درد معده بعد از خوردن

به گزارش مجله ستاره، درد معده بعد از خوردن به وسیله بسیاری تجربه شده است. هشدارها مانند خوردن مواد غذایی مناسب و اجتناب از پرخوری می تواند به جلوگیری از درد یاری کند. راه چاره های ساده مانند نوشیدن آب یا پیاده روی کوتاه بعد از وعده های غذایی

درد معده بعد از خوردن

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

درد معده بعد از خوردن از طریق بسیاری تجربه شده است. هشدارها مانند خوردن مواد غذایی مناسب و اجتناب از پرخوری می تواند به جلوگیری از درد یاری کند. راه چاره های ساده مانند نوشیدن آب یا پیاده روی کوتاه بعد از وعده های غذایی می تواند به تسکین درد خفیف معده یاری کند. اما اگر درد شدید است و یا شما بارها و بارها پس از غذا خوردن درد معده دارید، باید با یک دکتر مشورت کنید.

نوشیدن یک فنجان چای نعناع گرم می تواند در درمان درد معده بعد از خوردن یاری کند. گاهی اوقات پرخوری می کنید. پرخوری باعث می گردد احساس خستگی و خواب آلودگی کنید. خوابیدن بعد از غذا خوردن می تواند می تواند منجر به درد معده گردد. خوردن مواد غذایی سنگین و یا خیلی تند یا خوردن غذایی که به آن حساسیت دارید، بعلاوه می تواند سبب درد معده بعد از غذا خوردن گردد. پرخوری، پیروی کردن از رژیم غذایی ناسالم یا خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن، فرایند هضم را مختل و منجر به مسائل معده می گردد. درد معده بعد از خوردن ممکن است یک اختلال سلامت دستگاه گوارش یا سایر مسائل سلامتی را نشان دهد. علایم، دلایل، درمان و اقدامات پیشگرانه برای درد معده بعد از غذا خوردن را در ادامه بخوانید.

علایم همراه

* تب

* تورم شکم

* استفراغ

* یبوست

* سوء حاضمه

* تندرنس شکمی

* خون در مدفوع

* اسهال

* بیماری روده کوچک

* تهوع

دلایل

عدم تحمل غذایی

عدم تحمل ماود غذایی بیشترین احتمال ایجاد درد معده بعد از مصرف مواد غذایی خاص است. بعلاوه به اسم حساسیت غذایی غیرآلرژیک شناخته شده است، که شامل دارویی، سوخت و ساز بدن، و پاسخ دستگاه گوارش به مواد غذایی خاص یا ترکیبات یافت شده در انواع مواد غذایی است.

حساسیت غذایی

ممکن است بعد از خوردن غذایی که به آن حساسیت دارید دچار درد شدید معده شوید. نمونه هایی از این مواد غذایی عبارتند از، سخت پوستان، بادام زمینی، گردو، تخم مرغ و ... ماندن در یک رژیم غذایی برترین راه برای شناسایی غذاهایی است که باعث این علایم می شوند. مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنید را با جزئیات یادداشت کنید. پس از چند روز، شما قادر به شناسایی مواد غذایی خاص یا نوع مواد غذایی که سبب درد معده می شوند، می شوید.

مسمومیت غذایی

یکی دیگر از دلایل درد معده بعد از غذا خوردن است. در این مورد، شما یک درد شدید بلافاصله بعد از خوردن مواد غذایی تجربه می کنید.

سوزش معده

سوزش معده یک علت شایع دیگر درد معده بعد از وعده غذایی است. شما می توانید با مصرف غذاهایی که از این مشکل جلوگیری می نمایند از درد خلاص شوید یا می توانید سبک زندگی خود را تغییر دهید.

یبوست

درد معده همراه با نفخ ناشی از اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته است و مدفوع سخت هم از علایم یبوست می باشد. این مشکل به علت کافی نبودن فیبر در رژیم غذایی به وجود می آید. مصرف آب کم در طول روز هم به این مشکل دامن می زند.

عادات غذایی

پرخوری و تند خوری اغلب سبب درد معده می گردد. بعلاوه اگر معده خود را به مدت طولانی خالی نگه دارید و سپس به مقدار زیاد غذا بخورید این امر سبب درد معده می گردد.

زخم معده

غذاهای اسیدی باعث ساییده شدن بافت نرم پوشش داخلی معده می گردد.خوردن غذاهای خاصی که بیش از حد گرم یا تند هستند هم سبب زخم معده و درد مشقت بار می شوند.

اسهال و استفراغ

این مشکل به اسم آنفولانزای معده شناخته می گردد و باعث درد شدید در معده می گردد. شما بعلاوه ممکن است تهوع، استفراغ و اسهال را تجربه کنید.

بیماری سلیاک

این واکنش سیستم ایمنی بدن شما بعد از مصرف گلوتن، پروتئین موجود در جو، گندم و آرد گراهام است. روده کوچک باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی در هنگام مصرف گلوتن می گردد. این امر باعث التهاب پوشش داخلی روده کوچک، که منجر به نفخ و درد معده می گردد.

عدم تحمل لاکتوز

افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، بدن آن ها شیر و محصولات شیر را رد می نماید. مصرف غذاهایی بر پایه شیر باعث درد شدید در معده همراه با نفخ می گردد.

آماس آپاندیس

درد شکم شدید در قسمت پایین سمت راست از طریق آپاندیس ایجاد می گردد. این مشکل ممکن است با تهوع، استفراغ یا تب خفیف همراه باشد. اگر شما ترجبه این علایم به همراه درد معده بعد از غذا خوردن را دارید به یک پزشک مراجعه کنید.

سنگ کیسه صفرا

درد شکم در قسمت بالای سمت راست پس از خوردن غذا یکی از نشانه های سنگ صفرا است. درد در این منطقه به علت سنگ کیسه صفرا، اغلب به سمت راست پشت، شانه یا سینه راست کشیده می گردد.

پانکراتیت

درد شدید در قسمت فوقانی معده بعد از خوردن وعده غذایی سنگین یا درد پس از شش تا دوازده ساعت بعد از وعده غذایی سنگین، پانکراتیت را نشان می دهد. این درد اغلب در قسمت فوقانی شکم آغاز می گردد و به دو طرف و پشت توسعه می یابد. این مشکل بعلاوه ممکن است با تهوع، ضربان قلب شدید یا تب همراه باشد.

انسداد روده

گرفتگی ملایم معده بعد از خوردن، به همراه استفراغی که بوی مدفوع می دهد نشانه ای از انسداد روده است. سایر علایم انسداد روده شامل مدفوع آبکی و یا عدم وجود مدفوع است.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت یک بیماری گوارشی است که منجر به شکل گیری کیسه در دیواره روده می گردد. آن ها ممکن است آلوده و ملتهب شوند. گرفتگی شدید معده همراه با درد در قسمت پایین سمت چپ معده از علایم همراه با دیورتیکولیت می باشد.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال عملکردی در روده است. احساس خستگی بعد از خوردن، همراه با نفخ معده و درد در قسمت تحتانی شکم نشانه ای از سندرم روده تحریک پذیر است.

درمان های خانگی

در حالی که، درد شدید و ادامه دار باید به پزشک اطلاع داده گردد، درد خفیف ممکن است با داروهای خانگی درمان گردد.

خوردن آنغوزه به از بین بردن درد معده به صورت سریع یاری خواهد نمود. آنغوزه برشته شده در شعله کم و ترکیب آن با ماست را امتحان کنید.

یک قاشق دانه رازیانه را به آب جوش اضافه کنید. زمنی که این آب جوش ولرم شد یک لیوان از آن بنوشید.

مقداری زیادی مایعات یا آب بنوشید و خودتان را هیدراته نگه دارید.

اگر استفراغ نموده اید، قبل از مصرف مجدد مواد غذایی جامد کمی صبر کنید.

اگر بعد از استفراغ احساس ضعف کردید کمی استراحت کنید.

اگر آغاز به مصرف مواد غذایی جامد کردید با آن هایی که راحت هضم می شوند آغاز کنید.

نوشیدن آب گرم با زنجبیل و عسلی که به آن اضافه شده، می تواند در مبارزه به حالت تهوع به شما یاری کند.

مصرف دوای ضد اسید معده می تواند به کاهش اسیدیته معده یاری و به شما احساس بهتری بدهد.

جلوگیری

پیروی از ضرب المثل قدیمی پیشگیری بهتر از درمان است توصیه می گردد. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از درد معده بعد از غذا وجود دارد.

* زمان وعده های غذایی منظم باشد و از یک رژیم غذایی پیروی گردد.

* غذای خود را با عجله نخورید.

* به جای مصرف مواد غذایی زیاد در یک وعده، آن را به وعده های کوچکتر تقسیم کنید.

* اجازه دهید بین مصرف آخرین وعده غذایی و خواب، بین 2 تا 3 ساعت فاصله باشد.

* از مصرف قهوه، نوشابه های گازدار و الکل همراه با مواد غذایی خودداری کنید.

* بهتر است از رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی کنید

* شما باید از مواد غذایی پرچرب و سرخ شده و تند اجتناب کنید زیرا باعث مسائل معده می شوند.

* بعلاوه سعی کنید از مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب ترانس خودداری کنید.

* سعی کنید مصرف غذاهای تصفیه شده مثل نان سفید و قند را کم کنید.

* بعد از مصرف مواد غذایی حداقل به مدت 30 دقیقه راست بنشینید.

* بدون توصیه پزشک از مصرف آسپرین، ایبوپروفن یا داروهای ضدالتهاب خودداری کنید.

* خود را در طول روز هیدراته نگه دارید.

* یوگا و ورزش های هوازی می توانند به حفظ سلامت کلی یاری نمایند.

* پیاده روی سبک بعد از صرف غذا می تواند به هضم آن یاری کند.

درد معده می تواند از علایم بیماری های سلامتی باشد. اگر درد پس از استفاده از داروهای خانگی فروکش نکرد و یا به مدت طولانی ادامه یافت و یا درد آن غیرقابل تحمل شد بلافاصله به یک پزشک مراجعه کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: upst.ir شناسه مطلب: 1823

به "درد معده بعد از خوردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درد معده بعد از خوردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید