فراهم گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی بافق توضیح داد: ثبت هر اثر، شناسنامه و هویت بخشی به آن است و مردم در حفظ اثر خود را موظف می دانند و در نگهداری آیین و رسوم و بناهای تاریخی، با میراث فرهنگی همکاری صمیمانه دارند.

به گفته وی عناصر فرهنگی، آیین و رسومی هستند که از عمق فرهنگ و سنت های یک قوم و ملیت خبر می دهد و آشنایی با آنها می تواند شناخت بسیار خوب و مطلوبی به افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان ارائه کند.

وی همچنین از بافق به عنوان شهر بافته های حصیری یاد کرد و اضافه نمود: با توجه به سابقه کهن این شهر در استفاده از تمامی اجزای درخت خرما در فراوری صنایع متنوع دستی ابراز امیدواری کرد که بزودی این صنعت مهم در صندلی واقعی خود در استان یزد و کشور شناخته و معرفی گردد. رنجبر با قدردانی از زحمات و پیگیری های مجموعه مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از همکاری شهردار و توجه اعضای شورای اسلامی شهر بافق در این رابطه تشکر کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1628

به "نخلستان ها و باغ های هم پیوند بافق در فهرست میراث ملی ثبت شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخلستان ها و باغ های هم پیوند بافق در فهرست میراث ملی ثبت شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید