ربات مار مانند که نجات بخش زندگی است

به گزارش مجله ستاره، دانشمندان ربات جدیدی را ساختند که بدنه ای تاشو شبیه به پوست مار دارد و کاربردهای بسیاری خواهد داشت.

ربات مار مانند که نجات بخش زندگی است

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی خبرنگاران، به نقل از آی ای؛ براساس مطالعه ای که اخیراً در مجله Soft Robotics منتشر شده است، گروهی از مهندسان کره ای یک ربات انعطاف پذیر و کششی را توسعه داده اند که می تواند مانند مار به شکل مارپیچی حرکت کند. اکنون باید خودمان را برای آینده ای آماده کنیم که در آن ربات های مار مانند می توانند جان بشریت را نجات دهند.

چیدمان سلول های نرم ربات به شکل مار

ربات تازه می تواند در طیف های فوق العاده متنوع از کاربرد ها مانند حوادث یا شرایط اضطراری یا ارتقای فناوری ذخیره انرژی کاربرد داشته باشد. براساس بیانیه مطبوعاتی دانشمندان، می توان این ربات را برای انواع دیگر دستگاه ها از پوشیدنی های روزمره تا ربات های نرم استفاده کرد. تیم سازنده این فناوری تازه از موسسه ماشین آلات و مواد کره (KIMM) به رهبری محقق بزرگ Bonkyun Jang و با همکاری Seungmin Hyun از گروه نانو مکانیک پیش رفته است. این گروه با هم به آنالیز و توسعه ساختار این باتری قابل انعطاف پرداختند که ایمنی و قابلیت کشش آن الهام گرفته از فلس های مار است.

فلس مار ممکن است سفت و سخت به نظر برسد، اما هر فلس می تواند روی لایه بعدی خودش تا گردد تا از کل بدن در برابر حملات خارجی یا برخورد خارجی محافظت کند. اما مهمتر از همه این است که ویژگی های ساختاری آن ها باعث می گردد تا وسیله ای انعطاف پذیر و سازگار با محیط اطراف ایجاد گردد.

طراحی ربات به گونه ای پیشرفته است که می تواند بدون از بین رفتن ثبات و عملکردش به خوبی کشیده گردد. این امر با یک ساختار مکانیکی طراحی شده است که از فلس های مار تقلید می نماید. ربات های ساخته شده با این فناوری می توانند به افرادی که زیر آوار های یک ساختمان دفن شده اند، یاری نمایند.

ربات های نجات می ت وانند قربانیان دفن شده زیر آوار را شناسایی نمایند

تیم KIMM بعلاوه برای اطمینان از ایمنی ربات با به حداقل رساندن تغییر شکل در مواد تشکیل دهنده آن، از یک شکل بهینه (سفارشی) برای هر سلول ربات استفاده کردند که ظرفیت بالایی ارائه می دهد. شکل و اجزای پیوندی سلول های این ربات تازه از ویژگی های کلیدی نوآوری تازه بهره می برد که شامل اشکال کوچک و شش ضلعی شبیه به فلس های مار است. این قطعات از مس و مواد پلیمری ساخته شده که در مکاهمم لولایی یکپارچه پیچیده شدند و قابلیت تاشو بودن و باز شدن را هم دارند. این طراحی ساده است و آزمایش های بیشتر می تواند منجر به فراوری انبوه این ربات گردد.

علاوه بر این ربات تازه می تواند برای دستگاه های پزشکی و توانبخشی افراد مسن مفید باشد بعلاوه می تواند در سناریو های فاجعه بار یا به اسم یاری یا پیشاهنگ برای ماموریت های نجات مورد استفاده قرار گیرد. این ربات مار مانند را می توان به بقایای ساختمان فروریخته فرستاد تا در میان تخته سنگ ها و شیشه های شکسته بخزد و افراد را زیر آوار شناسایی کند تا در زمان شناسایی و نجات افراد در زیر آوار مانده به شکل قابل ملاحظه ای صرفه جویی گردد و زندگی بسیاری را نجات داد.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1828

به "ربات مار مانند که نجات بخش زندگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات مار مانند که نجات بخش زندگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید